• Hera78

Sy gardiner - hjälp!!

Hade tänkt sy julgardiner av ett tyg jag köpte igår. Men tyget har bara tryck på ena sidan, den andra sidan är en tydlig baksida av framsidan (svårt att förklara men ni kanske förstår hur jag menar?)

Hur hade ni gjort då? Ska man sy gardinen dubbelvikt så att det blir mönster även på baksidan av gardinen eller ska man sy enkelt så att baksidan inte är lika fin?

Förstår att man kan göra vilket som, men hur hade ni gjort?

Bloggen om våra liv som husägare: saya78.blogspot.com/
  • Svar på tråden Sy gardiner - hjälp!!
  • Snuvan

Ska du sy längder eller en kappa?

• Mon Amie

Det är ganska ovanligt att man dubbelsyr gardiner. Man får ändå en baksida med fållen hur man än gör.
    När du hänger upp den i fönstret kommer mönstret att synas tydligare även på avigsidan då ljuset skiner igenom.
    Jag hade inte dubbelsytt, tror dessutom att det blir lite klumpigt.

• Åsa Lund

Om du inte vill att baksidan ska synas kan du fodra den med ett annat, enfärgat, tyg

• Hera78
    Mon Amie skrev 2009-12-01 17:10:58 följande:
    Det är ganska ovanligt att man dubbelsyr gardiner. Man får ändå en baksida med fållen hur man än gör. När du hänger upp den i fönstret kommer mönstret att synas tydligare även på avigsidan då ljuset skiner igenom. Jag hade inte dubbelsytt, tror dessutom att det blir lite klumpigt.
    Det har du nog rätt i... tyget är dessutom ganska styvt så det kanske inte blir så bra att dubbelsy. Enkeltyg it is!

Tack för svaren!
    Bloggen om våra liv som husägare: saya78.blogspot.com/
Svar på tråden Sy gardiner - hjälp!!