Waldo skrev 2009-12-01 22:57:34 följande:
Anonym (Ny lgh) skrev 2009-12-01 22:11:55 följande:
Okej.....Men så funkar det iallafall. Det är inget som man som privatperson behöver ta på sig.Visst är det tillåtet för dig att ringa till soc med en orosanmälan. Men det sitter en mamma på andra sidan. Som blivit av med sin lägenhet exekutivt och den person som köper hennes hem, som du påpekar är mot hennes vilja, kommer nu att göra en ororsanmälan på barnetDet är förmodligen väldigt kränkande för den mamman. Även om du inte ser det så så kommer hon se det som att först köper du hennes lägenhet billigt och gör henne hemlös och sedan anmäler du henne till socIbland är det bäst att överlämna överlämna socialens arbete till dem sjäva. Jag vet inte om det är själva svaret som inte passar eller om det är så att du inte litar på myndigheter att sköta sitt arbete, men det finns rutiner för detta
Fast att man ringer och talar om sin oro/funderingar kring denna familj betyder ju inte att man gör en anmälan!
Det enda man gör är ju att upplysa socialen om detta "problem" och att man kan då be dom kontakta denna familj.
Mera att informera om att det här händer, inte görs det en anmälan om detta.
Plus att om TS är anonym och bara ringer för att informera, så behöver inte heller mamman få veta detta.
Jag hade ringt om jag vore du TS, bara för att försäkra mig om att mamman o barnet får den hjälp dom behöver.
Och det av omtanke, inget annat!!