• Anonym (Menslös!)

Utebliven mens, men inte gravid?

Jag har ett stort problem/orosmoment i mitt liv. Ända sen den dagen jag och min sambo bestämde oss för att strunta i p-medel och välkomna ev barn till oss har jag kollat min mens, för att märka när den är sen och på så vis upptäcka en ev graviditet.

Min senaste mens var 17 okt, alltså snart två månader sen. Dessutom upptäckte jag efter vårt senaste samlag pyttepyttelite blod på papperet när jag kissade efteråt (ca 5-10 min efter att vi var"klara"). Det har hänt någon gång förut med. Jag tror inte att det har att jag göra med att jag har spruckit eller så, för jag var ordentligt upphetsad plus att vi använde glidmedel.

Jag har gjort 5 grav-test sedan den 17 november, alla har visat negativt (ej gravid) och de har även visat att de fungerat. Det senaste testet gjorde jag i fredags morse. Jag har tidigare (över ett år sen) ätit p-piller, och efter det har min mens blivit oregelbunden, men jag har inte brytt mig nämnvärt i det utan tänkt att det ska väl vara så.

Snälla, hjälp mig! Är detta normalt? Finns det någon annan som har lika oregelbunden mens?
    Funderar på att boka tid hos ungdomsmottagningen eller gyn...

• Svar på tråden Utebliven mens, men inte gravid?
  • Anonym (nästan samma här)

hejsan . jag har nästan samma problem . jag har fått positvit men var ändå inte gravid . har inte haft mens på 3 månader idag . fattar ingeting men har pratat me karolinska sjukhus dom sa att äldre tjejer ska inte ha utebliven mens . men ungdomsmottagningen sa att det är vanligt . så jag vet inte vad man ska tro :S

har du pratat me dom än ? ¨¨
    kramar

• Anonym (fru gravid)

Boka tid till gyn, stå på dig om de säger att du ska återkomma om mensen fortfarande inte kommit efter 6 månader. När en vän till mig slutade med p-piller, så försvann hennes mens efter någon månad, hon var inte gravid. Hon ringde till gyn och bad om hjälp, men där fick hon till svar att hon skulle återkomma om om mensen hållt sig borta i 6 månader. Jag sa åt henne att kolla med privat gyn istället(vi hade en dålig gyn läkare här i stan på den tiden) villket hon gjorde. Det visade sig att hon kommit i klimakteriet på tok förtidigt, hon var under 30, och för nu käka hormoner för att kroppen inte ska åldras i förtid. Hon har numera även medicinering för benskörhet, villket är en direkt orsak av klimakteriet också.

MEN, du KAN också vara gravid utan att ha fått ett positivt test. En annan vän fick inte plus förrens hon var i v15, då hade hon testat sig varje vecka hos BM sen utebliven mens. BM trodde hon bara var hysterisk, men tji fick hon när det visade sig att min vän var gravid och redan var i v15 när plusset äntligen uppenbarade sig.

• Anonym (Menslös!)

Nej, jag har inte pratat med någon än, ska ringa imorgon på deras telefontid tänkte jag.

Jag har precis fyllt 20 år, hur gammal är du?

Jag har inte "plussat" någon gång, och har använt tre olika sorters tester, CB x2 och ACOs egna.

• Anonym (Menslös!)

Anonym (fru gravid) skrev 2009-12-02 16:42:04 följande:

Boka tid till gyn, stå på dig om de säger att du ska återkomma om mensen fortfarande inte kommit efter 6 månader. När en vän till mig slutade med p-piller, så försvann hennes mens efter någon månad, hon var inte gravid. Hon ringde till gyn och bad om hjälp, men där fick hon till svar att hon skulle återkomma om om mensen hållt sig borta i 6 månader. Jag sa åt henne att kolla med privat gyn istället(vi hade en dålig gyn läkare här i stan på den tiden) villket hon gjorde. Det visade sig att hon kommit i klimakteriet på tok förtidigt, hon var under 30, och för nu käka hormoner för att kroppen inte ska åldras i förtid. Hon har numera även medicinering för benskörhet, villket är en direkt orsak av klimakteriet också. MEN, du KAN också vara gravid utan att ha fått ett positivt test. En annan vän fick inte plus förrens hon var i v15, då hade hon testat sig varje vecka hos BM sen utebliven mens. BM trodde hon bara var hysterisk, men tji fick hon när det visade sig att min vän var gravid och redan var i v15 när plusset äntligen uppenbarade sig.
    Okej, verkar inte kul att hamna i förtidigt klimakterie, ska absolut stå på mig.
    Med tanke på att min mage känns svullen, jag mår lite smått illa emellanåt och jag har PMS-lika humörproblem så verkar ju en graviditet inte omöjlig... Fast samtidigt känns det som att jag inbillar mig detta, eftersom jag gärna skulle vara gravid :)
  • UnderYtan

Om du inte har fått mens efter att 6 månader gått sen senaste mensen så tycker jag att du ska boka tid gos gyn för undersökning samt blodprovstagning.

• Anonym

Jag tror inte att du är gravid. Om jag förstår din trådstart så är det en gång mensen har hoppat över. Det är helt normlat. De flesta kvinnor får cyklar då de inte får mens eftersom de inte fått ägglossning den månaden. För att man ska få hjälp så brukar gyn vilja att mensen ska ha uteblivit i 6 månader eller mer, eftersom det finns massor av faktorer som kan påverka mensen. Det kan vara utebliven ÄL, stress, överdriven träning eller bantning osv.

Oroa dig inte. Du är med all säkerhet inte gravid efter så många negativa test och du skulle ha fått plus nu om du var i v.8-10.
    Om inte mensen kommertillbaka inom ett par månader så skulle jag boka tid hos gyn ändå för ett samtal och ev utredning.

• Anonym

Det kan ju vara som jag skrev att din mens uteblev för att du inte hade ÄL, men nu har du haft ÄL och får då pms-symtom och din mens kanske kommer om ett par veckor?

Anonym (Menslös!) skrev 2009-12-02 16:48:22 följande:

Anonym (fru gravid) skrev 2009-12-02 16:42:04 följande: Okej, verkar inte kul att hamna i förtidigt klimakterie, ska absolut stå på mig. Med tanke på att min mage känns svullen, jag mår lite smått illa emellanåt och jag har PMS-lika humörproblem så verkar ju en graviditet inte omöjlig... Fast samtidigt känns det som att jag inbillar mig detta, eftersom jag gärna skulle vara gravid :)
  • UnderYtan

Det är ju inte direkt vanligt att man hamnar i klimakteriet så tidigt. Det är mer troligt att kroppen bara inte hunnit ställa om sig från allt p-pillerknaprande. Det är relativt vanligt också att man kan ha lite vajsing med sköldkörteln vilket resulterar i menstruationsrubbningar. Det fastställs genom ett enkelt blodprov och avhjälpt med medicin.

ts , jag är 21 år . som jag sa karoliska sjukhus sa att äldre tjejer som vi inte ska ha utebliven mens det är inte vanligt . har oxå tagit acos tydligen så kan dom e falskt utalag. jag har varit hos gyn när jag fråga vart min mens KAN ha tagit i vägen då fick jag till svar " jag vet inte " idag vart jag så trött på det här så jag ville komma o kolla igen... fick till svar ring dit så gjorde jag de nästa sa ring dit . känns som jag har ringt runt halva stockholm utan resultat :(

• UnderYtan

Anonym nr 9

Det är väldigt vanligt att man efter p-pillerstopp är utan mens en längre period eller att den kommer sällan/oregelbundet. Det spelar ingen roll om du är i 20-årsåldern eller inte.

• Anonym (fru gravid)
    UnderYtan skrev 2009-12-02 16:51:49 följande:
    Det är ju inte direkt vanligt att man hamnar i klimakteriet så tidigt. Det är mer troligt att kroppen bara inte hunnit ställa om sig från allt p-pillerknaprande. Det är relativt vanligt också att man kan ha lite vajsing med sköldkörteln vilket resulterar i menstruationsrubbningar. Det fastställs genom ett enkelt blodprov och avhjälpt med medicin.
    Att min väninna hamnade i klimakteriet förtidigt, berodde troligtvis på att hon ätit hormoner(läs p-piller) i så många år innan enligt hennes läkare.

Men försöker man skaffa barn, behöver man ju ha mens eller åtminstone ÄL och därför bör man söka om mensen uteblir en längre tid.
  • mamma2kids

blod efter samlag kan ha med cellförändringar att göra,tycker du ska kontakta gyn

underytan . jo det förstår jag .. men jag har inte haft p-piller eller liknande på 3 år så det är lite konstigt för mej att den helt plötsligt uteblir :)

• UnderYtan

Ja det kan jag förstå. Jag syftade bara till ts fall. Hon har bara varit utan mens sen oktober och vad jag förstod det som så har hon inte varit utan p-piller i flera år :)

• Anonym (Menslös!)

Hej allihop och tack för dunderbra respons!

Vill säga att jag för över ett år sedan slutade med p-piller som jag då ätit lite av och till under max ett år. Även innan p-pillren hade jag oregelbunden mens... Då pratar vi inte om några dagar hit eller dit, utan snarare om veckor, månader.

Tror inte heller att jag är gravid, men någonstans inom en finns ju en liiiten förhoppning...

Ska hur som helst prata med gyn/bm/ungdomsmottagningen imorgon, och höra vad de säger. Känns dumt att gå runt och oroa sig över att något skulle vara fel om så inte är fallet.

Har läst någonstans om en sjukdom, med symtom som oregelbunden/utebliven mens och blod efter samlag, men kan inte komma på vart, eller vad den hade för namn. Någon som känner igen?

• Anonym (fru gravid)

PCO tänker jag på när du säger att din menscykel är så oregelbunden. Men då blöder man inte under/efter samlag.

• Anonym (Menslös!)

Anonym (fru gravid) skrev 2009-12-03 11:02:31 följande:

PCO tänker jag på när du säger att din menscykel är så oregelbunden. Men då blöder man inte under/efter samlag.
    Okej, har inte så mycket info om just PCO, men ska googla lite nu. Tycker iofs inte om att läsa om ev diagnoser innan man har fått svar från sjukvårdspersonal som undersäkt en, men jag kan inte låta bli.

Blöda, blöda, det har blivit lite rött på toapapperet, alldeles ljust (färskt) blod...

Jag ringde igår, men de hade stängt pga utbildning, fredagar har de ingen telefontid på. Eftersom jag dragit på det så länge så är det ju inte akut. Får helt enkelt vänta tills efter helgen.
  • IdaVasterflo

Min mens har alltid varit oregelbunden och just när man tycker att Nu har den kommit jätte regelbundet i flera månader, ja då hoppar den över eller något. När jag väntade mitt första barn så hade den hoppat över 2 gånger innan jag blev gravid så när jag plussade så trodde vi att jag hade gått halva tiden, men när jag gjorde ultraljud så var det bara i början av graviditeten.

Men det kan ju vara så att man har brist på något eller att man har genomgått något annat som påverkar hormonnivån i kroppen. Till exempel att man slutat med preventivmedel, har slutat röka/snusa, har gått upp eller ner mycket i vikt eller något annat som påverkar kroppen drastiskt under kort period.

Svar på tråden Utebliven mens, men inte gravid?