• Dunderklumpen

Får jag äta Carpaccio?

Jag är gravid i vecka 6. Vi ska på företags middag på onsdag och i menyförslaget är det en förrätt på just Carpaccio. Är det ok för mig att äta det?

Det är en sån liten mängd så det borde väl inte vara ngn fara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-01 15:56
    Äsch, jag tar den förrätten men äter helt enkelt inte just carpaccion. det fanns en hel del annt gott på tallriken ändå :)

Tack för inputen!

• Svar på tråden Får jag äta Carpaccio?
  • Stinis Olsson

Det är förstås upp till dig själv, men om det är 20 gram carpaccio eller 300 gram spelar nog ingen roll. Jag skulle undvika det själv, även om det är jättegott, men det är svårt att veta hur det är hanterat när du inte är med och lagar det själv och vet var råvarorna kommer ifrån.

• jamaica

Nej då du inte får äta rått kött

• Stinis Olsson

Hmm, vad brukar det mer vara på en carpaccio...lite parmesan, citron, olivolja kanske lite pinjenötter. Ruccola kanske...
    Tänker mig som så att om du skulle smittas av toxoplasmos så kan det ju lika gärna ha överförts till "garnityret" även om du petar bort köttet.

Valet är ditt!

• Dunderklumpen

Stinis Olsson skrev 2009-12-01 18:33:59 följande:

Hmm, vad brukar det mer vara på en carpaccio...lite parmesan, citron, olivolja kanske lite pinjenötter. Ruccola kanske... Tänker mig som så att om du skulle smittas av toxoplasmos så kan det ju lika gärna ha överförts till "garnityret" även om du petar bort köttet. Valet är ditt!
    Helt sant... Tänkte faktiskt inte så
  • Ord blind

Har köttet varit nedfryst till -20 grader har toxoplasman dött*. Man skär köttet till carpaccion fryst med stor fördel (annars är det si praktiken omöjligt att få så tunna skivor som krävs) så om du är carpacciotokig kan du ju fråga restaurangen i förväg hur de gör och hur länge som köttet är fryset så att det hinner bli ordentligt genomfruset.
    Andra smittkällor som sällan nämns är grönsaker, bär, frukt som är kontaminerade med parasitägg på skalet eller vid kontakt med kontaminerad jord tex. vid trädgårdsskötsel*.

Källa: Smittskyddsinstitutet
    Källa: www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp

• Dunderklumpen

Ord blind skrev 2009-12-01 23:38:42 följande:

Har köttet varit nedfryst till -20 grader har toxoplasman dött*. Man skär köttet till carpaccion fryst med stor fördel (annars är det si praktiken omöjligt att få så tunna skivor som krävs) så om du är carpacciotokig kan du ju fråga restaurangen i förväg hur de gör och hur länge som köttet är fryset så att det hinner bli ordentligt genomfruset. Andra smittkällor som sällan nämns är grönsaker, bär, frukt som är kontaminerade med parasitägg på skalet eller vid kontakt med kontaminerad jord tex. vid trädgårdsskötsel*. Källa: Smittskyddsinstitutet Källa: www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp...
    Tack så hemskt mycket för infon! Jag ska ändå ringa till restauragnen idag och fråga vad dom har för alkoholfria alternativ i dryckesväg så jag kan ju smyga in den frågan då med
Svar på tråden Får jag äta Carpaccio?