• Monky

För- och nackdelar med att köpa splirrans ny Volvo?

Volvo har en kampanj och har sänkt priset på årsmodell -06 med 30.000:- nu. Vi har också tittat på en årsmodell -04 som då är 45.000:- billigare och har gått 6000 mil. Men då har du kortare tid kvar på garantierna och när det är dags att byta nästa gång så skiljer det två årsmodeller.

Men även om den nya är prissänkt så är den ju skitdyr...

Nu velar vi - hur skulle ni göra?

• Svar på tråden För- och nackdelar med att köpa splirrans ny Volvo?
  • uniMog

Fördelar:
    bättre garantier
    mer valmöjligheter
    nybilsdoften

Nackdelar:
    Minskar minst 30 000 i pris direkt när du kör ut från affären

Skiljer det 45 000 mellan dem även efter att rabatten på 30 000 är avdragen? Då skulle jag INTE köpa den..fast 6 000 mil tycker jag lät jäkligt mycket att köra på 2 år??

• fipa2

nackdelar:
    -en splitterny bil luktar jätte illa i början när man använder den. i några dagar. nåt med motorn och annat konstigt, det är inte behagligt
    -som du vet kommer bilens värde sjunka med ungefär 10% eller nåt sånt, så fort du köper och registrerar den

• Monky

Pejgan:

Ja, det skiljer 45.000:- mellan dem. Trots att den nya säljs för ett toppenpris.

• Monky

Pejgan:

Glömde svara på resten - 5600 mil har den gått, som företagsbil.

• fipa2

om ni kommer ha bilen ett bra tag så tror jag det inte då längre kommer spela så stor roll om ni säljer en 04a eller 06a. visst kommer priset vara lite annorlunda, men det kommer inte att skilja med 45 000 kr sen mer. så jag tycker ni ska ta 04an och göra nåt roligt för de 45 000 som ni "sparar"!

• Marsbebis06

Pejgan säger som henne såfort du lämnar bilaffären så sjunker bilen med 30 000 i värde

är de v 70 eller vad för volvomodell? disel, manuell, bensin, automat?

Vi hade en 99:ans volvo v70
    ALDRIG mer

• Monky

Marsbebis:
    Det är en V 70, och vi har redan en äldre vi är nöjda med, som ska bytas in.
    Vad var det för problem med din V 70?

• Marsbebis06

Monky

Okey då kan jag säga direkt som min sambo har sagt angående de nyare v 70... aldrig, köp inte den.. volvo har problem med sina v70 som är ifrån 00 och uppåt, alltså dom med den nya karossen.. skitdyra reservdelar, elfel mmm

Va hade oturen då vi åkte ner från vår semester i Luleå i somras att kamremmen pajjade, bilen kunde ha gått flera 1000 mil till men kamremmen gick ändå.. och där vart vi stående 50 mil hemmifrån! Sån tur va hamna vi på en mack och mackägarna där köpte volvon av oss. Inte med vilja men han tyckte synd om oss och hem kom vi i en skruttig saab, men vi kom hem.. Sen ringde vi den nya volvo v 70i ägaren och han skrek i telefon, ALDRIG MER VOLVO, den skinnar mig.. hade hade gått stor förlust, de va inte bara kamremen som gått sönder utan massa annat med, reservdelar för 30 000, minst sa han.. ryser idag att de vart så, tycker synd om honom, vi gjorde ju en bra affär, nu står bilen vid hans mack med stora lappar på fönstrena, han tror sig ska få 79 000 för bilen, vi gav 58 000..

• Marsbebis06

detta hände i början av juli, han har än inte lyckats fixa alla fel - och då har han råd

• Marsbebis06

Vi saknar vår v70 idag..
    Men vi avstår helt ifrån volvo efter de här
    men visst vår andra bil kan gå sönder med
    men de finns andra bilar som har mer värde i sig
    vi köpte en som står i 160 000 men vi gav 60 000 för den
    kallar jag ett kap och de första vi gjorde va att byta kamrem!

• Themis

Jag skulle köpa en Toyota- max 10% bil mindre, för 50% av pengarna. Toyota har mest nöjda kunder, bäst verkstäder och minst antal fel hos bilprovningen.

Det där med elektromagnetiska fält är för övrigt inte Volvo så bra på, ingen bil jag hade satt mina barn i om de skulle resa längre sträckor ofta:

www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,131847,00.html

Sorry men riskokare äger-svenska potatiskokare är inte mycket att hänga i julgran längre.

• Monky

Någon fler med idéer. Ingen som har en bilförsäljare hemma att rådfråga? Lite insidertips vore inte fel

• väntar o längtar

Jag skulle utan tvekan köpa den nya bilen. Och se till att köpa trygghetspaketet till. Då har du en fast kostnad på ALL reparation och service i X antal år, inte däck och självrisker bara. Bara åka in till verkstan med ett leende.

• väntar o längtar

En parentes... 6000 mil på 2 år är inte så mycket och absolut inte om det är en tjänstebil. Kör man lite i jobbet så kan 6000 mil nås på 1 år.

• uniMog

väntar o längtar, beror tydligen på tycke Klart tjänstebilar går långt, men 6000 är för långt för MIG för en såpass ny bil. Men så vill jag inte ha tjänstebil eller taxi heller.

• väntar o längtar

Du bor i Stockholm va? Vi utanför hufvudstaden får ju köra några mil extra när vi ska till våra kära kunder...

• uniMog

Nej jag bor UTANFÖR sthlm. 4 mil ungefär. Men jag skulle aldrig köra i jobbet Som PRIVATBIL skulle jag inte köpa en som gått 6000 mil.

(min bil jag hade i sundsvall & veberöd hade inte ens den gått 6 000 mil... och den var ändå 5 år gammal)

• väntar o längtar

I mitt jobb så är bil ett krav. Och det är fritt att välja tjänstebil eller privatbil för resorna. Men det kan bli några mil på ett år.
    Tror maken reste en 8000 mil om året eller om det till och med var mer när han reste som värst... Så illa har vi det på "landet".
  • chevy

Finns väll ingen fördel med volvo över huvudtaget?! *brrr*

Svar på tråden För- och nackdelar med att köpa splirrans ny Volvo?