• vindil

Svitjod?

Svitjod är väl ett rejält namn om man vill visa sin finaste patriotiska sida och samtidigt vara unik? ;)

• Svar på tråden Svitjod?
  • vindil

Personligen låter det lite för ryskt för min smak.

• CrazyMum

jag gillar det.. får mej att tänka på matti hahaha

• Caroline08

Det är väl ett gammalt namn för Sverige... skulle nog kännas lite konstigt då, att namnge ett barn med ett landsnamn (ifs räknades det väl inte som ett land då men...). Men tycker ni att det är fint så är det väl bara att köra

• vindil
    Caroline08 skrev 2009-12-02 13:48:57 följande:
    Det är väl ett gammalt namn för Sverige... skulle nog kännas lite konstigt då, att namnge ett barn med ett landsnamn (ifs räknades det väl inte som ett land då men...). Men tycker ni att det är fint så är det väl bara att köra
    ;) Det kanske det som är det fina, att ta ett gammalt namn för Sverige... inte vet jag heller? Hur resonerar du?
  • Dr Mupp
    Caroline08 skrev 2009-12-02 13:48:57 följande:
    Svea är ju ganska vanligt och det är ju också ett namn för sverige.

Fast nä, Svitjod gillade jag inte.
  • vindil
    Dr Mupp skrev 2009-12-05 08:49:22 följande:
    Svea är ju ganska vanligt och det är ju också ett namn för sverige. Fast nä, Svitjod gillade jag inte.
    Syskonen Svea och Svitjod Svensson. Det vore nåt det!
  • Veladis

Svitjod betyder väl ungefär "Svea-folket" med syfta väl mer på deras välde och landområden, dvs gammalt namn för Svea-riket...
    Inte så snyggt som namn, då finns det ju betydligt fler snygga gamla nordiska guda- kunga- och andra personnamn.
    Själv har jag en Egil t ex.

Svar på tråden Svitjod?