• sarap1978

Gravad lax, recept tack och tips till gravid

Hej
    Jag ska göra gravad lax i år, är gravid och har hört att det är OK så länge har varit fryst i 3 dagar.
    Har lite tekniska frågor kring detta (kan inte ett smack om att grava lax just nu men håller på att läsa in mig...)
    Ska man köpa fryst lax att jobba med? Är det OK som infrysning i 3 dagar? Eller måste man grava den först och sen frysa den i 3 dagar?
    Finns det andra tips till en nybörjare som är bra att veta??

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Gravad lax, recept tack och tips till gravid
  • lillAa

Är ingen hejare på detta själv, men du ska absolut använda dig av fryst lax och INTE frysa in den efter du har gravat den. Jag tror det är godast med färsk lax som du själv fryser i 3 dagar (minst) så blir den så färsk som möjligt, men det funkar säkert med det andra också!

• La Lola

Att den ska frysas har inget med just gravida att göra.
    De fiskparasiter som kan finnas i fisk vill ingen få i sig!

Den gravade fisken bör ätas så färsk som möjligt.

Det är allt.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • lijepa

jag gravade ofta när jag var gravid. du kan frysa först och efter upptining lägger du laxen i socker/saltlag med krossad vitpeppar och dill. (det går även bra att frysa efteråt. jag köper alltid färsk fisk) proprtionerna mellan socker och salt kan du variera beroende på hur du vill ha fisken. prova dig fram! låt ligga i kylen ett eller ett par dygn (beroende på hur salt du vill ha den. ju längre den ligger desto saltare). vänd fisken ibland. skär upp och NJUT!

• sarap1978

Hej och tack ska ni ha. En fråga till. Hur länge gravar ni innan man kan äta? Ska servera på lördag den 12:e.

/S

• sarap1978

Hej och tack ska ni ha. En fråga till. Hur länge gravar ni innan man kan äta? Ska servera på lördag den 12:e.

/S

• lijepa

jag brukar påbörja gravning på kvällen och så är det klart på morgonen ett och ett halvt dygn senare. men som sagt, det är en smaksak. man kan grava längre.

Svar på tråden Gravad lax, recept tack och tips till gravid