• mizzan

dusching av katter

vet inte om det finn ett inlägg om detta men.
    någon som vet hur ofta man kan duscha katter? tar pälsen skada eller nått?

tipsa!

• Svar på tråden dusching av katter
  • Arga Klara

Jag tror dom fixar tvätten bäst själva, jag har aldrig duschat mina (om inte dom har fått nåt klet på sig som dom inte kan tvätta bort själv, tvättade min ena när han strök sig mot en nymålad vägg). Dessutom är det svårt att tvätta dom, de flesta katter är inte alltför förtjusta i vatten!

• giz
    har haft katt i 10 år och duchat den 2 gånger. ena gången hade den tandkräm över hela sej andra gången så var den täckt med raklödder.
    katter fixar sånt själva så vida det inte är långhåriga katter som ska ställas ut då brukar man duscha dom med ett spec balsam schampo för att pälsen ska bli mer fluffig eller vad det nu var.
    jag duchar inte frivilligt en katt, tjocka arb handskar, mc jacka å kraftiga jeans krävs. akta annsiktet dom är inte goa i vatten så vida dom inte gillar det då
  • Vasen

Har duschat mina i samband med en loppattack för några år den. Inte kul. Pälsen blev dock fin även om de hårade något hemskt efteråt.
    Den ena katten vägrade också att gå in i badrummet efteråt så vi fick flytta på kattlådan.
    Det viktiga när man duschar katter är att man verkligen spolar rent från allt schampo eftersom de slickar sig torra. Man bör se till att de har ett varmt ställe att hålla till på efteråt också eftersom de blir väldigt trötta och lite frusna.
    Hade en katt tidigare som gärna tog sig en dusch samtidigt med mig på mornarna men han var nog lite ovanlig.

• E l l a

Brukar duscha min katt cirka var 3-4 månad. Han hatar det i och för sig men jag brukar bada honom när hans päls blivit för fet över ryggen eller om han har fastklistrad skit någonstans... Han är ganska långhårig, så jag tycker det behövs en dusch ibland, om än väldigt sällan...

• RonjaRovardotter

jag brukar köra in mina under kranen i köket på sommaren bara för att dom ska få i sig lite mer vätska, och inte bli för varma. jag är inte den mest populära individen ett par dagar efter det, men det fungerar bra för oss

• 201201232

Varannan vecka ska väl gå utan någon större fara om du använder ett milt schampo avsett för katt. Jag duschade själv katten igår för att jag tyckte att det kliade i ögonen och grejade (är inte allergisk, men vill heller inte bli) och efter att ha städat hela lägenheten och duschat katten så försvann problemen... Kan ju ha varit damm också, men jag ville ta det säkra före det osäkra.

• Majsan70

Det är precis som med människor. Vissa kan tvätta håret ofta o andra inte. Vad är det för katt du har? En huskatt?? I såna fall behövs den inte tvättas särskilt ofta.

Vi har utställnings och avelskatter o tvättar då när det behövs.

• Fantasygirl

Jag duschar min lille katt ca en gång i månaden! Han e innekatt men älskar verkligen vatten och att bli tvättad=) De tycker han e lyx!!

• MiaMaa

jag har en katt som varje gång nån är i duchen så blir hon galen om hon inte får komma in och dusha....

så hon duschar typ varannan dag....eller badar med barnen i deras badbalja.....hon är ett hopplöst fall....

• Jennsa

Vi har duschat vår 14 v gammla kattunge en gång. Efter en öronskabb behandling.
    Det var ju inte jättepoppis, men det gick bra. Inget bit eller klös.

Vi använde babyschampo och duschade rent jättenoga. Efteråt torkade vi
    honom torr. Och sen fick han ligga i husses knä på en värmedyna. Det tyckte han var mysigt:)

Tror vi kommer tvätta honom, varannan till vartredje månad. Blir ju lite damm o så i pälsen.

Vi ställde honom på en handduk så han inte skulle halka omkring när vi duschade honom, och det är nog lättast att va två:)

• Majsan70

Viktigt när man tvättar katten är att använda ett shampo som är avsett för katter o dess hud o päls.

• Skusan

Jag håller mina katter i nackskinnet under tiden dom duschar, annars blir jag perforerad. Blev det en gång av honan, hon fick in en baktassklo i mitt armveck... Behöver jag säga nåt mer? Har jagat diverse katter i mina dar runt i lgh som smitit från badningen hellöddriga och arga, så efter detta har ett bra tag i nackskinnet varit ett måste...

• myskatt

Min huskatter badar 4 ggr per år och det är när vi ska på utställning.

• mizzan

Tack för alla svar..Inte bara jag som undrat detta utan min mor med..
    Vet att katter tvättar sig själv. men tänkte bara kolla eftersom vår katt tycker om vattnet, men vill inte utsätta pälsen om de nu hade vart dåligt att tvätta henne..Har dock inte tvättat henne med kattschampoo än, bara vatten. Vår katt kommer springan de fort hon hör duschen =)

• milimina

duscha utan schampoo kan man göra så mkt som en gång i veckan utan att päls eller hud tar skada. våra har under en period (sommaren/pollenperiod) fått duscha varje vecka för att ta bort så mycket allergen som möjligt.

med schampoo skulle jag bara bada katten om den fått nåt klet i pälsen och då bara med schampoo efter pälstyp (eftersom vi har rexar). det torkar ut huden och kan ta bort glansen i pälsen.

Svar på tråden dusching av katter