lite tips och pepp tack!
Är just nu uppe i en väldigt jobbig period med min kille på 5 år. Känner att jag fastnat lite och vet inte riktigt hur jag ska hantera saker.
Att döma av hans beteende skulle man kunna tro att jag är supersträng och helt oresonabel som förälder för han slår bakut så. Men det tycker jag inte att jag är. Hemma hos mig finns det nästan alltid möjlighet till diskussion. Tycker det har fungerat rätt så bra fram tills han kom in i det här.
Gissar på att det är en utvecklingsperiod, men jag känner mig helt utmattad nu. Han svänger något otroligt i humöret. Ena stunden helt neutral till att bli tvärförbannad, till att skratta till att bara vara allmänt "dryg" i brist på annat ord. Jag kan inte riktigt ens urskilja om han testar mig genom sitt otrevliga språk och beteende eller vad det gäller. Skulle först vilja säga att han är som en hormonstinn tonåring i humöret, eller jag när man har pms. Minsta felet så skriks det, sägs fula och otrevliga saker, görs ilskna grimarser, springs iväg, smälls i dörrar. Väldigt dramatiskt hela tiden.
Till en början har jag såklart försökt att som vanligt försökt prata med honom, fråga vad det är som gör honom arg, ledsen eller hur han mår osv. Men tycks aldrig få något riktigt svar, trots att han annars är väldigt verbal och brukar kunna uttrycka sina känslor i ord. Men när man gått i flera månader nu med det här beteendet och inte fått någon som helst respons från honom förutom "du är så elak och dum" så vet jag inte längre vad jag ska göra.
Även när han är på bra eller neutralt humör så är han ganska svår att ha att göra med. Han är uppe i varv och har svårt att varva ner, han är högljud och tar väldigt lite hänsyn till folk runt om. På vilket sätt jag än pratar med honom så kan jag inte få honom att göra som jag vill. Öronen är helt slutna. Vafan gör man!?