Mummy skrev 2009-12-04 09:52:17 följande:
Nä, jobbar du så dras inga pengar/dagar från Akassan.. Hoppas du förstår nu; Vecka 1: Du jobbar 3 heldagar. Du får lön 3 dagar och ersättning från Akassan 2 dagar. Du har då 73 dagar kvar av din "deltidsdagar" Vecka 2: Du jobbar hela vecka. Du får lön 5 dagar, men ingen ersättning utgår från Akassan. Du står då kvar på 73 dagar på 75-dagarna och har kvar alla dina 225-dagar. Vecka 3: Du jobbar ingenting alls. Du får då 5 dagars ersättning från 225-dagarna. Du har då 220 dagar kvar där samt fortfarande 73 dagar på din deltidsdagar. När dessa "75-dagar" är slut måste du välja mellan att inte jobba alls och bara fortsätta använda dig av 225-dagarna. Eller om du arbetar, men får då ingen ersättning från Akassan
Fast det låter ju urfånigt. Att om man jobbar "heltid" 5 dagar och sedan är arbetslös 5 dagar och så jobbar man 5 dagar till och så håller man på, då får man a-kassa.
Men om man bara jobbar 3 dagar varje vecka så får man avdrag på pengar från en sorts 75 dagars A-kassa.
Jag ser inte riktigt skillnaden mellan att jobba 5 dgr varannan vecka mot att jobba 3 dagar varje? Jag jobbar ju ändå inte riktigt "heltid" hur man än vänder och vrider på det. Heltid är för mig sysselsättning hela månaden.