• Tikovka

Bebis! Sömn! Vill gärna höra vad ni tycker.

Min son är 3 månader och vi samsover med honom. Egentligen ville jag från början att han skulle sova i sin egen säng, men det blev så jobbigt att gå upp och amma flera gånger per natt, och han ville inte sova ensam heller, så vi kapitulerade...och upptäckte att samsovning både är smidigt och mysigt.

Sonen ammas till sömns, det har blivit så...även då han ska sova dagtid.

Visst funkar det här bra nu...jag trivs rätt bra...

MEN, jag fick en liten broschyr om barn och sömn idag på BVC och den mer eller mindre dömer ut denna rutin som en säker väg mot långdragna och nästan obotbara sömnproblem. Usch...det vill man ju inte vara med om, vare sig för bebisens skull eller vår.

Några råd om hur jag kan göra för att få honom att sova i sin säng? Jag tänkte börja med det när han sover hela nätter, eller åtminstone behöver äta bara 1-2 gånger per natt. Funkar det? Kan man få till en smidig övergång från samsovning och nattamning till somna och sova i egen säng? Hur gör man då?

• Svar på tråden Bebis! Sömn! Vill gärna höra vad ni tycker.
  • relan

Ja, BVC har sina idéer, grundade på vem vet vad...
    Jag gjorde som du, och de problem som BVC lovar komma uteblev. Det mesta löser sig av sig själv, i sin tid.
    Sonen är nu nästan två, och sover oftast i egen säng, åtminstone större delen av natten. Och han kan somna, trots att han inte längre ammar.
    Så, om du trivs tycker jag du kan låta se tiden an, lyssna in barnet, och låta "problemen" lösa sig själva.

• Cia o krabaten

Sov på ni om det gör att ni får sova!

BVC förordar 5mm och det är typ raka motsatsen mot samsovning.

Jag har försökt med båda och inget funkade för oss
    OAvsett så får en del sömnproblem och en del inte.
    Passa på att sova medan ni kan.

• ellens

när din son sover hela nätter kommer er nuvarande rutin vara en fast rutin är jag rädd? Min ditter är 6 månader och hon äter gröt på kvällen och äter ändå mat en gång vid tre- fyra och en vid sex-halv sju. Jag tror att hon kommer sluta äta på natten om kanske tre månader eller någonting i den stilen då vi ska trappa ner det nu efter långt samtal på bvc.

Men det är ju mysigt att sova ihop, så gör det så länge ni kan, vi flyttade över C någon natt på prov ibland och hade då sängen precis bredvid oss. En natt så kände vi bara att, ja, nu får hon nog sova där i alltid! Stressa inte, och lyssna inte på alla andra (inte mig heller! :) ), lyssna på er själva.

• cicci85

Med första barnet samsov vi tills han va 2,5 år sen fick han egen säng, inga problem! Tvåan sov bäst i egen säng från ca 6 mån, egen säng och eget rum så sov han hela natten. Om han vaknade tog jag över honom i vår säng och ammade coh somnade.
    Provade eget rum och säng med ettan oxå men då fick jag springa upp mååånga gånger så det va mycket enklare att samsova.

Vyssan-lulltassar är superbra för att söva bebben i spjälsängen!

BVC kommer med dåliga råd ibland, eller vissa bvc med många dåliga råd. Jag lyssnar inte mycket på dem utan gör som jag själv tycker är enklast och bäst för oss. Skulle aldrig låta min bebis skrika sig till sömns.

Svar på tråden Bebis! Sömn! Vill gärna höra vad ni tycker.