• Cybele

Single sex eller co-ed?

Jag undrar om det finns någon annan som gjort valet mellan att sätta ert barn i single-sex eller co-ed skola (dvs aningen pojk/flick eller mixat) och hur ni resonerat.

Vi håller på att titta på skolor och jag trodde aldrig att jag skulle överväga en flickskola men besökte en igår och deras argument till att flickor passar bättre i en flickskola var rätt övertygande.

Jag antar att mitt största problem är att frågan inte ter sig lika svart och vit - behöver andras åsikter!!!

• Svar på tråden Single sex eller co-ed?
  • susannemalmö

Vad var deras argument?

• Cybele

För det första, märker jag att tycker det är svårt att generalisera pojkar och flickor, kan det göras?

Deras argument var:

Pojkar är inte mogna att sitta still och lyssna förrän de blir äldre. När de inte är där, behöver läraren inte ägna lektionstid till att försöka kontrollera dem utan kan ägna sig full åt utbildning.

Det medför att man som flicka blir mer sedd.

Dessutom det sätt som pojkar umgås på innehåller mycket av att impa på varandra hur man inte tycker om auktoriteter såmed pojkar blir det mer coolt att inte bry sig om skolarbetet och nerdigt om man gillar skolan.

I privatskolor har man mindre klasser. Eftersom flickor mest leker med flickor och pojkar med pojkar så får flickorna ett större urval på de som de leker med.

• susannemalmö

Ok, det låter som en väldigt förlegad syn på könsroller.
    Jag hade aldrig satt min dotter i en skola med så förutfattade meningar om hur hon ska vara enbart pga att hon är en flicka.
    Dessutom verkar de ha en väldigt negativ syn på pojkar, vill du att din dotter ska få det med?

Du får nog fundera på dina egna värderingar och på vilka värderingar du vill att din dotter ska få. Stämmer det med de skolan har så är det ju bara att tuta och köra.

• Cybele

Jag har kanske bott för länge i England ...

Det är bara att om jag tänker tillbaka på mina tidiga skolor, kommer jag ihåg att de som inte kunde sitta tysta och stilla var pojkarna, jag behövde till och med byta grupp i min klass för att de var så störiga (åk2). Det var också märkbart att det var först i sexan och senare som pojkarna i större usträckning började bry sig om skolarbetet.

När det gällde att impa på varandra så gjorde pojkarna det mycket mer större mer märkbart, men att med flickorna var det mindre ting, små signaler - inte mindre verksamt, inte mindre uteslutande om man inte var omtyckt, bara på ett annat sätt.

Själv är jag utbildad till civilingenjör, så jag vill inte absolut inte uppfostra henne stereotypt, men än viktigare för mig är det att hon växer upp med en stor portion självkänsla och självförtroende.

Hade jag haft en son hade jag inte tvekat, aldrig enbart pojkskola! :)

• Triplet lady

Jag förstår ditt dilemma. Själv har jag tre pojkar och kommer att sätta dem i mixed school, för jag tror att flickor har bra inverkan på pojkarna. Men när jag tänker tillbaka på min egen skolgång tror jag att det hade varit mer utvecklande för mig att gå i en klass med bara flickor, i alla fall på mellanstadiet då jag tyckte att det var väldigt stor skillnad i mognadsgrad mellan tjejer och killar. Usch, jag ser att detta låter otroligt sexistiskt! Jag hade nog satt en dotter i mixed school också trots allt!

• Cybele

Triplet lady - tack för kommentar.

Jag tycker det är jättesvårt att prata om det här eftersom jag blir osäker på om man kan generalisera eller om det är tillåtet. Var det inte fult på 70-t att erkänna att det finns skillnader som inte bara är beroende på den miljö man växer upp i, plus att om man vill undvika finna skillnader eftersom de skulle kunna användas som argument till att man inte skall ha lika lön.

Å andra sidan, i speciellt mellanstadiet tyckte jag att killarna ägnade väl mycket tid till att försöka sätta både sig själva och alla andra på plats och det blev lite väl mycket för mig. Eller när man började få bröst och mens, tråkkommentarerna hade ju varit skönt att slippa!

Dessutom tyckte jag att det fanns givna roller i en klass, och att de var könsbundna, typ klassens pajas var alltid en pojke. Om man bara är flickor i en klass, så blir de inte könsbundna ...

men jag lutar åt en mixad skola. Min dotter kommer ju inte kunna bli bästis med en pojk om hon så ville i en flickskola, i en mixad skola har hon i alla fall chansen. Senare när man skall välja seniorskola blir det mycket lättare (11 eller 13 år) då får hon bestämma! :)

Svar på tråden Single sex eller co-ed?