• Oktober Längtan

Vad händer med min SGI om jag tar ett deltidsjobb när jag är arbetslös??

Hejsan!

Jag har fått chansen att ta ett deltidsjobb (ett par veckor bara) nu under jul och nyår. Jag är arbetslös efter att ha jobbat ett år så jag har en bra SGI just nu.

Jag har nu blivit gravid igen och ska ha barn i augusti nästa år om allt går bra, och det känns viktigt för mig att inget ändrar min SGI, därför undrar jag om någon vet vilka regler som gäller, hur länge och hur mycket får man arbeta deltid/heltid utan att det nollställer SGI'n!?

Som jag förstod det när jag pratade med Försäkringskassan så kommer min föräldrapenning baseras på min intjänade lön för när jag jobbade och inte min akassa som jag har nu, det måste väl stämma?

Jag har inte haft något mellanrum mellan jobb och akassa, kommer inte vara något glapp när jag tar ut FP heller.

Nån som vet vad som gäller i den här djungeln!?

2010-08-05
  • Svar på tråden Vad händer med min SGI om jag tar ett deltidsjobb när jag är arbetslös??
  • Oktober Längtan

puffar... ingen som vet??

• Oktober Längtan

nån idag då?

• CeeJay

A-kassa eller annat bidrag kan aldrig ligga till grund för SGI.

Om du skyddar din inkomst hela tiden även nu om du ska arbeta, dvs om du arbetar 2 dagar en vecka ska du söka arbete eller ta FP minst 3 dagar, så ändras inte din SGI.

Som arbetslös har man rätt att skydda sin tidigare SGI och ändå arbeta så länge den lönen understiger den tidigare inkomsten. Det finns dock en himla massa regler just för arbetslösa och rätten till SGI så om jag vore dig skulle jag antingen googla på lagen eller chatta med Fk.

Grundregeln för SGI är ju att man varken sänker eller höjer sin SGI om man arbetar kortare tid än 6 månader.

• Nett

hejsan. rätt så rätt som föregående skrivare skrev. jag arbetar på FK just med FP. Så länge du skyddar din "gamla" SGI genom att arbeta samt vara arbetssökande resterande tid så skyddar du din SGI. alltså, arbetar du deltid nu dessa veckor under jul så kommer din SGI som du redan har INTE att påverkas. Däremot eftersom du är arbetslös så har du rätt att även räkna upp din SGI enl. KPI (konsumentprisindex) men detta sköter FK automatiskt.

lycka till-

Svar på tråden Vad händer med min SGI om jag tar ett deltidsjobb när jag är arbetslös??