• Tesserese

Dataprogram räkna/skriva

Sambon son är 8 år och går nu i 2:a klass. Ända sen han började skolan har han haft svårt för att läsa och ligger efter i skolan. Han har dom senaste veckorna fått en hjälplärare när dom har svenska och det börjar gå bättre.
    Nu tänkte vi köpa ett program till datorn så han sitta hemma och träna lite extra. Någon som har tips på vart man kan hitta sånt eller tips på en produkt som är bra?
    Det är framför allt läsa/skriva som han behöver träna på, men även lite matte.

• Svar på tråden Dataprogram räkna/skriva
  • Kodia

Läser han för er varje dag? (Det är ju det absolut viktigaste!)

Det finns många spel som kräver att man läser lite, men ofta kommer det svåra ord då och då, så en vuxen får finnas i närheten. Vi har spelen om Kalle Kunskap och Josefin. Båda serierna är bra, och finns i flera olika nivåer. Mina barn gillar dessutom Backpacker.

När det gäller vanliga spel finns Alfapet (barnversionen), och olika frågespel (tex. TP, Sverige-spelet junior)

När det gäller matte kan han träna det också på Kalle Kunskap och Josefin, men det bästa tycker jag är att spela kort, yatzy, Monopol osv. Baka tillsammans, prata om hur mycket klockan är, osv.

• Tesserese

Tack för dina tips.

Nu är det ju så att han bor mest hos sin mamma och är hos oss varannan helg, så vi har ju inte så mycket tid med honom, helgerna går ju så fort och barnen vill ju umgås med sin pappa då dom ses så lite.

Vi tänkte ju som så att det kunde ju vara bra att hitta alternativ till att lära sig än att bara sitta och läsa i böcker och kunna göra något på lite egen hand. Spelar spel gör vi rätt ofta, men eftersom han tycker om data/tv-spel tänkte vi att det kunde ju vara bra att hitta nått som han kunde sitta med om han vill göra nått själv.

Så det jag är mest ute efter att få tips om är program till datorn alternativt som tv-spel.

• Kodia
    Tesserese skrev 2009-12-03 20:46:23 följande:
    Tack för dina tips.Nu är det ju så att han bor mest hos sin mamma och är hos oss varannan helg, så vi har ju inte så mycket tid med honom, helgerna går ju så fort och barnen vill ju umgås med sin pappa då dom ses så lite.Vi tänkte ju som så att det kunde ju vara bra att hitta alternativ till att lära sig än att bara sitta och läsa i böcker och kunna göra något på lite egen hand. Spelar spel gör vi rätt ofta, men eftersom han tycker om data/tv-spel tänkte vi att det kunde ju vara bra att hitta nått som han kunde sitta med om han vill göra nått själv.Så det jag är mest ute efter att få tips om är program till datorn alternativt som tv-spel.
    OK, då förstår jag! Håller dock fast vid att det är bra om ni kan låta honom läsa för er varje dag han är hos er - då kan ni ju riktigt slösa med beröm om hur mycket bättre han blivit sedan sist ni sågs!

TV-spel som övar läsning tror jag är svårt att hitta, men när det gäller datorn kan ni som sagt kolla på Kalle Kunskap och Josefin. På SVTs sida kan man också hitta lite spel, tex om djur, där man får läsa lite.
  • eeos

www.webbmagistern.se/

Kolla denna länk.
    Här finns allt möjligt.
    En sida som min 9 åring älskar att vara på.

Kolla sidan sen välj ut det som passar bäst.

• eeos
    eeos skrev 2009-12-05 08:50:03 följande:
    www.webbmagistern.se/Kolla denna länk.Här finns allt möjligt.En sida som min 9 åring älskar att vara på.Kolla sidan sen välj ut det som passar bäst.
    En annan sak ni ska tänka p..
    Läs högt för han det stimulerar läsandet jätte mycket.
Svar på tråden Dataprogram räkna/skriva