• 79Anna

Gravid och jätte hostig, farligt?

Jag har åkt på en jätte förkylning och fått en sån hosta, kan det vara farligt för bebisen i magen när jag hostar så mycket?

• Svar på tråden Gravid och jätte hostig, farligt?
  • Tözen

Nä, d e d inte. Jag hade själv jättemkt hosta under en vecka nu för ett tag sen. D enda som hände va att jag blödde lite för att blodkärlen hade spruckigt pga ansträngningen när jag hosta.
    Tänk dom som kräks ofta under graviditeten...d e ju ungefär samma ansträngning och d e inget som skadar barnet =)

• Andrea A

Jag hade också väldigt mycket hosta för några veckor sen, men det är inte farligt för bebisen :) Krya på dig!

• Jesster

Nej, men jäkligt obehagligt för dig. Ta hostmedicin. Det finns receptbelagd du kan ta också

Den som söker han finner - www.google.se
  • Skogsflickan

Jag var hos min gyn igår på spec.mödravården och frågade detsamma då jag haft kraftig hosta i 2 veckor med alla influensasymptom som gått över men inte hostan. jag frågade om det kunde vara farligt eller om ngt kunde lossna (Hade läst på fl att det kunde lossna ngt vet inte vad), hon skrattade och sa : det va det dummaste jag hört nej utan enda hemska som kan hända är att du kan kissa på dig om du hostar och bebben sparkar mot blåsan...

• ohmydarling

Jag har också helt galet mycket hosta, har haft det i ungefär en vecka. Det är jättejobbigt att inte kunna sova eller någonting pga denna ständiga hosta, och jag har också varit orolig för bebisen men alla jag har pratat med -barnmorska, sjukvårdsupplysningen - har sagt att det är absolut inte farligt på något sätt. Fick ungefär samma svar som Skogsflickan ovan.

Idag ska jag dock åka på Apotektet och höra vilken receptfri hostmedicin som är okej att ta. Ska inte ta några stora mänger i vilket fall som helst, man vill ju gärna undvika det in i det längsta, men lite tror jag nog ska gå bra. Det är viktigt att man får sova också, känner jag.

• Aprilia

Jag fick influensa o världens hosta när jag var gravid i vecka 35. Hostan gjorde att jag fick riktigt kraftiga förvärkar, det var otroligt jobbigt. Nu var ju jag nästan fullgången men efter 2 veckor med feber och hosta så satte förlossningen igång i vecka 37. Jag hostade så mycket att hinnan gick sönder så vattnet gick. Helt säker kan man ju inte vara men BM trodde också att det var inlfuensan som gjorde att förlossningen satte igång tidigare och att vattnet gick.....men hade jag varit i vecka 25 hade troligtvis inget hänt men nu var det ju "bara" 5 veckor kvar till BF när jag blev sjuk

Tuva 0401 Saga 0703 och Vidar 090914
  • lisadragon

Se till att dricka massor när du har hosta. Det som hjälpte bäst för mig var att dricka varm saft! The ska vara bra att dricka också, gärna grönt/rött, men enligt läkaren jag pratade med skulle man dricka honungsvatten (gick bort för mig..).
     Jag har haft hosta i två omgångar och just hostan håller i sig alldeles för länge tycker jag, hatar att hosta.. Träna knipmusklerna så mkt det går också, man kissar lätt på sig efter ett par dygn av envis hosta..

Krya på dig!!

• Skogsflickan

Jag har själv haft kraftig hosta i snart 3 veckor nu, efter att ha varit toksjuk. Jag var hos gyn i måndags och frågade henne om det var farligt för barnet efter att ha läst skräckhistorier på familjeliv om att fostersäcken kan släppa m.m...Enda hon sa va: nej, det värsta som kan hända är att du kissar på dig ett par droppar om du hostar och barnet sparkar samtidigt mot urinblåsan. Behövde inte oroa mig då dom är väl skyddade därinne=)

Är i v24
    Krya på dig

• marina s

Jag åkte också på en rejäl förkylning här för ett tag sedan. Som tur är har jag en massa doktorer runtomkring mig som höll lite koll. När jag hostat i 2 veckors tid så gjordes olika tester på mig, (andningstest samt odling på sputa (upphostningar) sedan blev jag insatt på Pulmicort en månad vilket förbättarde min hosta redan efter ett par dagar! Har man långvarit hosta så bör man nog kolla upp det.

Svar på tråden Gravid och jätte hostig, farligt?