• Anonym (kyrkråtta)

Jag skäms... Måste låna pengar till sonens mat och blöjor...

För 1 ½ år separerade jag från min sons pappa och ekonomin sjönk i botten... Under vår tid tillsammans hade jag dragit på mig olika krediter (bl.a på IKEA och olika klädföretag) och så länge som vi bodde ihop så gick det bra. Vi hade ganska gott om pengar och krediterna betalades av snabbt.

Sen separerade vi som sagt och där stod jag, med krediter upp över öronen och lägsta föräldrapenning... Nu är jag student och har inte särskilt mycket pengar detta till trots.

Min son är nu 2 år och vi lever så snålt vi bara kan... Vårt hem är inget att skryta med, vi frossar inte i märkeskläder eller annat men ekonomin är körd i botten!

Jag tragglar med dessa jäkla krediter varenda månad, magen värker konstant eftersom jag vet att pengarna ryker i samma sekund dom kommit in...

Den här månaden blev jag tvungen att hämta ut nya glasögon (även dessa var billiga alternativ och tyvärr ett måste då synen försämrats drastiskt och jag har haft konstant huvudvärk) och nu har jag inte ett öre kvar!

Har handlat mat så det räcker i kanske 1 ½ vecka + blöjor som räcker kanske halva månaden... Sen tar det stopp. Fick låna pengar för att ha råd att betala min hyra och kommer behöva låna pengar för el & telefon... Dator, försäkringar och flera av krediterna har jag bara inte råd med.

Jag har 20 öre kvar på kontot, julen nalkas och jag vet inte hur jag ska ta mig ur det här träsket!
    Funderar på att låta skiten gå till fogden men då sitter jag ju i klistret i många år framöver sen...

Hur klarar man detta? Jag är så stressad och ledsen över att ekonomin ser ut som den gör...

• Svar på tråden Jag skäms... Måste låna pengar till sonens mat och blöjor...
  • BlommyNess12

Prata med kyrkan, diakonen eller diakonissan i din församling kan ge ett litet bidrag så ni kan köpa mat, blöjor, eller lite julmat kanske.

• BlommyNess12

Sen kanske du ska testa om din son kan pottränas? Vissa barn kan ju tidigare än andra, och om han är ett "tidigt" barn så blir du iallafall av med utgiften "blöjor" varje månad.

• Pruttiluskan

Lite tips som jag gjorde då jag inte alls hade bra ekonomi...

Betala räkningar så allt är klart!
    Sätt dig ner & dela upp resten av pengarna.
    Dela upp dem antingen i 4 eller 2...& ta ut antingen 1/4 varje vecka eller 2/4 varannan vecka!

Då har du lättare koll på hur mycket du har kvar att röra dig med.
    Små pengar (mynt) samlar du i en burk som du först tömmer när den är full! =)

• sacredheart

Hej
    Föst och främst ring till elbolag, telefon etc redan nu innan räkningarna förfaller och be om anstånd alt få dela upp betalningarna...Det löser inte ditt problem på sikt men gör att du just nu inte hamnar hos inkasso/kronofogden

Ring sedan till kommunen och fråga efter en skuld och budget-rådgivare...Hon/han kan hjälpa dig att titta över din ekonomi (om du har bästa avtalen på el etc) och de krediter du har...kanske du kan få skjuta upp en del, betala av i en annan takt medan du studerar etc...

Lycka till

• camillimill

Usch, du söta.. Vilken jobbig situation. Även här värker magen ständigt pga skitkass ekonomi. Både jag o sambon pluggar (just nu har han tagit studieuppehåll för att vara pappaledig o får då lägsta pappapenningen.)

Skitjobbigt, speciellt i dessa tider med en jul som är på intågande..

Men har du pratat med socialförvaltningen?
    Det finns ju exakta summor för hur riksnormen ser ut i en tvåbarnsfamilj, eller hur många ni nu är i ert hushåll. Alltså hur mycket pengar som skall finnas kvar efter det att hyra och el är betalda. Kanske kommer du inte upp i den summan så att det finns möjlighet att ansöka om försörjningsstöd?

Vi kommer dessvärre att få ta socialen till hjälp både denna och nästa månad, då pengarna i och med den drastiskt höjda elräkningen inte kommer räcka till. I januari när min sambo kommer plugga igen så blir det lite lättare igen, men fram tills dess. Huuu...

Det är klart att det kanske inte känns helt optimalt, men vi - liksom du - ingår ju i socialförsäkringssystemet och har lika stor rätt till att leva drägligt som alla andra.
    Jag tycker att du är duktig som kämpar på trots att du har motvind. Du kommer att ha igen det en vacker dag.

Om du inte har ett öre kvar på ditt konto så ska du veta att du alltid har rätt att gå till socialen och få matpengar. Du är ingen sämre mamma för att du hamnat i en jobbig sits precis nu.

Mvh Camilla /socionomstudent.

• Cattis40

Om man studerar har man normalt inte rätt till försörjningsstöd.
    Du har ingen bra kontakt med en bank så att du kan lösa bort de dyra krediterna och ta ett banklån? Har du någon borgensman (föräldrar etc)? Annars skulle jag sätta mig och ringa runt till kreditinstituten och förklara och försöka få dem att frysa räntan samtidigt som du gör upp en realistisk avbetalningsplan.
    Har du nga saker du kan sälja på Tradera? Barnkläder är ju t.ex. ganska lätt att sälja.

• Windflower

Gå till din bank och försök baka in alla dina krediter till ett större lån hos dom, så kanske du kommer få ner räntan och inte betala så mycket i månaden. Kommer nog hjälpa dig en bra bit på vägen.

Känner med dig eftersom vi hade det tufft med vårat första barn då jag var den enda som hade inkomst.

Du kommer klara det!

Styrkekramar Malin

• h8him

Varför skämmas? Du gör det du kan och barnet HAR mat och blöjor. Skulle det vara mindre att skämmas över om du struntade i utbildning och om barnet får mat och blöjor? Det kommer att ordna sig! Lita på det du är inte den som ger upp låter det som.

• Anonym (L)

Har du ansökt om bostadsbidrag? Även om du inte hinner få denna månad så kan det ju vara skönt att ha nästa år?

• Anonym (L)
    camillimill skrev 2009-12-01 13:54:17 följande:
    Usch, du söta.. Vilken jobbig situation. Även här värker magen ständigt pga skitkass ekonomi. Både jag o sambon pluggar (just nu har han tagit studieuppehåll för att vara pappaledig o får då lägsta pappapenningen.) Skitjobbigt, speciellt i dessa tider med en jul som är på intågande.. Men har du pratat med socialförvaltningen? Det finns ju exakta summor för hur riksnormen ser ut i en tvåbarnsfamilj, eller hur många ni nu är i ert hushåll. Alltså hur mycket pengar som skall finnas kvar efter det att hyra och el är betalda. Kanske kommer du inte upp i den summan så att det finns möjlighet att ansöka om försörjningsstöd? Vi kommer dessvärre att få ta socialen till hjälp både denna och nästa månad, då pengarna i och med den drastiskt höjda elräkningen inte kommer räcka till. I januari när min sambo kommer plugga igen så blir det lite lättare igen, men fram tills dess. Huuu... Det är klart att det kanske inte känns helt optimalt, men vi - liksom du - ingår ju i socialförsäkringssystemet och har lika stor rätt till att leva drägligt som alla andra. Jag tycker att du är duktig som kämpar på trots att du har motvind. Du kommer att ha igen det en vacker dag. Om du inte har ett öre kvar på ditt konto så ska du veta att du alltid har rätt att gå till socialen och få matpengar. Du är ingen sämre mamma för att du hamnat i en jobbig sits precis nu. Mvh Camilla /socionomstudent.
    Tar socialförvaltningen hänsyn till skulder som ska betalas också? Det trodde jag inte?

/Också socionomstudent
Svar på tråden Jag skäms... Måste låna pengar till sonens mat och blöjor...