• marjalena

A-kassa, jobba deltid?

Kan någon vänlig själv förklara för mig på ett lättförståeligt sätt hur det fungerar med A-kassa och deltidsjobb? Jag fattar inte alls känner jag!!

När man stämplar, då får man bara ersättning måndag-fredag va? Skulle jag då kunna jobba extra varje helg utan att det på verkar a-kassan?

Kan jag ha ett extrajobb där jag jobbar lite då & då och bara dra av det på kassakortet (eller vad det heter)?

Snälla berätta ni som vet, jag är helt borta i detta!!

• Svar på tråden A-kassa, jobba deltid?
  • höstbarn03

Hej! Om man är helt arbetslös och berättigad ersättning från a-kassan utgår ersättning för 5 dagar. Om du arbetar läggs den totala arbetstiden ihop och dras ifrån a-kasseersättningen dvs även tiden du gjort på helgen räknas med.
    Hur många dagar i veckan du får ut beror på hur många timmar i veckan du jobbar samt hur många timmar din ersättning är beräknad till.
    Numera finns en deltidsregel, 75-dagarsregeln, som begränsar ersättning i samband med deltidsjobb..i stora drag kan man säga att man har rätt till 75 ersättningsdagar från kassan när man jobbar deltid..därefter utgår bara ersättning för de veckor man är helt arbetslös.

A-kassereglerna är inte helt enkla kan jag säga...kontakta din akassa och kolla vad som gäller för dig för att undvika missförstånd. Lycka till!

• marjalena

Nej det verkar onekligen jätteklurigt med alla regler! Tack för att du svarade!!

• M Y L F

Jag tycker att dom nya reglerna är urdumma. Det verkar som att dom inte vill att folk skall jobba.

• marjalena

M Y L F skrev 2009-12-01 15:24:17 följande:

Jag tycker att dom nya reglerna är urdumma. Det verkar som att dom inte vill att folk skall jobba.
    Håller med! Det borde ju vara bättre att ta ett halvtidsjobb om man lyckas få ett, än att inte jobba alls....
  • M Y L F
    marjalena skrev 2009-12-01 15:37:36 följande:
    M Y L F skrev 2009-12-01 15:24:17 följande: Håller med! Det borde ju vara bättre att ta ett halvtidsjobb om man lyckas få ett, än att inte jobba alls....
    Exakt, hur många arbetslösa på a-kassa söker jobb som inte är heltid? Helt kassa regler.
  • Mummy

Regeln är ju för att arbetsgivare ska anställa på heltid istället för bara timmar, men det slår ju fel.
    Annars har du fått svar på din fråga, vilket stämmer

• marjalena
    höstbarn03 skrev 2009-12-01 13:55:04 följande:
    Numera finns en deltidsregel, 75-dagarsregeln, som begränsar ersättning i samband med deltidsjobb..i stora drag kan man säga att man har rätt till 75 ersättningsdagar från kassan när man jobbar deltid..därefter utgår bara ersättning för de veckor man är helt arbetslös.
    Jag är nog lite korkad, för jag förstår inte riktigt ändå!

Räknas a-kassan veckovis? Skulle man kunna arbeta varannan vecka och vara helt arbetslös varannan och då ha a-kassa?

jag blir tookig på de hör reglerna! Det känns verkligen som om de sätter käppar i hjulen för att man ska hitta ett jobb. Lite lättare att hitta ett timvik eller så till att börja med, men det går ju inte då.... Suck!
  • Mummy

JObbar du en timme en vecka, så kommer 4 dagar och 7 timmar dras från den del där "75-dagarna" ligger. Om du veckan efter det inte jobbar något alls, så dras 5 dagar från "225-dagarna"

• marjalena
    Mummy skrev 2009-12-04 09:17:35 följande:
    JObbar du en timme en vecka, så kommer 4 dagar och 7 timmar dras från den del där "75-dagarna" ligger. Om du veckan efter det inte jobbar något alls, så dras 5 dagar från "225-dagarna"
    Så om jag jobbar 5 dagar ena veckan så dras 5 dagar av från de 75? Och när de 75 dagarna är slut så kan jag inte jobba deltid mer om jag vill fortsätta att få a-kassa?
  • marjalena
    marjalena skrev 2009-12-04 09:44:59 följande:
    Så om jag jobbar 5 dagar ena veckan så dras 5 dagar av från de 75? Och när de 75 dagarna är slut så kan jag inte jobba deltid mer om jag vill fortsätta att få a-kassa?
    Nä, det där stämmer ju inte heller va?! Jisses va rörigt!
  • Mummy

Nä, jobbar du så dras inga pengar/dagar från Akassan..
    Hoppas du förstår nu;
    Vecka 1: Du jobbar 3 heldagar. Du får lön 3 dagar och ersättning från Akassan 2 dagar. Du har då 73 dagar kvar av din "deltidsdagar"

Vecka 2: Du jobbar hela vecka. Du får lön 5 dagar, men ingen ersättning utgår från Akassan. Du står då kvar på 73 dagar på 75-dagarna och har kvar alla dina 225-dagar.

Vecka 3: Du jobbar ingenting alls. Du får då 5 dagars ersättning från 225-dagarna. Du har då 220 dagar kvar där samt fortfarande 73 dagar på din deltidsdagar.

När dessa "75-dagar" är slut måste du välja mellan att inte jobba alls och bara fortsätta använda dig av 225-dagarna. Eller om du arbetar, men får då ingen ersättning från Akassan

• marjalena
    Mummy skrev 2009-12-04 09:52:17 följande:
    Nä, jobbar du så dras inga pengar/dagar från Akassan..Hoppas du förstår nu;Vecka 1: Du jobbar 3 heldagar. Du får lön 3 dagar och ersättning från Akassan 2 dagar. Du har då 73 dagar kvar av din "deltidsdagar"Vecka 2: Du jobbar hela vecka. Du får lön 5 dagar, men ingen ersättning utgår från Akassan. Du står då kvar på 73 dagar på 75-dagarna och har kvar alla dina 225-dagar.Vecka 3: Du jobbar ingenting alls. Du får då 5 dagars ersättning från 225-dagarna. Du har då 220 dagar kvar där samt fortfarande 73 dagar på din deltidsdagar.När dessa "75-dagar" är slut måste du välja mellan att inte jobba alls och bara fortsätta använda dig av 225-dagarna. Eller om du arbetar, men får då ingen ersättning från Akassan
    Åh nu fattar jag ju!! Tack!!!
  • M Y L F
    Mummy skrev 2009-12-04 09:52:17 följande:
    Nä, jobbar du så dras inga pengar/dagar från Akassan.. Hoppas du förstår nu; Vecka 1: Du jobbar 3 heldagar. Du får lön 3 dagar och ersättning från Akassan 2 dagar. Du har då 73 dagar kvar av din "deltidsdagar" Vecka 2: Du jobbar hela vecka. Du får lön 5 dagar, men ingen ersättning utgår från Akassan. Du står då kvar på 73 dagar på 75-dagarna och har kvar alla dina 225-dagar. Vecka 3: Du jobbar ingenting alls. Du får då 5 dagars ersättning från 225-dagarna. Du har då 220 dagar kvar där samt fortfarande 73 dagar på din deltidsdagar. När dessa "75-dagar" är slut måste du välja mellan att inte jobba alls och bara fortsätta använda dig av 225-dagarna. Eller om du arbetar, men får då ingen ersättning från Akassan
    Fast det låter ju urfånigt. Att om man jobbar "heltid" 5 dagar och sedan är arbetslös 5 dagar och så jobbar man 5 dagar till och så håller man på, då får man a-kassa.

Men om man bara jobbar 3 dagar varje vecka så får man avdrag på pengar från en sorts 75 dagars A-kassa.

Jag ser inte riktigt skillnaden mellan att jobba 5 dgr varannan vecka mot att jobba 3 dagar varje? Jag jobbar ju ändå inte riktigt "heltid" hur man än vänder och vrider på det. Heltid är för mig sysselsättning hela månaden.
  • Mummy

Mylf
    Nä, men så är reglerna. Är du helt arbetslös en vecka räknas du som arbetslös den veckan.

• M Y L F
    Mummy skrev 2009-12-04 17:02:44 följande:
    Mylf Nä, men så är reglerna. Är du helt arbetslös en vecka räknas du som arbetslös den veckan.
    Fast det är sjukt att det är så. Då skulle man ju i princip kunna jobba halvtid. Man jobbar 40 timmar varannan vecka och stämplar varannan vecka. Det är ingen större skillnad för mig om någon jobbar ca 3 dgr varje vecka.
  • mmmm12

hej!
    jag jobbar deltid 20-30 h/v, har jag rätt till deltidsersättning från a-kassan även om jag inte "gått ner i tid" utan det är den tjänsten som jag har fått från början ?
    Hur länge måste man ha jobbat och betalat till akassan för att kunna få ersättning för deltidsdagar ?

Svar på tråden A-kassa, jobba deltid?