• sesam77

Roliga saker att göra som toastmadame???? Tips mottages!!

Hejsan!
    Tänkte höra om det finns någon där ute som kan ge mig lite idéer och råd inför mitt kommande toastmadameuppdrag??
    Det jag gärna skulle vilja ha är lite tips om tex roliga frågesporter för brudpar eller andra tävlingar, kanske andra spexgrejer att hitta på..
    Allt mottages med glädje!!

Tack!
    Ha en fortsatt bra dag!!

• Svar på tråden Roliga saker att göra som toastmadame???? Tips mottages!!
  • Tess76

En kul tävling som jag fick se och höra på ett bröllop var en frågesport där brudparet fick div frågor om varandra, dvs killen skulle svara på tjejens favoritfärg etc och tjejen på killens favoritbil etc. Dom fick sitta med ryggen mot varandra och båda svara på frågorna på ett papper. Ett litet kunskapstest om varandra.

• sesam77

Ja en sån frågesport har jag funderat på för det är ju kul.
    Som tur är har jag ända fram till augusti på mig att klura och fundera, men det är ju ändå inte utan att man känner lite tidspress. Sommaren har ju alltid en tendens till att gå rätt så fort...

• Aihnoa

Sånt test fick vi göra *skitkul*
    Fast vi fick stå på en stol och svara med hans eller min sko.
    Ja, så det var jag eller han frågor. Uppskattades mest av gästerna eller jaa, vi tyckte det ju var roligt med

• Aihnoa

Åsså kan du göra en skvallertidning om dem om du får tag i deras fotoalbum. I den (tidningen) kan du göra hemma-hos reportage.
    När vi blev kära i varandra, kanske någon av dem har klantat" sig litet så de varit tvugna att åka till sjukan.. osv.. Åsså en SKANDAL naturligtvis, gärna bilder från möhippa och svensexa om ni ska ha det för dem.

Lycka till

• sesam77

Till er som varit på bröllop eller blivit "utsatta" på ert eget; har ni några förslag på frågor till frågesporten?

• Aihnoa

japp det har jag *Väldigt nygift*

Vem lagar maten?
    Vem rengör toastolen?
    Vem har mest fritid?
    Vem gör av med mest pengar på onödigea saker?
    är mest fåfäng?
    Vem sover mest?
    Vem tvättar bilen?
    Vem putsar fönstren?
    Vem äter mest godis?
    Vem handlar mat?
    Vem uträttar mest ärenden? Bank.post osv...
    Vem sitter längst tid på toaletten?

Typ något sånt fick vi... Ska väl tillägga att det var lite gjort för oss för min make har lite stressad mage därav toafrågor..

• My 2

Fejktelegram kan oxå vara roligt, typ från RFSU eller "Sviken pojkvän" eller liknande....

Sedan är det ju väldigt varierande hur brudparet är, vissa kan ta fler slag under bältet än andra.... men lite anspelningar på natten som ska komma tycker jag att man kan ta... du kan ju överlämna lite saker de kan ha nytta av under natten.... och prata lite roligt kring det...

Sedan kommer förhoppningsvi även övriga gäster att ha spex mm så det är inte säkert att du måste hitta på allt!

På BT finns massor med mer tips om sånt här - spring dit och kika lite.
    /my

• Hannahs mamma

På min mammas bröllopp nu i februari så fick hon en ögonbindel och så ställde sej 4 killar + mannen upp sitt ben på en stol... (med uppdraget byxben dårå)

Och sen fick mamma känna sej till vilken som var Kimmos ben!!! Var riktigt kul... Vart mycket skämt om det på kvällen...

En annan är ju att prata med alla kvinnor om att så fort bruden går ut ur rummet så ska tjejerna pussa mannen på kinden... och tvärtom med bruden och alla karlar...

Både bruden och brudgummen vart chokade att helt plötsligt står det ett led med tjejer/killar som pussade dom på kinden...

MEN det får inte göras då brudparets respektive är i rummet!!!

• mamma035

När vi gifte oss så hade vår toastmadame ordnat en rolig sak. Vi fick en liten vit trälåda, i den låg en flaska vin som skulle lagras till vår 5:e bröllopsdag. I lådan var det en litet hål, som på en sparbössa. Alla gästerna fick skriva en liten hälsning till oss+ vad de trodde att vi gör om 5 år. Sen la de ner alla lapparna i lådan.
    Den ligger nu o lagras. Det ska bli väldigt kul att läsa dessa lapparna.

En rolig lek att informaera gästerna om.
    När ni klingar i glasen ska brudparet upp på stolarna och kyssas. När gästerna stampar i golvet ska brudparet ner under bordet och kyssas.
    Detta fick vi oxå göra och det tyckte alla var jättekul.

På min möhippa blev jag "intervjuad" utan att jag visste om det. De slank in små frågor om mig och min man då och då.
    På festen tog de fram min man och så fick han svara snabbt och spontant på samma frågor. Och sen sa de vad jag hade svarat. det stämde ju inte alltid. Alla skrattade väldigt mycket åt detta.

Lycka till!!!

• Tina2

Fler frågor till sko-frågesporten. Jag brukar tänka lite i "situationer". T ex:
    Ni är på restaurang och biffen smakar skosula. Vem skäller ut kyparen?
    Vem tjuvlyssnar mest på paret som grälar vid bordet bredvid?
    Vem brukar vilja gå hem först när ni är på partaj? Och (följdfråga) vem innehar då den dimmigaste blicken?
    Vem stiger upp först på vardagarna?
    Vem stiger upp först på helgen?
    En romantisk kväll framför TV:n. Vem håller i fjärrkontrollen? (Följdfråga:)Vem somnar först?
    Vem har de mest vältränade magmusklerna?
    Det är tisdag morgon, det är slut på mjölk i kylen och ute regnar det på tvären. Vem är surast? Och (följdfråga): Vems fel är det att det är slut på mjölk?
    Vem bestämmer?
    Vem är mest morrontrött?
    Vem har sämst morronhumör?
    Vem tar initiativet i sänghalmen?
    Vem har snyggast rumpa?

Tänk på att hellre välja färre, men bra, frågor. Sålla fram de roligaste.
    Ha så kul och lycka till!

• SaraSofia

På vårt bröllop var det precis så som Hannahs Mamma beskriver att när brudgummen lämnar rummet är det fritt fram att pussa bruden. Från att varit ett relativt lugnt och sansat sällskap blev det ett allmänt kaos när Anders lämnade bordet... Alla såg minst sagt chockade ut - jag med även fast jag visste att det skulle hända!! Har aldrig pussat så många killar på en och samma kväll och har aldrig haft så kul heller!!

Min tärna och en kusin hade även ordnat frågesport om brudparet (oss) som redovisades under kvällen. Det var himla kul med frågor som "vad har Anders tatuerat på armen" (1x2 frågor), "vad stod överst på Saras önskelista när hon var liten", "Vad har Sara haft för smeknamn" osv... Det var väldigt uppskattat!

• sesam77

Tack för alla förslag!!!
    Har skrivit upp dom i min "Toastmadamebok" =)

Är det fler som har ytterligare förslag på lekar/frågesporter osv är ni naturligtvis välkomna med tips!

• hanne

Mamma035: Hurudana frågor fick du på möhippan då?? Vill veta, snabbt!! (ska på möhippa snart!)

• magdamamma

Det finns en speciell bok på Designtorget som man kan köpa och skicka runt bland bröllopsgästerna att skriva i under bröllopsfestens gång. En typ "Mina vänner"-bok fast för bröllop. Skulle velat haft en sådan från mitt bröllop.

Svar på tråden Roliga saker att göra som toastmadame???? Tips mottages!!