• LSalander

Ni som haft barn med jobbig tandsprickning!

Vore jätteglad om någon som har haft en jobbig tandsprickningsperiod orkar svara på några frågor!

- Har barnet haft lika ont/ jobbigt när alla tänder ska upp?

- När är det jobbigast/ ondast; innan tanden kommer fram eller hela tiden tills den är helt framme?

- Hur länge (per tand/tandpar) har ert barn haft ont?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ni som haft barn med jobbig tandsprickning!
  • jentho

Sonen hade jättejobbigt de första 6 tänderna som skulle komma upp, ont och hög feber.
    Jobbigast var innan tanden kommit upp, han kunde ha feber ett par dygn och ont, sen gick det över.
    Sen har de andra tänderna varit lättare för honom, han har dreglat som attans, men ingen feber och verkar inte ha haft så ont.

Lilltösen blev en liten överraskning dock, på sin 6 mån dag tittade jag till, och vips så var det 2 små tänder där, inget gnäll eller feber alls.

• LSalander

Blir lite mer hoppfull... Tack för ditt svar!

För mig var det tvärtom! Första barnet har alla tänderna bara exploderat fram utan gnäll eller problem, men på tvåan har det varit skrikfest sedan i torsdags...

• Ellenor

Min son har haft det besvärligt med hittills alla tänder ( 14st) det varar en par veckor med varje tand. I början trodde jag att det skulle gå över så fort tanden spruckit igenom, men ack så fel jag hade, han har haft problem ungefär en vecka före och en vecka efter att tanden kommit upp! Men med dem senaste tänderna har det kommit flera samtidigt och då är det lite längre perioder.

• LSalander

Aj då... Men två veckor kan jag ju stå ut med. Men jag tycker så synd om henne, som har så ont!

• Ellenor

Det jag tycker var värst, var att det HEELA tiden var nån tand på G, när de två första hade kommit upp tänkte jag, Puh.. Äntligen får vi det lite lugnt ett tag, men nejdå, då satte nästa tand igång att komma upp, och nästa och nästa. Känns som att det kom tänder hela första året nästan, haha! Men Det var allra värst med tänderna bredvid framtänderna, om du förstår vilka jag menar. Då mådde han som sämst och var mest grinig!

• LSalander

Förbereder mig på det allra värsta...
    Det låter inget vidare alls!
    Usch så orättvist det kan vara, vissa barn bryr sig inte alls och andra har såååå ont!

• Miniigirl

Min äldsta son hade det väldigt jobbigt med tandsprickningen!
    feber,gnällig, slö, lös i magen och han blev alltid väldigt förkyld i samnband med att dom kom!
    Men, så fort tanden kikat fram blev han som vanlig igen!om det inte var påväg fler vil lsäga:)
    alla tänder var jobbiga,men vissa var ju lite mer jobbiga än andra och vissa bråkade med honom längre än andra oxå. sen så var det vissa tänder som bråkade i omgångar, speciellt dom första tänderna, dom höll på i 2-3 måander i omgångar
    Nu har han äntligen fårr alla sina tänder!

och då börjar man om från början igen...men ÄNNU värre!!!
    Lillebror håller precis på att få sin andra tand, den första kikade fram för en vecka sedan ungefär!
    Vet igentligen inte om det fortfarande är den första tanden som bråkar med honom, men jobbigt har han det!
    Han är gnällig,hängig lös i magen och vägrar äta, så han har börjkat gå ner i vikt:( fast, det vet jag ju inte helt säkert att det beror på tänderna!
    han har mått såhär 3 veckor nu tror jag, eller om det är ännu längre!
    Nej, detta är inte kul! och jag hoppas att det är som för brorsan, att det går över direkt tänderna kommer!
    han har inte haft någon feber, eller...ingen märkbar iafall, så...det är ju bättre iafall:P och han är inte förkyld just nu heller, men han var i början av denna jobbiga tid!

• apmani

Skönt att hitta den här tråden.. Är just nu hemma med en väldigt ynklig son på 6månader som antagligen är på väg att få upp sina framtänder...Stackars liten, verkar så plågsamt, svårt också att inte kunna hjälpa! Han fick sina två första i nederkäken vid 3 mån, så konstigt nog dök den tredje upp i överkäken, fast BREDVID där framtänderna liksom. Någon som har hört att de kan komma i den ordningen? Vi märkte inte alls av när de andra tänderna kom heller, helt plötsligt såg två små vita bebiständer sticka upp! Är det vanligt att framtänderna i överkäken är mer plågsamma när de ska växa fram?

Tacksam för svar!
    /Elin
Svar på tråden Ni som haft barn med jobbig tandsprickning!