• Anonym (ledsen)

Min "bästa" kompis har sagt upp bekantskapen med mig

Hon har efter över 10 års vänskap valt att inte ha mig som kompis längre. Det är tungt att veta att hon efter hela den här tiden tyckt att jag bara har utnyttjat henne, att jag bara tänker på mig själv och är egoistisk. Jag har gjort allt för henne. Det är mig hon har kommit till när hon har mått dåligt, det är mig hon har kommit till när hon har behövt något. Jag skulle och har aldrig utnyttjat henne, inte medvetet från min sida ialf. Hon är den som jag har litat till 110% på Hon var den som stöttade mig och hjälpte mig med min dotter när jag separerade med hennes pappa. Det var en jobbig separation men min vän fanns där för oss och ställde upp med mycket. Jag trodde ju givetvis att hon ville hjälpa mig, att hon gjorde det för att hon ville. Men hon säger nu att hon kände sig tvingad att hjälpa mig med dottern och att hon inte alls ville det igentligen. Vi levde nästan som i en par relation jag och min kompis (fast inget sexuellt eller känslor på det viset) och det blev att hon fick en stor roll för min dotter. Varför sa hon aldrig något, varför väntade hon i flera år med att nämna det? Kan man verkligen spela någon man inte är under så lång tid som hon har gjort? Jag känner mig väldigt blåst på en vän jag trodde jag hade men som visade sig vara någon annan. Allt kul vi har gjort i hop, allt vi har upplevt tillsamans, alla minnen. Hon krossade dom och en vänskap på mer än tio år, över 15 minuter på telefon. Hon gapade och skrek saker som jag inte önskar min värsta fiende att behöva höra. Det som är så skönt är att jag vet hur mycket jag har ställt upp på henne. Jag har behandlat henne som min egen syster. Jag har aldrig sagt ett ont ord om henne och kommer inte göra det heller. Men jag mår så dåligt över att den person jag tytt mig till och som jag litat på i alla lägen, inte är den jag trodde hon var

• Svar på tråden Min "bästa" kompis har sagt upp bekantskapen med mig
  • Anonym

Usch vad tråkigt och vilken sorg. Hoppas att du hittar nya vänner som fungerar bättre.

• Polly S

varför tog hon upp det här nu?
    har det hänt ngt?

• Anonym (lite ledsen)

Det kunde varit jag som skrivit den första delen i ditt inlägg, jag har oxå blivit lämnad av min bästa vännina.
    Har också fått höra hårda ord som egoist, ytlig att jag trampar på andra osv. Allt detta skall jag ha blivit efter att ha lämnat ett förhållande bakom mig som jag inte mådde bra i. Jag mår nu toppen och lever livet, allt är så himla bra och jag är så lycklig och så kom detta.

Jag får heller ingen förklaring på vad jag har gjort för att få höra såna hårda ord, "det är bara en känsla" fick jag till svar.

jag försöker vara hård och tänkta att jag behöver ju inte ha en människa i mitt liv som inte unnar mig lycka.

men visst svider det och gör ont, men det vågar jag itne säga till någon

För mig känns det som om hon är avundsjuk, det har inte gått så bra för henne på ett tag nu, och hon har haft det tufft, dåligt med jobb, pengar ,det strular med deras hus och hon blir inte gravid.

Kankse är det hon som mår dåligt och inte klarar att mitt liv flyter. Jag vet inte.

Kankse är det så att hon egentligen behöver mig mera än någonsin just nu.
    Men jag orkar inte ge henne den energin nu när hon gjort mig så ont.

• mimi66

Ja, även jag har förlorat en god vän... Men slutet på våran vänskap började då jag gick in i väggen och blev sjukskriven i 1½ år.. Min vän och jag var alltid de som kunde festa loss, vi var impulsiva, hade skit kul.. Men så blev jag sjuk..... Jag klarade inte av att vara impulsiv, orkade inte gå på fester som tidigare.. Jag frågade henne rent ut en dag varför hon aldrig hörde av sig.. Jag kunde ju fortfarande prata i telefon.. Då sa hon: jag tycker inte om den du blivit... Jag vill ha tillbaka den gamla (mitt namn).. Tills du blir dig själv igen vill jag helst inte ha med dig att göra...
    Min vän svek mig då jag som mest behövde henne.. Sånt är livet.. I dag mår jag bättre och har insett att hon var ingen riktig vän.. För så gör inte de som är ens riktiga vänner..

• Anonym

Jag har ochså förlorat min bästa vän.Vi var bästa vänner i 17 år och det var 2 år sen jag förlorade henne,och jag tänker fortfarande på henne varje dag.

Vi var precis som ni var,nästan som ett par,oskiljaktiga,trodde vi.
    Ibland tror jag,och hoppas jag,att vi blir vänner igen.
    Det är jag som känner mig väldigt utnyttjad och sviken,och hon verkade inte bry sig ett dugg...och det sårade mig,jag vet inte vad som hände med min vän.
    För hon hade aldrig vänt mig ryggen så.

• Anonym (!)

Med denna text vill jag berätta hur det kan vara för någon att stå på andra sidan. Dvs på den sidan där man lämnar en vän efter 14 år.
    Jag förstår att min vän hade ett tufft och orättvist liv och troligtvis utvecklat PTSD och en narcissistisk och emotionellt instabil personlighetsstörning pga det. Det suger för honom och han har varit otroligt stark på många sätt och är en fin person i grund och botten. Men ju mer tiden gick, desto mer självsäker blev han i olika sammanhang, vilket var fint men det drabbade mig alltmer. Jag skulle påstå att jag var stöttande, både ekonomiskt och psykologiskt, och faktiskt fanns för honom när som på dygnet. Jag var en av få riktiga vänner den här personen hade (enligt hans ord, inte mina). Jag kräver för lite av folk, och därför brukar såna här personer dras till mig vilket inte handlar om deras dåliga sidor utan om mina. Till slut insåg jag i varje fall att jag behandlades som hans partner behandlades, vilket fick mig att må illa till mods och plötsligt var det inte lika kul att ha en vän som jag fanns för men som inte fanns för mig. Sammanfattningsvis vill jag säga att nej, jag berättade för honom under vår vänskap när saker han gjorde drabbade mig, och skulle inte påstå att jag var falsk. Jag har mina egna problem men skulle jag ha varit mer trygg i mig själv, kunde jag kanske ha kunnat vara mer robust mot hans mindre smickrande sidor och vi kunde ha haft en vänskap idag. 

• Anonym (Lovisa)

Min vän lämnade mig då jag inte klarade av att lämna en narcissistisk man med en gång. 

• Anonym (ojvartrådensååågammal)
    Anonym skrev 2009-12-02 12:07:01 följande:

Jag har ochså förlorat min bästa vän.Vi var bästa vänner i 17 år och det var 2 år sen jag förlorade henne,och jag tänker fortfarande på henne varje dag.

Vi var precis som ni var,nästan som ett par,oskiljaktiga,trodde vi.
    Ibland tror jag,och hoppas jag,att vi blir vänner igen.
    Det är jag som känner mig väldigt utnyttjad och sviken,och hon verkade inte bry sig ett dugg...och det sårade mig,jag vet inte vad som hände med min vän.
    För hon hade aldrig vänt mig ryggen så.

Anonym (!) skrev 2023-09-27 21:14:47 följande:

Med denna text vill jag berätta hur det kan vara för någon att stå på andra sidan. Dvs på den sidan där man lämnar en vän efter 14 år.
    Jag förstår att min vän hade ett tufft och orättvist liv och troligtvis utvecklat PTSD och en narcissistisk och emotionellt instabil personlighetsstörning pga det. Det suger för honom och han har varit otroligt stark på många sätt och är en fin person i grund och botten. Men ju mer tiden gick, desto mer självsäker blev han i olika sammanhang, vilket var fint men det drabbade mig alltmer. Jag skulle påstå att jag var stöttande, både ekonomiskt och psykologiskt, och faktiskt fanns för honom när som på dygnet. Jag var en av få riktiga vänner den här personen hade (enligt hans ord, inte mina). Jag kräver för lite av folk, och därför brukar såna här personer dras till mig vilket inte handlar om deras dåliga sidor utan om mina. Till slut insåg jag i varje fall att jag behandlades som hans partner behandlades, vilket fick mig att må illa till mods och plötsligt var det inte lika kul att ha en vän som jag fanns för men som inte fanns för mig. Sammanfattningsvis vill jag säga att nej, jag berättade för honom under vår vänskap när saker han gjorde drabbade mig, och skulle inte påstå att jag var falsk. Jag har mina egna problem men skulle jag ha varit mer trygg i mig själv, kunde jag kanske ha kunnat vara mer robust mot hans mindre smickrande sidor och vi kunde ha haft en vänskap idag. 

Tror du TS bryr sig ett skvatt närmare 14 år senare? Nej men det är knappast en nyhet

• Anonym (!)

Det hoppas jag innerligt inte att TS gör. Inlägget var inte till för TS, utan den som någon gång råkar snubbla på tråden och tänkte i samma bana. Mind-blowing information right? Revolutionerande grejer, unheard of etc etc.

Det var tråkigt att höra Lovisa... Hoppas du har det bra idag i varje fall!

• Anonym (Ä)
    Anonym (ojvartrådensååågammal) skrev 2023-09-27 23:02:53 följande:
    Anonym (!) skrev 2023-09-27 21:14:47 följande:

Tror du TS bryr sig ett skvatt närmare 14 år senare? Nej men det är knappast en nyhet

Till motsats till dig gillar jag trådlyft oavsett ålder på tråden Känslor blir väl aldrig omodernt? 🙂
  • Anonym (Ä)
    Anonym (!) skrev 2023-09-29 14:21:02 följande:

Det hoppas jag innerligt inte att TS gör. Inlägget var inte till för TS, utan den som någon gång råkar snubbla på tråden och tänkte i samma bana. Mind-blowing information right? Revolutionerande grejer, unheard of etc etc.

Det var tråkigt att höra Lovisa... Hoppas du har det bra idag i varje fall!

Känslor blir aldrig omoderna. Tack för att du lyfte tråden, kanske var det precis vad som behövdes för en medmänniska just idag. 🙏 
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-09-27 21:30:26 följande:

Min vän lämnade mig då jag inte klarade av att lämna en narcissistisk man med en gång. 

Det var ingen äkta vän eftersom denne inte stod kvar vid din sida. Hoppas att du mår bra idag och inte lever med den mannen. 
  • Anonym (Vänskap)

Jag har både lämnat en vänskap och blivit lämnad av en nära vän. Från båda hållen sett så hände ingenting över en natt. Det är nog det viktigaste att förstå. 

Om jag vore som du TS, så skulle jag i ett lugnt skede be min fd vän om ett enskilt samtal, för att en gång för alla lyssna på vad hon har att berätta. Vad är det hon upplevt, och varför fick hon nog just den här gången.

Vi har alla en uppfattning om våra styrkor och svagheter, men utöver dem vi ser själva finns det också flera sidor som andra ser men som vi inte vet om själva.
    Många av oss är mycket mer egocentriska än vi orkar med att se.

Du behöver nog tänka igenom vad som kan ha fått henne att se på dig själv på det sättet. Är er vänskap jämn, lyssnar och paratar ni ungefär lika mycket, gläds ni med varandra, ställer ni upp i alla lägen, går vänskapen mer på den enas villkor osv osv.

Granska er vänskap ordentligt ur så många vinklar du kan

Svar på tråden Min "bästa" kompis har sagt upp bekantskapen med mig