• Gargamella

Stå och gå hela arbetsdagen, hur länge orkade ni?

Jag står och går hela min arbetsdag (förutom lunchrasten). Någon med liknande jobb? Jag är redan trött i fötter och rygg och är bara i v 16. Fattar inte hur det ska gå... Mkt sträcka upp och böja sig/huka sig. Inte särskilt tunga lyft dock.
    Hur länge orkade ni med liknande jobb att arbeta?

• Svar på tråden Stå och gå hela arbetsdagen, hur länge orkade ni?
  • chupachup

Tills jag fick havandeskapspenning åtta veckor innan förlossningen

• Miss Lau

Jag fick också hp och gick hem då. Men det var tungt, jag jobbade dessutom bara på nätterna.

• KlasStures mamma

Jag hade bf 2 april och började vara halvtidssjukskriven 1 februari. Anledningen till att jag orkade så länge var att jag var ledig i en månad över julen. Jag blev sjukskriven pga foglossningar och mycket sd.

• Ninnis75

Jag jobbade verkligen inte mer än jag var tvungen till.
    Sista veckan på jobbet hade jag besvär med sammandragningar om det blev för tungt. Jag hade enormt svullna fötter och ben. Man gick och stod typ hela dagarna.
    Jag fick full havandeskapspenning och gick hem 2 månader innan bf jag jobbade fram till vecka 32. Mitt jobb va oxo tungt med lyft av många kilon, trångt, snabba beslut, akuta situationer. Jag är intensivvårds- sjuksköterska.

• Funkycaitlin

Jag jobbar inom delikatess. Med min första graviditet jobbar jag ända fram tills jag hade HP. Nu i den andra graviditet har jag sjukskrivit mig nu i 3 månader. Ska börja jobba heltid igen.

Lycka till!!

• Upptagen

Jag jobbar i butik på 75% och har sedan kanske 2 veckor varit 50% sjukskriven och altså bara jobbat halva min tid.

Nu kommer jag jobba året ut och tar sen ut några semesterdagar innan jag går på hel havandeskapspenning den 13:e Januari. Jag kommer altså gå hem på heltid i v.30 (bara två dagar kvar, tjohej!).

Det är jättejobbigt att stå och gå hela dagarna som gravid och dessutom ha foglossning och ryggont. Den sista tiden har jag i stort sett bara stått i kassan och känt mig bedrövlig och mer som en börda än som en arbetsför människa.

• DeZire

Nu har jag visserligen bara ett extra jobb, och jobbar inte så ofta. Har bf om 10 dagar nu och jobbar 3 dagar denna vecka á 3 timmar om dagen och det är tungt åt ryggen, och man är jätte trött när man kommer hem.
    Mer än 3 timmar per dag skulle jag inte klara av nu.

• fochf

Jag jobbar heltid i butik.
    När jag väntade min dotter fick jag 100% HP, men jobbade heltid tills 4 veckor innan BF. Sen kom hon 9 dagar för tidigt, så det blev inte så långtid hemma.
    Nu väntar jag 2:an och fick beslut om att jag får HP på 50% den här gången. Så jag går ner till 50% två månader innan BF. FK har blivit mycket håradare i sina beslut nu. De sa att jag bara behöver göra tungalyft (över 20 kg för att räknas som tungt) under 50% v min arbetstid ??? Att man står och går hela dagarna är inte HP grundande.

• äntligen Vi
    fochf skrev 2009-12-28 23:39:05 följande:
    Jag jobbar heltid i butik. När jag väntade min dotter fick jag 100% HP, men jobbade heltid tills 4 veckor innan BF. Sen kom hon 9 dagar för tidigt, så det blev inte så långtid hemma.Nu väntar jag 2:an och fick beslut om att jag får HP på 50% den här gången. Så jag går ner till 50% två månader innan BF. FK har blivit mycket håradare i sina beslut nu. De sa att jag bara behöver göra tungalyft (över 20 kg för att räknas som tungt) under 50% v min arbetstid ??? Att man står och går hela dagarna är inte HP grundande.
    jasså, är det inte :(

blir man väldigt tung så kan det ju bli jobbigt med ett stå/gående arbete
  • N88

Nu kan jag inte påstå att jag står någonting (jobbar natt inom läkemedelsindustrin) men jag går cirka en mil per arbetspass (7 tim).

Jag jobbar t.o.m nästa fredag och kommer då vara i v. 36 (35+5). Tänkte först gå hem vid jul men foglossningen har lättat så jag kör på lite till.

• Pärla
    Jag jobbar som frisör och är i v 19..Står också hela dagarna med axlar och armar uppåt, och t.o.m hårtorken känns för tungt nuförtiden..Har mycket ryggont och ont i fötter och ben!

Tänkte prata med läkaren och be om halvtids sjukskrivning, tror ni man får det pga det? Är läkarna stränga med sjukskrivningen?
    Jag har aldrig i mitt liv sjukskrivit mig, hur gör jag? Går jag bara till läkaren och säger att jag vill ha halvtidssjukskrivning?

Jag ska träffa min barnmorska snart, och jag tänkte ta upp det med henne först. Är det hon som skickar remiss till läkaren att jag vill ha sjukskrivning? 
  • TrolleMuppen

Jag jobbar som sjuksköterska på en mycket tung avdelning, orkade till v 25 men sen va det stopp..

Svar på tråden Stå och gå hela arbetsdagen, hur länge orkade ni?