• Knallen12

Hur ofta är ditt barn ute på dagis?

Hej

Har en son som är snart 1.5 år och började på dagis för någon månad sen. Dagiset har bara barn mellan 1- 2 år. Jag tycker att de är ute väldigt lite. Kanske två gånger i veckan. Jag och andra föräldrar tycker att det är alldeles för lite. En gång om dagen är väl att rekommendera?
    När vi har försökt prata med dem om detta säger det att det är upp till oss föräldrar att se till att barnen kommer ut. Inte bara deras ansvar eftersom vi hämtar klocka 15.00. Men de går inte ut efter klockan 15 heller. Och nu på vintern blir det ju mörkt nästan vid den tiden så det känns lite svårt att gå ut och leka då. Man behöver ju dagsljuset lika mycket som den friska luften. De skyller även på att de är så små. De har fri lek inne istället som de säger. Och så sitter fröknarna ofta och dricker kaffe har vi märkt. Det måste man ju i alla fall kunna kräva att de tar bort. Jag blir ursinning om min son bränner sig på kaffe en dag. När de väl går ut tar de med en termos kaffe.
    Hur ofta går era barn ut på dagis, ni som har barn i den åldern?
    Är det någon som vet om det står några riktlinjer för förskolor om att vara ute?

ha en härlig dag!
    Angelica

• Svar på tråden Hur ofta är ditt barn ute på dagis?
  • The Black Lady

Vår förskola är ute minst en gng om dagen oavsett väder....

• Hannah76

Ett par timmar varje dag är vår dotters dagis ute (nu är hon lite ädlre, men det var lika i den åldern och det är mindre barn på hennes dagis och de är ute lika mycke).

• NilleMilleTjejen

Min son går på dagis 3 timmar om dan. 08:30-11:30 De är ute varje dag, han är alltid ute när jag hämtar. Tror de går ut, runt 10 tiden varje dag. Nån gång i veckan är de i gympasal istället eller om de är på nån utflykt/ studiebesök, annars är de ute varje dag. De tycker jag de borde få vara, de behöver luft och få springa av sig ordentligt.

• Knallen12

Hej

Ja jag tycker också att de bör vara ute en gång om dagen.

Vi funderar på att gå ihop oss och prata med dem.

• The Biggest Loser

Ett Ts så visst jag håller med dig ut behöver man gå.

men snälla ni sluta upp med att alltid så fort förskolan gör något som inte passar eller som man har delade åsikter om att varje förskolas personal endast är där för att sitta på röva o dricka kaffe.

varje gång så lägger man in detta, i vilket annat yrke är det fult att dricka kaffe mer en hos förskolepersonal de skall helst inte gå på toa heller.

Men till saken den förskola min son går på gå OFTAST ut en gång per dag på våren o sommaren är de i princip ute hela dagarna. MEN den här årstiden går de bara ut på fm oftast på em får barnen själv välja om de vill gå ut eller ej.

När han gick på småbarn då gick de inte heller ut efter 15 om det var dåligt väder eller mulet så det blev mörkt.

Den här årstiden tycker jag inte att de måste ut varje dag men iaf varannan. Små barn när de är så små som mellan 1-2 år visst de behöver aktivering o frisk luft, men samtidigt det är meckigt så om det av ngn anledning typ för att de pysslar, leker bra inne måste man ju inte ut precis varje dag men då måste man ju också vädra ngr ggr per dag så att luften byts ut som efter vilan osv o innan vilan medans man äter så frisk fin luft kommer in.

• Kina79
    Knallen12 skrev 2009-12-02 11:10:49 följande:
    HejJa jag tycker också att de bör vara ute en gång om dagen.Vi funderar på att gå ihop oss och prata med dem.
    Det tycker jag att ni ska göra. Prata med rektorn på förskolan oxå.

På vårt dagis är de ute minst en gång om dagen - oftast två. Nu på vintern blir det mörkt så tidigt så det är inte alltid de är ute på em, men de är ALLTID ute på fm.

Utevistelse minskar dessutom smittspridning
  • mia mamma

Minst en gång om dagen men det blir för det mesta 2 gånger/dag på det dagis min barn gå och så har det varit hela tiden.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Me o Mike

Oj.

Mina barn är ute MINST 1 gång/dag. Om det inte öser ner regn är dom ute hela tiden förutom under vila och lunch.

Jag tror att förskolor som inte går ut är lata!

• Knallen12

Hej

Jag håller med om att de är lata. De flesta barnen kommer kl 9 så de kan ju gå ut då om de inte vill ta på alla barnen.

the biggest loser: Det är inte så att de inte får dricka kaffe men sitta på golvet bland 20- 30 stycken 1-2 åringar känns inte ok. De får gärna gå undan och dricka varma drycker men inte bland barnen.

• logg81

Tösen går 15 timmar/vecka. Hon är ute varenda dag som hon är där. Det är vid enstaka tillfällen då vädret inte varit till barnens fördel som de hållt sig inne.

Jag stör mej inte så mycket på deras upplägg. Däremot kanske jag ser annorlunda på dt den dagen jag har henne heltid där... men antagligen inte. Det är väldigt bra personal ssom tillgodoser barnens behov oavsett om de är inne eller ute.

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
Svar på tråden Hur ofta är ditt barn ute på dagis?