• rosamoln

Bensinförbrukning med automatväxel?

Hejhej!

Pojkvännen ska köpa ny bil och vi kanske ska ha en automatväxlad.
    Min pojkvän tycker inte att jag ska fråga om detta här, men ni vet ju hur killar är när det gäller att fråga Deras stolthet sätts ju på prov då!
    Vi vet ju att det går åt mer bensin än med en manuell, men frågan är HUR mycket mer? Nu tankar vi för ca 2000 kr i månaden. Hur mycket mer skulle det bli med automat? På ett ungefär. Vi kör mycket på stan, men ibland lite längre sträckor.

• Svar på tråden Bensinförbrukning med automatväxel?
  • Bempa

Älskar vår automat!!! Var tvungen o fråga mannen i huset. Han sa att en automat ungefär drar 1 dl mer per mil.

• rosamoln

Ja, det är kul att köra med automat
    1 dl. mer per mil alltså. Någon som är bra på matte och kan räkna ut hur mycket det blir i månaden?

Tack för svaret förresten Bempa! (och mannen)

• mumlan1

Hej!
    jag älskar vår automatbil...
    Bensinförbrukningen blir nog lite högre om man trycker gasen i botten. en s k kick-down

• Jennie Brunflo

Ja...det beror på hur man kör.

Gör du många kick-downs (omkörningar t.ex.) så drar det som bara f*n.
    Likaså om du gillar att dra på ordentligt i typ uppförsbacke...eller köra fortare än 110km/tim.

Den automat vi hade drog nog snarare...2-3dl mer /mil än den vi köpte senare.
    Men...man kanske inte kan jämföra så heller.
    Den vi köpte senare var mycket snål.

Hm...jag skulle gissa att en autmat ligger på 1,2-1,4 /mil i stadskörning....minst.

• Isfjord

Beror mycket på körsättet. Bilar från mitten/slutet på 80-talet och äldre drar betydligt mer med automat. Gasar man hårt drar en automat också mer.
    Moderna bilar har riktigt smarta automatlådor som ibland drar lite mer, men i vissa fall drar de tydligen mindre än motsvarande manuell eftersom få klarar av att växla den manuella riktigt effektivt. Tänk på att automaten inte ser uppförsbacken i förväg och växlar ner, extra viktigt med tung lass och tungt släp.

ACC brukar man säga drar en dl extra, men automat är som sagt mycket varierande. Årsmodell, fabrikat, typ av bil, körsätt mm. Biltillverkarna brukar ha tabeller, biltidningarna brukar ha opartiska tester med likadana tabeller.

• rosamoln

Tack för hjälpen allihop! Tyvärr har jag lite svårt att räkna ut hur mycket extra pengar det skulle bli varje månad...

Det är en BMW 520 från 1991. Tror att den hette så i alla fall.

• Roloc

Vi har en Volvo 965-93:a , automat...den drar inte mer än en manuell volvo vid "normal" körning...men den drar mer när man trampar kickdown och drar husvagn te x...
    Men vi är suuuper nöjda!! Aldrig mer manuell låda!!!

• Linda1976

har du svårt med att räkna på det, så föreslår jag www.autopower.se Där kan du nog hitta en hel del på ämnet!

• Isfjord

Att den drar mer med husvagn beror till stor del på att den inte ser backarna i förväg. Man kan minska det rejält med rätt körteknik. Tex gasa tidigare inför en backe, växla ner manuellt osv.
    Nerför en backe ska man alltid köra på samma växel som man skulle ha om man körde uppför samma backe i samma fart. Detta oavsett manuell/automat eller med/utan släp Det är till stor del därför man kan växla manuellt med en automat. Kör man på förhög växel tvingas man bromsa mycket mer vilket sliter och i värsta fall överhettar bromsarna. Då smälter ytan på bromsskivor och belägg. Skivorna blir skeva och beläggen får en glasliknande yta = INGA BROMSAR. Varje gång jag ligger i en lång nerförsbacke ser jag hur 95% av bilarna framför ligger och bromsar hela tiden...

• Roloc

Maken kör som du säger...han är riktigt bra på att planera sin körning med vagnen(knaus sydwind 590)...men det går inte att undvika att bilen drar aningens mer än en manuell iallafall...vilket iofs inte gör ngt för vår del...betalar gärna mer soppa för att få den "komforten" som en automatläda ger..

• Isfjord

Kul med någon som kan köra
    Med släp drar förövrigt alla lite extra, oavsett typ av låda och körsätt. Men hur mycket mer påverkas.

Svar på tråden Bensinförbrukning med automatväxel?