• elektra1

laktosintolerans vid vuxen ålder???

Hej. Har de senaste veckorna fått ont i magen på kvällarna och fått springa på toan några gånger per kväll. Blivit väldigt lös i magen. Det är bara de gånger jag ätit mat med mjölk på em/kvällen som jag blivit så. Tex mannagrynsgröt, eller makaronipudding. Jag kan dricka 2 glas oboy på morgonen utan problem, och det har inte visat sig på kvällen heller. Tycker det är konstigt om det skulle vara laktosintolerans eftersom jag kan dricka oboy utan att bli dålig. Någon mer som har som jag?

• Svar på tråden laktosintolerans vid vuxen ålder???
  • MaNiMi

Japp rätt vanligt att man blir laktosintollerant just i vuxen ålder..
    Vi svenskar brukar ändå klara mjölkdrickat bättre än många andra i världen.
    Om du tror att det är just mjölken som är boven i dramat så testa laktosfria produkter ett tag och se om det hjälper!
    Hur mkt/lite man tål varierar från person till person och även för personen i fråga..
    Se över om det blivit mkt just de dagar du reagerat..
    Jag är laktosintollerant..jag kan ha lite mjölk i bak/matlagning, däremot funkar det inte att ha vanlig mjölk i tex stuvade makaroner, pannkakor å sånt för då blir det för mkt.
    Kan äta vanlig ost och lite vanlig a-fil, om jag inte äter något med laktos på hela dagen kan jag äta lite glass.
    Däremot fixar jag inte att dricka ett glas mjölk/oboy eller så
    men det kanske är så att du någon dag både druckit mjölk och sen haft mjölk i maten å då blir det för mkt.
    Sen kan ju såklart magproblem bero på annat också!

• elektra1

Tack för svar. Ska prova att vara utan mjölk en vecka för att se om det blir bättre. Men det blir svårt. Älskar mjölk i maten Kan man ha laktosfri mjölk i matlagning? Fungerar det som vanlig mjölk? Och är den dyrare?
    mvh camilla

• elektra1

jo en fråga till. Är det farligt att inta mjölk när man är laktosintolerant?
    Jag menar om jag ska vara hemma en dag, så kanske det är värt att dricka lite mjölk iallafall, då man har nära till toan

• Chlotta

Laktosfria produkter funkar precis som vanliga mjölkprodukter i matlagningen, dock är de lite dyrare. Det finns några varianter som är lite billigare, men de är inte särskilt goda. Låglaktos mjölken är väldigt söt till exempel, både maken och jag är laktosintoleranta så vi har testat det mesta...
    Laktosintolerans är inte farligt, bara lite jobbigt och ibland smärtsamt.

• Chris Cross

Det finns kapslar med på apoteket att köpa som hjälper till att spjälka laktosen. "Lactrase" är varianten jag tycker funkar bäst och kan användas i samband med "vanliga" mjölkprodukter.

• pilliss

Jag har alltid kunnat dricka mjölk, äta yoghurt och fil.
    Men när jag väntade min son född 07 så började jag må dåligt och bli dålig i magen och kräka när jag åt fil och yoggi.
    Men med mjölken var det lungt så länge jag drack mellan eller lätt.
    Nu har det börjat igen.
    Äter jag yoggi nu så bli jag jättekass.

Frågade doktorn innan som gjorde test o han sa att jag inte var intolerant MEN att vuxna kan utveckla en sorts överkänslighet...

Om du är orolig så gör test på vc så du vet 100%.

elbi.blogg.se uppdat. 30/10-09
  • ASD02

Älskade mjölk :( Blivit laktosintolerant själv nu...

Mjölk den där ljuvliga drycken...nu blir allt bara skit ..heh. 

Hur dyra är de där tabletterna? 

får väl annars börja dricka laktosfri mjölk. 

Är väl rätt åt mig när jag smålog åt den där reklamen om att laktosintoleranta också ska kunna smaka grädde. 

• Cyberdad

Det är lätt att ta till laktosintolerans som misstänkt diagnos, men med sådana symtom måste man vara vaksam. 2 glas mjölk på morgonen borde du rimligtvis få reaktion av inom någon timme eller två.

Svar på tråden laktosintolerans vid vuxen ålder???