• Kattis med L

Hur många ansökningar?

Läste häromdan att en kille skickade 613 ansökningar utan napp. Jag räknade lite på min outlook... Jag har skickat ca 1000 innan jag fick jobb. Visserligen tog jag kvantitet före kvalitet Jag bara bombade arbetsgivarna med mina CV. Men jag fick också gå på rätt så många intervju.
    Så jag undrar hur många har ni som söker/sökte jobb skickat innan ni fick napp

• Svar på tråden Hur många ansökningar?
  • LAV0LINA

Hmm, om jag bara räknar den senaste tiden då jag faktiskt inte varit "arbetssökande" utan under tiden jag varit föräldraledig har jag skickat runt ett hundratal bara. På 6 månader. Har inte fått komma till intervju heller
    Jag har inget jobb eller studier att gå tillbaka till efter föräldraledigheten så jag hoppas ju verkligen att jag ska hitta ett arbete innan dagarna är slut...

• sagström

Oj, det var inte dåligt. 1000 st. Nu gav du mig något att bita i och lite inspiration. Under hur lång tid?
    Ett hundratal på ett halvår under mammaledighet är inte illa det heller. Bra jobbat! Måste söka mer känner jag när jag läser det här.
    Men vill ni svara på några frågor skulle jag bli glad.

Skriver ni anpassat till varje tjänst eller har ni en mall ni skickar ut till alla som verkar intressanta?
    Hur många intervjuer och erbjudande om tjänster har ni fått?
    Skickar ni till ställen där ni är okvalificerade också?

Jag har svårt att komma på 100 ställen att söka. Har siktat in mig på kvalitet före kvantitet, men ska kanske försöka lite av varje.

• Lonse

Allvarligt- du frågar om man ska anpassa till varje tjänst? Självklart, ni som INTE gör det och heller inte fått gå på intervju säger jag bara INTE KONSTIGT!

Har gått igenom ett hundratal ansökningar och ratar verkligen de som inte lagt ner mycket jobb på sin ansökan, oseriöst intryck.

Satsa verkligen på kvalitet är mitt tips!

• sagström

Lunzzan: Lugn i stormen. Det var bara en fråga då jag undrar hur man har tid att söka 1000 jobb. Jag lägger väldigt mycket tid på mina ansökningar och av 10 spontanbrev har jag fått 2 intervjuer. Men det tog som sagt mycket tid till förundersökning.
    Vet ju dock inte hur länge Kattis med L har sökt och det är mycket annat som vi inte vet heller om bransch m.m. Om man söker jobb som ex. servitris så kan man ju skriva ett intressebrev som kan passa att skicka till 50 ställen.

• LAV0LINA
    sagström skrev 2009-12-01 11:43:31 följande:
    Oj, det var inte dåligt. 1000 st. Nu gav du mig något att bita i och lite inspiration. Under hur lång tid? Ett hundratal på ett halvår under mammaledighet är inte illa det heller. Bra jobbat! Måste söka mer känner jag när jag läser det här. Men vill ni svara på några frågor skulle jag bli glad. Skriver ni anpassat till varje tjänst eller har ni en mall ni skickar ut till alla som verkar intressanta? Hur många intervjuer och erbjudande om tjänster har ni fått? Skickar ni till ställen där ni är okvalificerade också? Jag har svårt att komma på 100 ställen att söka. Har siktat in mig på kvalitet före kvantitet, men ska kanske försöka lite av varje.
    Jag har en "grundmall" som jag sen ändrar och anpassar efter det aktuella jobb jag söker.
    Kanske dock är nått helt galet fel med min "grundmall" eftersom jag inte får komma på intervju ens...
    Jag söker också vissa jobb jag rä underkvalificerad för. Men inte på tok för underkvalificerad... (söker tex inte jobb som tandläkare eller elektiker då jag själv jobbat inom handeln och i grunden är barnskötare).
  • Kattis med L

Jag hade inget jobb att gå tillbaka till efter min mammaledighet.
    Jag har skapat 5-6 "bas" ansökningar till dem tjänster som jag sökte (sökte olika). Man hinner inte anpassa ansökan efter varje annons.
    Jag sökte jobb totalt i ca 5 månader. Efter ca 400 ansökta jobb fick jag 6månaders jobb som blivit uppsagt pga arbetsbrist och sedan tog det ca 4 månader till att hitta det jobb som jag har idag.
    Jag skickade ut ca 20 brev per dag. Ibland flera. 5 dagar i vecka. Jag registrerade mig på alla möjliga jobbsidor på nätet. Har kontaktat alla bemannings och rekryteringsfirmor. Dock sökte jag bara fast jobb.
    Viktigt att få komma in på intervju hos t ex Poolia eller Proffice, Manpower mm. De har ofta oannonserade jobb och då letar de efter kandidater i sina databas.

• hundpuss

Runt 200 skulle jag gissa,
    olika jobb på olika orter. Jag söker allt
    (där jag uppfyller kraven alltså).

Har för tillfället en "extra vid behov"-anställning, så jag fortstätter söka i hopp om mer arbetstid

• Jeanette69
    sagström: jag har en grundmall som är indelad i tre delar. Mittendelen är samma för alla jobb och så ändrar jag de två andra delarna beroende på vad jag söker. Tycker att det är svårt att anpassa brevet efter varje jobb, ofta vill jag ju säga samma saker även om tjänsterna är olika.
    Måste också säga att jag, på rak arm, också har svårt för att komma på 100 ställen att söka på...

Kattis med L: oj, 20 ansökningar per dag - det var inte dåligt! Jag "vågar" inte riktigt det då jag är rädd att det syns, d v s att arbetsgivarna på något sätt märker detta. För mig är det också kvalité före kvantitet som gäller men så har det heller inte givit något jobb.

Vision400: hur söker du och var hittar du de jobb du söker? Är allmänt intresserad för jag märker ju att ams.se inte ger något...!
    Världens Bästa Isabelle
  • princess of woolfs

Sökte jobb under ca en månads tid, sökte 4 jobb - blev kallad på intervju till alla 4, tackade nej till att gå på en av intervjuerna, blev uppringd av en annan arbetsgivare där jag inte sökt men som hade ett jobb till mig ev, så jag gick på sammanlagt 4 intervjuer, varav jag tackade nej till 2, har accepterat 1 och väntar på besked från den 4, vilken jag i så fall hellre tar. Var på intervju idag, får besked på fredag. Är inte uppsagd ännu, men varslad. Blir det positivt på fredag säger jag upp mig själv.

• hemlig02

princess of woolfs skrev 2009-12-09 16:08:42 följande:

Sökte jobb under ca en månads tid, sökte 4 jobb - blev kallad på intervju till alla 4, tackade nej till att gå på en av intervjuerna, blev uppringd av en annan arbetsgivare där jag inte sökt men som hade ett jobb till mig ev, så jag gick på sammanlagt 4 intervjuer, varav jag tackade nej till 2, har accepterat 1 och väntar på besked från den 4, vilken jag i så fall hellre tar. Var på intervju idag, får besked på fredag. Är inte uppsagd ännu, men varslad. Blir det positivt på fredag säger jag upp mig själv.
    Wow!! Inte dåligt!

Du måste vara välutbildad med mycket erfarenhet va? För inte kan det väl vara så att du bara skriver bra ansökningar?

Berätta!!
Svar på tråden Hur många ansökningar?