• Flippen

Kan jag ställa hyacintlökarna i vatten, utan jord?

Jag köpte två hyacinter idag. De står i krukor med jord i.
    Jag hade tänkt ha dessa i typ hyacintvaser, men är inte så vass på det här med växter.
    Kan jag alltså plocka upp hela löken ur jorden, och sätta dem i vaserna med vatten i stället? Klarar de sig helt utan jord?

I så fall, hur mycket vatten ska jag ha i vasen?

• Svar på tråden Kan jag ställa hyacintlökarna i vatten, utan jord?
  • 071001

Så har jag sett andra ha, men hur mycket vatten har jag dålig koll på. Rötterna måste ju få vattentillgång iaf.

• Hannnas

Klart det går, jag har själv så här hemma just nu

Ta bara upp löken o skölj av den fula jorden... fyll upp med vatten i din hyacintvas till "magen" ungefär och sätt ner löken med alla rötter ner i vattnet... det är meningen att bara understa delen på löken ska nudda vattnet, man ska alltså inte blöta själva löken utan enbart nedersta delen upp till rotfästet

• Morrdraken

Ja, du kan ha dem i hyacintvaser utan jord.

Se till att skölja bort all jord ordentligt från rötterna bara, annars blir vattnet grumligt och börjar lukta. Du ska ha så pass mycket vatten att rötterna når att suga upp, men inte så vattnet nuddar själva löken.

• Kan inte bli bättre än såhär

Ja det kan du men då blommar de ut på en gång, dvs om de står i vatten.

• 071001

Jag ska också testa detta. Senaste åren har mina hyacinter inte överlevt fram till jul.

• Sommar2

Ja, skaka av all jord och skölj av rötterna du behöver bara ha lite vatten i vasen en cm i botten räcker.

Svar på tråden Kan jag ställa hyacintlökarna i vatten, utan jord?