• lieva

Dunkar huvet i marken..Varför?

När min lillebror var liten så dunkade han alltid sitt huvud i marken när han blev arg eller inte fick som han ville. Började tidigt och höll på så ett bra tag..till slut fick han bära hjälm. Undrar bara om andra varit med om liknande? Om det beror på något? Han var väldigt inbunden i sig själv senare i livet.Tystlåten och pratade bara om man pratade med honom. Hade mycket egna ritualer för sig. När han sedan blev äldre tog han livet av sig. Och den där grejen har etsat sig fast i min hjärna.. Någon som känner igen det?

• Svar på tråden Dunkar huvet i marken..Varför?
  • vavi

Vissa barn dunkar huvudet i golvet/väggen när de blir arga och inte vet vad de ska ta sig till. De känner maktlöshet och förvirring. Det kan bero på flera olika saker. Allt från ett häftigt temperament till symtom kopplade till olika funktionshinder. Inom autismspektrumet (där även Asperger hör till) är det inte ovanligt att barn dunkar huvudet . Så som du beskriver din bror så verkar han ha haft vissa likheter med några av de symtom som ingår i autismdiagnos. Men det är naturligtvis svårt att veta. Hur kommer det sig att du undrar? Kanske det är viktigast att ta reda på vad det betyder för dig och varför det "etsat sig fast i din hjärna".

• lieva
    vavi skrev 2009-12-01 22:11:45 följande:
    Vissa barn dunkar huvudet i golvet/väggen när de blir arga och inte vet vad de ska ta sig till. De känner maktlöshet och förvirring. Det kan bero på flera olika saker. Allt från ett häftigt temperament till symtom kopplade till olika funktionshinder. Inom autismspektrumet (där även Asperger hör till) är det inte ovanligt att barn dunkar huvudet . Så som du beskriver din bror så verkar han ha haft vissa likheter med några av de symtom som ingår i autismdiagnos. Men det är naturligtvis svårt att veta. Hur kommer det sig att du undrar? Kanske det är viktigast att ta reda på vad det betyder för dig och varför det "etsat sig fast i din hjärna".
    Ok,en annan sak han alltid gjorde var att han ritade labyrinter,jämt jämt jämt..som liten alltså. Medan andra barn satt i sandlådan och lekte,så föredrog han att bara sitta ensam och rita labyrinter.Är detta också ett kännetecken från Autism?
    Varför jag undrar har nog mest att göra med frågetecknen kring hans död såklart,samtidigt som jag är en väldigt nyfiken person som är intresserad av psykologi och psykiatri.
  • Tinyblue

Det behöver nog inte alltid vara så djupgående. När min son fått för mycket socker så blir han oregerlig och börjar slå mig och sin pappa och sig själv. Han bankar sig i huvet och säger "bank, bank" och vid de tillfällen det eskalerar så börjar han slå huvudet i väggar och golv och är helt okontaktbar. Han har inga som helst tendenser till bokstavsbarn eller något sådant. Det här är totalt relaterat till att han fått för mycket socker.

Vårt barn ritar små cirklar (20 månader gammal) vilket inte är helt överensstämmande med åldern.

Vad hände? Varför dog han?

• lieva

Nu handlar ju inte tråden om min brors bortgång,men han tog livet av sig efter några år med missbruk och med en trasslig bakgrund. Om det berodde på drogerna,bakgrunden eller om han bara var trött på livet i allmänhet har jag dock ingen aning om då han aldrig lämnade något brev efter sig.

• sofie och laura

Min son som har ett funktionshinder, dunkar oftast huvudet i väggen om han bråkar med storasyster eller inte får som han vill och TRO mig det låter.
    Leo Kan inte gå och det är en frustration och blir oftast arg.
    Men de få tal han gör det är om systern tar en leksak fån han eller inte får tillräckligt med uppmärksamhet enligt nog han sj??
    Jag har försökt att ignorera, prata men inget löst.. En gång slutade han då jag röt till det enda sättet sen vart han ledsen efter att jag röt åt han .. men det slutade.
    så nu var det ett tag sen han dunkade sitt fina huvud i golvet Fast han inte får som han vill!!!

• kaffemamma
    lieva skrev 2009-12-01 22:22:56 följande:
    Ok,en annan sak han alltid gjorde var att han ritade labyrinter,jämt jämt jämt..som liten alltså. Medan andra barn satt i sandlådan och lekte,så föredrog han att bara sitta ensam och rita labyrinter.Är detta också ett kännetecken från Autism?Varför jag undrar har nog mest att göra med frågetecknen kring hans död såklart,samtidigt som jag är en väldigt nyfiken person som är intresserad av psykologi och psykiatri.
    Att hellre leka själv, vara rutinbunden, ha vissa särskilda intressen (som att rita labyrinter) KAN vara tecken på autism. KOlla listan med tecken på autism på www.autismforum.se
  • Tinyblue

Autism är ju ofta "lättare" att få en diagnos på, men aspergers är svårare. Jag har varit mentor för en kille som fick sin diagnos när han var över 20 och då i samband med en depression. Jag har läst in mig på ämnet, för det är väldigt intressant. Vi fick väldigt bra kontakt, han och jag, men man märker ju också att det är något som är konstigt i hans beteende ibland. Han känner ju också av det och det ger ett utanförskap som kan leda till depressioner och tyvärr säkert självmord i en del fall. Vid aspergers så har personen normal eller högre intelligens än normalt och faller då oftast utanför ramarna för att få "hjälp". Därför är det nog inte helt ovanligt att de får sina diagnoser väldigt sent.

Jag tycker också det är jätteintressant, samtidigt som jag varit lite för rädd för det gällande min egen son. Ibland ser jag mer än vad som finns där. Många barn dunkar sitt huvud i frustration och ilska, men det finns vissa tydliga tecken som måste finnas med för att det ska röra sig om autism eller aspergers. Tex väldigt lite, eller inget kontaktsökande.

• Ejnie

Självskadebeteenden är ett sätt att pysa ut känslor som man inte kan hantera. Ett annat sätt är att skrika otrevligheter, kasta saker omkring sig eller att slå andra. Eller att skära sig i armarna...
    Tydligen hjälper det inte att bära hjälm eller hindra dem fysiskt, det är bättre att hitta avledning eller hjälpa dem att hitta alternativt sätt att "pysa".

Se hejlskov.se/ - var på hans föreläsning,d et var helt suveränt!

Svar på tråden Dunkar huvet i marken..Varför?