• annsedi

    Barnlöshet och blodgrupp?!

    Finns det någon här som funderat på om det kan finnas något samband mellan oförklarlig barnlöshet och "föräldrarnas" blodgrupper?! Kan det vara så att kvinnor med vissa blodgrupper har svårare för att bli gravida? Eller finns det par med en viss kombination av blodgrupp som har/haft svårt att bli med barn?!

  • Svar på tråden Barnlöshet och blodgrupp?!
  • annsedi
    Vitsippa75 skrev 2009-12-13 12:11:17 följande:
    Intressant. Undrar om det finns någon forskning på det?
    Visst är det intressant?! Jag har aldrig hört något om det, varken om frågan eller eventuell forskning... Det var bara en sak som slog mig, när jag fick reda på min egna blodgrupp, eftersom vi är oförklarligt barnlösa.
  • Sencha
    annsedi skrev 2009-12-13 12:54:40 följande:
    Visst är det intressant?! Jag har aldrig hört något om det, varken om frågan eller eventuell forskning... Det var bara en sak som slog mig, när jag fick reda på min egna blodgrupp, eftersom vi är oförklarligt barnlösa.
    Vilken blodgrupp har du, då?
  • Lattemaja

    Jag är också B+ och oförklarligt (sekundärt) barnlös.

  • annsedi
    Lattemaja skrev 2009-12-15 18:11:53 följande:
    Jag är också B+ och oförklarligt (sekundärt) barnlös.
    Hur gammal var du när du fick första barnet? O hur gammal är du nu?
  • MalinLuna

    Jag har ocksâ funderat  pâ samma sak, och det var mycket intressant att ni alla har blodgrupp B+, jag har ocksâ B+. Jag har haft tvâ längre förhâllanden, men aldrig blivit gravid, men jag brydde mig inte sâ mycket om det, tänkte att jag kanske inte kunde bli gravid. När jag sen mötte min nuvarande pojkvän var vi inte speciellt försiktiga, men blev nu gravid omgâende, men han har ocksâ blodgrupp B+, sâ vi har diskuterat om föräldrarnas blodgrupps kombinationer har betydelse för hur lätt man blir gravid.

  • annsedi

    Skulle kanske kolla makens blodgrupp - bara för att liksom... Och jag ska fråga min barnmorska nästa gång jag träffar henne... Ja, inte vilken blodgrupp hon har förstås! ;-D Men om det kan ha samband...

  • Virvla

    Jag och maken har båda blodgrupp A+, vi är lika oförklarligt barnlösa för det (har försökt i 2 år och utredningen ger ingen förklaring). Mina föräldrar har också A+ och de har fyra barn. Är tveksam om blodgruppen har någon betydelse...

  • Pimpinellan

    Frågade på vår IVF-klinik och den läkaren sa att det finns inget samband alls. Vi var t.o.m inne på att jag fått missfall p.g.a att jag är RH-negativ och maken trodde vi var positiv tills förra veckan när vi hittade hans militärbricka och det tydligt stod att han är negativ han med.

  • Rocktroll

    Till mina föräldrar sa dom på 80-talet att dom hade problem att få barn pga deras klashande blodgrupper. Båda är minus blodare vet jag. Dom gick igenom utredningar osv men det har väll kommit nya rön sedan dess.


    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • gbgumman

    Jag är B+ och har vansinnigt lätt att bli gravid så ända förklaringen är det inte.

  • Uliise

    Kanske inte har med blodgrupp att göra men ändå att kvinnan/mannen inte "passar ihop" på något sätt. Finns väl fler än ett fall där barnlösa par glidit isär, funnit nya partners och sedan blivit gravida utan problem.


    Majken 100421
Svar på tråden Barnlöshet och blodgrupp?!