Hur ofta är ditt barn ute på dagis?
Hej
Har en son som är snart 1.5 år och började på dagis för någon månad sen. Dagiset har bara barn mellan 1- 2 år. Jag tycker att de är ute väldigt lite. Kanske två gånger i veckan. Jag och andra föräldrar tycker att det är alldeles för lite. En gång om dagen är väl att rekommendera?
När vi har försökt prata med dem om detta säger det att det är upp till oss föräldrar att se till att barnen kommer ut. Inte bara deras ansvar eftersom vi hämtar klocka 15.00. Men de går inte ut efter klockan 15 heller. Och nu på vintern blir det ju mörkt nästan vid den tiden så det känns lite svårt att gå ut och leka då. Man behöver ju dagsljuset lika mycket som den friska luften. De skyller även på att de är så små. De har fri lek inne istället som de säger. Och så sitter fröknarna ofta och dricker kaffe har vi märkt. Det måste man ju i alla fall kunna kräva att de tar bort. Jag blir ursinning om min son bränner sig på kaffe en dag. När de väl går ut tar de med en termos kaffe.
Hur ofta går era barn ut på dagis, ni som har barn i den åldern?
Är det någon som vet om det står några riktlinjer för förskolor om att vara ute?
ha en härlig dag!
Angelica