• MammaMikaela

5årig son - Galen huligan? HJÄLP

Hejsan!

Min son på 5 år är helt galen i Hammarby och i alla "HuliganKläder"

Han vill bara ha märkeskläder som huliganer använder mest, tex Burberry,Henry Lloyd, Stone Island, Lacoste,Pringle, Fred Perry och många fler som han själv lärt sig.
    Han vägrar klä sig i kläder utan något huliganmärke.

Jag och min man älskar själva Hammarby, men vi har aldrig berättat riktigt vad det innebär att vara huligan för vi tycker att han är för liten.

Men nu för någon vecka sedan fick jag höra av hans dagisfröken att han blivit väldigt våldsam av sig mot andra på dagis och säger väldigt grova ord.
    Tydligen sjungit massor av Hammarbylåtar och skrikigt "KOM DÅ" till flera andra barn och låtit arg på rösten, till och med knuffat småbarnen.
    Han har två väldigt nära kompisar på dagis, som är Hammarbyare också och att de är ett litet gäng som bråkar gärna mot de andra barnen.

Han har flera gånger också frågat här hemma när han ska få börja dricka öl och om han får smaka på sin pappas öl, vilket vi sagt nej till och visat att vi blivit sura när han tagit upp det.

Detta börjar bli överdrivet nu, trött på att se hur hans attityd blir och hur han behandlar andra personer.

Vad ska man göra för att få bort han ifrån besattheten? Är det en besatthet?
    Vad kallar man detta?
    Hur ska vi få han att sluta med det han gör?

Ge råd och tips!

• Svar på tråden 5årig son - Galen huligan? HJÄLP
  • snillis

Barn gör inte som vi säger - de gör som vi gör.
    Hur beter ni er själva?
    Någonstans har han ju fått sitt beteende ifrån så ni kanske skall rannsaka er själva hur ni beter er, hur ni uttrycker er, vilka ni umgås med osv.
    Ni är (eller bör vara) era barns vuxna förebilder och det är ju bara ni som kan svara på om ni är bra eller dåliga sådana!

• MammaMikaela

Vad han har lärt sig detta har jag ingen aning om, inte min man heller.

Min mans fel är det att han går omkring i huligankläder, för det gör de båda två, sen sjunger de tillsammans på hammarbylåtar.
    Det är ju något dem gillar att göra tillsammans, köpa kläder och sjunga till hammarby.

Men allt annat med att slåss, fråga om öl, säga fula ord, det vet jag verkligen inte vart det kommer ifrån.

Vi dricker aldrig hemma nästan, någongång kan det hända att hans pappa dricker någon öl och det är ju då han frågar om han får smaka.
    Vi använder inga fula ord och vi slåss aldrig här hemma.

Vet verkligen inte vart han fått reda på allt detta.

• Anatha
    MammaMikaela skrev 2009-12-01 21:39:49 följande:
    Vet verkligen inte vart han fått reda på allt detta.
    Då bör du nog försöka ta reda på det. Någon påvekar ju honom uppenbart om det inte är ni så måste det ju vara någon annan i hans närhet.
  • Lovali

Men alltså ditt barn har ju lärt sig detta beteende & dessa ord & klädmärken någonstans. Punkt 1 är väl att ta reda på vartifrån det kommer om det inte är hemmifrån? Jag hade ALDRIG accepterat ens i närheten av sådant här beteende av en FEMÅRING, låter helt galet.

• lurksmulan

För mig låter det också helt galet. Speciellt det där med kläderna.
    Vår son är snart 5 år och sjunger Djurgårdsramsor med pappa, han har en Djurgårdsmössa som han älskar, men där är det liksom stopp.
    Min man klär sig inte i huligankläder, och han är ingen huligan heller utan en fotbollsälskare som den stora massan, men vår son sätter inget likhetstecken mellan laget och vanliga kläder. Det måste han ha fått någonstans ifrån.

Att han är våldsam på dagis är ju väldigt tråkigt, speciellt i samband med att han skriker saker som är relaterade till fotboll. Mitt tips är att ni påpekar att fotboll och laget är en positiv sak, något man samlas kring för att man tycker om det, och inget man ska förstöra på det sättet som han gör. Ni får väl säga att en riktig bajare inte gör på det sättet.
    Det känns som att det är extra viktigt att hans pappa påpekar det här eftersom han verkar vara den stora inspirationen.

Det är helt sant som andra skriver ovan, barn gör inte som man säger, barn gör som man gör.
    Om ni med gott samvete kan säga att ni inte bidrar till det här skulle jag prata med de andra barnens föräldrar och höra om det kommer därifrån.

Fotboll är något positivt, det måste ni förmedla. Klarar han inte det är han för liten att involveras.

Foot: A special device for finding furniture in the dark.
  • Busbellan

Brukar han vara med och titta på fotboll med pappa? I så fall är mitt tips att inte låta honom gå dit förren han har lärt sig vilket beteende som är ok och vilket som inte är det

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden 5årig son - Galen huligan? HJÄLP