• Anonym (Ny lgh)

Exekutiv auktion. Kontakta soc?

Jag har köpt en lägenhet (bostadsrätt) på exektuiv auktion och den som "blivit av med sin lägenhet" är en kvinna i yngre medelåldern som har ett barn i 8-10 års åldern.
    Dessa skall alltså inom en väldigt snar framtid (mot sin vilja) flytta och gör de inte de på utsatt tid kommer Kronofogden att bokstavligen sparka ut dem och deras bohag.

Skulle ni ringa soc och kolla om de vet om att dessa ensamma mamma med underårigt barn blir av med sin bostad?

Jag vet ej om de redan är inkopplade, men det känns rätt tycker jag att ringa dem för barnets skull..... eller vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Exekutiv auktion. Kontakta soc?
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Jag antar att kronofogden har ett system som fixar sådant...? Det måste ligga i deras system att ta hand om folk som blir utkastade, eller iaf se till att barnen har någonstans att bo (jag tror inte att de är helt omännskliga). Jag skulle inte ringa till soc om jag var du :)

• Anonym (Ny lgh)
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-12-01 20:24:55 följande:
    Jag antar att kronofogden har ett system som fixar sådant...? Det måste ligga i deras system att ta hand om folk som blir utkastade, eller iaf se till att barnen har någonstans att bo (jag tror inte att de är helt omännskliga). Jag skulle inte ringa till soc om jag var du :)
    Varför skulle du inte ringa soc (nyfiken)..... och varför skulle fodgen sköta om sånt?
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Jag tror (eller jag antar) att det måste finnas något sådant system. I Sverige kastar man inte ut barn på gatan bara för att föräldrarna har skulder. Kronofogden kan inte bara skita i barnen för någon måste ju ha ansvaret för att de har någonstans att bo. Jag skulle inte ringa soc av samma anledning

• Waldo

Anonym (Ny lgh) skrev 2009-12-01 20:29:59 följande:

Varför skulle du inte ringa soc (nyfiken)..... och varför skulle fodgen sköta om sånt?
    Så fort ett barn blir med om en vräkning ska de sociala myndigheterna kontaktas. Detta görs av fogden men av bostadsföretaget självt också.
    Av den enkla anledning att barn inte ska stå utan hem.
    Detta ska även ske när en barnfamilj riskerar att få elen avstängd

Detta är inget som du behöver lägga dig i
  • Anonym (Ny lgh)
    Waldo skrev 2009-12-01 21:21:32 följande:
    Anonym (Ny lgh) skrev 2009-12-01 20:29:59 följande:
    Så fort ett barn blir med om en vräkning ska de sociala myndigheterna kontaktas. Detta görs av fogden men av bostadsföretaget självt också.Av den enkla anledning att barn inte ska stå utan hem.Detta ska även ske när en barnfamilj riskerar att få elen avstängdDetta är inget som du behöver lägga dig i
    Bostadsföreteget (brf) har inte meddlat soc, det vet jag eftersom min mor sitter i den styrelsen.....

Behövert inte lägga mig i? fast jag anser inte det är att lägga sig i utan jag är bekymrad för brnets skull... 'r det att lägga sig i?
    Ja jösses, förj'vligt att man vill ett barn väl....
  • Waldo

Anonym (Ny lgh) skrev 2009-12-01 22:11:55 följande:

Bostadsföreteget (brf) har inte meddlat soc, det vet jag eftersom min mor sitter i den styrelsen.....Behövert inte lägga mig i? fast jag anser inte det är att lägga sig i utan jag är bekymrad för brnets skull... 'r det att lägga sig i? Ja jösses, förj'vligt att man vill ett barn väl....
    Okej.....
    Men så funkar det iallafall. Det är inget som man som privatperson behöver ta på sig.
    Visst är det tillåtet för dig att ringa till soc med en orosanmälan. Men det sitter en mamma på andra sidan. Som blivit av med sin lägenhet exekutivt och den person som köper hennes hem, som du påpekar är mot hennes vilja, kommer nu att göra en ororsanmälan på barnet
    Det är förmodligen väldigt kränkande för den mamman. Även om du inte ser det så så kommer hon se det som att först köper du hennes lägenhet billigt och gör henne hemlös och sedan anmäler du henne till soc

Ibland är det bäst att överlämna överlämna socialens arbete till dem sjäva. Jag vet inte om det är själva svaret som inte passar eller om det är så att du inte litar på myndigheter att sköta sitt arbete, men det finns rutiner för detta
  • sofhia

Hej!

Jag tycker det ar bra att du tanker pa barnet sa min asikt ar att du sjalvklart kan ringa soc. OM soc nu inte vet om att denna familj blir hemlos sa ar det ju jattebra att de far reda pa det.

• smurf52

Vore det inte bättre att prata med mamman i fråga istället och fråga om det är något du kan hjälpa till med? Det behöver liksom inte bli så märkvärdigare än så.. Ring på.. Säg att du har förstått att de är en knepig situation hon har hamnat i och att du givetvis blir lite oroad som medmänniska. Säg att du funderar på om det är något du kan hjälpa till med, om hon har kontakter som behövs t.ex med socialtjänsten, FK osv eller om hon kanske bara behöver någon att prata med en stund.... Många i en utsatt situation skulle nog ta emot det med öppna armar för det finns ingenting jobbigare än faktumet att man ofta plötsligt blir väldigt ensam och känner att ingen i världen bryr sig om vad för skit man råkar ut för.

• Anonym (soctanten)

Hej

Jag jobbar på socialtjänsten inom försörjningsstöd i en stockholmskommun men har jobbat på fler ställen i landet. Det är jättebra att du tänker på barnet i den här situationen.

Vid hyreskulder som riskerar att leda till avhysning så har en hyresvärd, brf alltid skyldighet att höra av sig till socialtjänsten.
    Det finns ju dock andra skäl till vräkningar. I detta fall kan det ju vara andra skulder som gjort att auktionen blir av och då är det inte säkert att BRF agerat.

MEN när en barnfamilj riskerar/håller på att bli vräkta så hör dock alltid kronofogden av sig till socialtjänsten som kontaktar familjen i fråga. Först och främst så kollar man ju alltid av om det finns möjligheter att stoppa själva vräkningen på något sätt och vad som familjen själva gjort. Om vräkningen är ett faktum så kollarman av om familjen har någonstans att ta vägen, försöker ge dem råd i den uppkomna situationen.
    De flesta familjer har redan en plan, att bo tillfälligt hos släktingar eller en andra-handslägenhet. Det är alltså väldigt sällan som socialtjänsten blir aktivt inkopplad utan de flesta reder ut situationen själva.

I de kommuner som jag har jobbat i så är dock en representant från socialtjänsten alltid med vid själva vräkningen där det finns barn för att fånga upp de familjer som kanske drabbats av panik och inte fattat vad som håller på att hända.

Jag tro inte du behöver kontakta socialtjänsten men annars kan du ju alltid be din mamma att ordföraren i BRF gör det. Det är ju mer styrelsens ansvar än ditt.

• Anonym (trollet)
    Waldo skrev 2009-12-01 22:57:34 följande:
    Anonym (Ny lgh) skrev 2009-12-01 22:11:55 följande:
    Okej.....Men så funkar det iallafall. Det är inget som man som privatperson behöver ta på sig.Visst är det tillåtet för dig att ringa till soc med en orosanmälan. Men det sitter en mamma på andra sidan. Som blivit av med sin lägenhet exekutivt och den person som köper hennes hem, som du påpekar är mot hennes vilja, kommer nu att göra en ororsanmälan på barnetDet är förmodligen väldigt kränkande för den mamman. Även om du inte ser det så så kommer hon se det som att först köper du hennes lägenhet billigt och gör henne hemlös och sedan anmäler du henne till socIbland är det bäst att överlämna överlämna socialens arbete till dem sjäva. Jag vet inte om det är själva svaret som inte passar eller om det är så att du inte litar på myndigheter att sköta sitt arbete, men det finns rutiner för detta
    Fast att man ringer och talar om sin oro/funderingar kring denna familj betyder ju inte att man gör en anmälan!
    Det enda man gör är ju att upplysa socialen om detta "problem" och att man kan då be dom kontakta denna familj.
    Mera att informera om att det här händer, inte görs det en anmälan om detta.

Plus att om TS är anonym och bara ringer för att informera, så behöver inte heller mamman få veta detta.

Jag hade ringt om jag vore du TS, bara för att försäkra mig om att mamman o barnet får den hjälp dom behöver.
    Och det av omtanke, inget annat!!
Svar på tråden Exekutiv auktion. Kontakta soc?