• tezz840

    Media markt vägrar ge oss en ny diskmaskin!!! Lååångt.. =)

    Jag blir så galen så jag tror jag spricker snart...
    Vi köpte en diskmaskin på Media Markt för ca 1 månad sen.
    Vi tog dit en elektriker som kopplade in den i måndags för 2 veckor sen. När jag startade maskinen för att kolla så att den fungerade så startade den, men efter nån minut så började en massa lampor att blinka, och enligt instrukti0nsboken så var det nånting som var fel.

    Vi ringde till media markt dagen efter och sa att det var fel på våran maskin. Då fick vi ett nummer till deras reparations nissar.
    Vi ringde hela dagen till dom och tillslut så svarade dom. Dom sa att dom hade väldigt mycket att göra och att dom inte visste om dom skulle hinna kolla på den under veckan.. Efter mycket ringande och tjötande på dom så kom dom på fredagen och tittade på den. Då hade sambon tagit ledigt från jobbet.
    När dom kommer dit så säger dom att det är något stort elfel på den och att dom måste kontakta tillverkaren för dom hade inte sett något liknande förr.
    Måndagen veckan efter gick och ingen hörde av sig.. På tisdagen så ringde vi till reparatörerna och frågade om det hade hänt något.
    Då skulle dom vara tvugna att beställa in en massa reservdelar till diskmaskinen och att det skulle ta ett bra tag innan dom kom.
    Vi tröttnade och åkte med maskinen till media markt igen och förklarade att vi ville ha en ny maskin eller pengarna tillbaka.
    Dom vägrade ta emot maskinen, men efter mycket om och men så fick vi lämnat den där och dom skulle kontakta reparations killarna om att den var där.
    Veckan gick och i måndags fick vi ett samtal från rep. killarna som undrade om det hade hänt något ännu? Dom hade inte hört nånting från media markt.. Killarna åkte och hämtade maskinen igår, och sa att dom ännu inte fått in några delar..

    Idag så åkte sambon till media markt igen med ett utdrag från konsumentverket omo att vi har rätt att få en ny vara eller pengarna tillbaka om den inte kan lagas inom en skälig tid (ca 1 vecka).
    Och det har gått 2,5 vecka sen vi anmälde felet.
    Media markt vägrar att ge sig och vill inte ge oss en ny maskin...

    Jag blir så j-vla förbannad så jag vet inte vad jag ska göra..
    Kan man inte skriva till tidningen eller nåt? Såhär ska det ju inte vara..
    Funderar på att skicka en stor räkning till dom för städhjälp.. Det är ju inte kul att ställa sig och diska när man har köpt sig en diskmaskin, och den inte fungerar.. =(

    Vad ska man göra??
    Blir kanske lite rörigt.. =)

  • Svar på tråden Media markt vägrar ge oss en ny diskmaskin!!! Lååångt.. =)
  • versan

    Hehe... Ring TILL SVERKER. Plus du vet.
    han kastar säkert företaget i soptunnan.
    Eller så säger du till Media Market att du kommer att kontakta Konsumentombudsmannen & Sverker för så här får det inte gå till.
    hehe... skräm dom.

    Tycker det är skit när företag inte ställer upp 
    fattar dom inte att en nöjd kund säger det till 10personer och en missnöjd till 100personer.
     


  • tezz840
    versan skrev 2009-12-02 18:34:45 följande:
    Hehe... Ring TILL SVERKER. Plus du vet. han kastar säkert företaget i soptunnan.Eller så säger du till Media Market att du kommer att kontakta Konsumentombudsmannen & Sverker för så här får det inte gå till. hehe... skräm dom. Tycker det är skit när företag inte ställer upp fattar dom inte att en nöjd kund säger det till 10personer och en missnöjd till 100personer.  
    jo, vi har redan sagt till dom att vi kommer att gå vidare med detta för det är inte acceptabelt, men dom verkar ju inte bry sig alls.. =(
  • versan
    tezz840 skrev 2009-12-02 18:38:31 följande:
    jo, vi har redan sagt till dom att vi kommer att gå vidare med detta för det är inte acceptabelt, men dom verkar ju inte bry sig alls.. =(
    DÅ ringer du TIdningarna & Maila Sverker Och kontakta konsumentombudsmannen i din komun & be honom att pratat med butiken.
    Jag fick rätt mot en glasögonfirma när Konsumentombudsmannen ringde upp dom.
  • jassikan

    Trist. Sånt är alltid jobbigt. Men det är inte alltid så lätt att få rätt dessvärre.
    Inte alls kul att vara utan diskmaskin. Har man vant sig så har man

    Är inte riktigt med på varför skälig tid är en vecka?
    Har ni varit i kontakt med Konsumentrådgivare i er kommun (om ni har en sådan i kommunen)?
    Skälig tid brukar vara en bedömningsfråga.

    www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/
    "Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
    Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."

    Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.

    Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

  • tezz840
    jassikan skrev 2009-12-02 23:51:38 följande:
    Trist. Sånt är alltid jobbigt. Men det är inte alltid så lätt att få rätt dessvärre.Inte alls kul att vara utan diskmaskin. Har man vant sig så har man Är inte riktigt med på varför skälig tid är en vecka?Har ni varit i kontakt med Konsumentrådgivare i er kommun (om ni har en sådan i kommunen)?Skälig tid brukar vara en bedömningsfråga.www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-s.../"Reparation, byte eller pengarna tillbaka?Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.
    jag vi har pratat med konsument snubben och det var han som sa en vecka.. =)
  • tezz840
    versan skrev 2009-12-02 19:38:01 följande:
    DÅ ringer du TIdningarna & Maila Sverker Och kontakta konsumentombudsmannen i din komun & be honom att pratat med butiken.Jag fick rätt mot en glasögonfirma när Konsumentombudsmannen ringde upp dom.
    Vi ska ringa konsument gubben idag igen, och så ska vi skriva till Plus... nu jädrar.. =)
  • versan
    tezz840 skrev 2009-12-03 08:45:14 följande:
    Vi ska ringa konsument gubben idag igen, och så ska vi skriva till Plus... nu jädrar.. =)
    Jajamensan.
    Ge dom så dom tål.
    Ett spn företag ska fasen kunna ge lite godwill.
    Man ska inte behöva böna & be att dom fixar en ny Grej som man köpt.
    Herregud det är ju bara byta ut maskinen.
  • versan

    Hejja! Hur går det?
    Har ni fått den lagad än?

  • Moi Mokulat

    Vår spis gick precis sönder. Satte in den i Maj.
    Men det tog 3 veckor innan de lagade den.
    Tar tid att beställa reserv delar.
    Jag var arg så jag kunde explodera.
    Tyvärr vet jag att de inte är butikens fel.
    Jobbar själv med detta innan.
    Men de sega leverantörerna.

  • tezz840
    versan skrev 2009-12-08 19:25:28 följande:
    Hejja! Hur går det?Har ni fått den lagad än?
    Vi har fått pengarna tillbaka nu.. =) Äntligen något... Vi åkte dit när det hade gått 3 veckor, och sa att vi ville ha pengarna tillbaka. Vi fick prata med nån chef och då gick det jättebra helt plötsligt.. =/
    Men nu vet vi vart vi inte ska handla i fortsättningen iallafall..
Svar på tråden Media markt vägrar ge oss en ny diskmaskin!!! Lååångt.. =)