• Anonym (knöl)

Knöl i munnen!?

Jag har fått en knöl i munnen. Något större än en ärta. Den är som inne i kinden och trycker mot nedre visdomständerna på höger sida. Den rör på sig när jag trycker på den. Känner den om jag har pekfingret i munnen och tummen på utsidan.

Vad kan det vara? Är lite orolig. Är snusare så jag är så rädd att jag fått muncancer...

• Svar på tråden Knöl i munnen!?
  • Anonym

Gå till din tandläkare så får du svar på vad det är

• Anonym (knöl)

Ja, tänkte boka tid, men jag tänkte att nån här ikväll har haft något liknande och kan lugna ner mig lite.

Plus att vi haft så mycket sjukhusbesök i familjen denna höst att jag bara inte orkar med något mer. (och varje gång har det varit något allvarligt...så jag är nog lite extra nojig)

• Lilla JJ

Jag har en precis likadan. VAr på vårdventralen och fick remiss till öron-näsa-hals. Ska dit nästa vecka.

• Anonym (knöl)

Ska man inte boka tid hos tandläkaren då? Kan man kontakta öron-näsa-hals direkt måntro?

Vad sa de på vårdcentralen?

• Lilla JJ

På Ö-N-H sa de till mig att gå till vårdcentralen för att få en remiss.
    På vårdcentralen sa han att du ska få en remiss till Ö-N-H för jag vet inte vad det är.

Jag ringde aldrig tandläkaren.

• Anonym (knöl)

Ok, då ringer jag vårdcentralen.
    Har googlat, men vet som inte vad jag ska googla på och hittar inget... Jag är som öm i käken också. Trodde först att jag fått hål i visdomstanden när jag kände detta.

Du får skriva så fort du varit dit, om inte jag hinner före....orkar inte oroa mig (är inte orolig av mig i vanliga fall, men det har varit så mycket nu). Vad tror du att det är? Har du hittat nåt det kan vara?

• FH Mamma

Jag hade en knöl i munnen men den berodde på tandinfektion. Kåvepenin i 10 dagar.

• Anonym (knöl)

FH Mamma: Var din knöl i tandköttet/gommen, eller var den som inbäddad i kinden?

• FH Mamma

Anonym (knöl) skrev 2009-12-02 21:49:32 följande:

FH Mamma: Var din knöl i tandköttet/gommen, eller var den som inbäddad i kinden?
    i tandköttet men den kändes mest genom kinden
  • Anonym

Kan vara en varböld, blir lite läskigt om den spricker.
    Man kan få sådana på hela kroppen, jag känner en kvinna som fick en sån i halsen. Den sprack av sig själv.
    Min mamma fick en på kinden, hon fick tid på vårdcentralen men jag sa till henne att kag trodde det var en varböld.
    Så hon gick in på toa och klämde på den, och javisst det sprutade ut var, och sen försvann den. Kan vara bra med en antibiotikakur dock så att det inte sprids.
    Ofta är det bara vanliga stafylokocker som alltid finns på huden men som "kapslar" in sig och blir små eller stora bölder.

• Anonym (tand)

Arbetar inom tandvården. Kan vara som personen ovan skriver, en infektion som egentligen sitter vid tandroten, men som yttrar sig som en "varböld"/fistel. Men kan också vara något annat. Mitt tips är att inte vänta, utan söka sig till tandläkare för remiss, eller till öron-näsa-hals. OM det skulle vara något värre, som t.ex. en tumör, är det viktigt att få snabb hjälp när det sitter i munhålan, eftersom prognosen annars tyvärr är dålig. Men kan vara bra att veta att det trots allt är ganska ovanligt. Bättre få svar än att oroa sig.

• Anonym (knöl)

Tack för svar, känner mig lite lugnare idag. Ringde sjukvårdsupplysningen. De tyckte att jag skulle avvakta några dagar för att se om den ger med sig eller blir större. Väntar väl till nästa vecka och bokar en tid....men det känns något "tandigt". Är rätt öm i käken upp ända till örat. Inte jätteöm, men känslig. (kanske för att man hållt på att pilla där också i och för sig).

Å andra sidan när du anonym (tand) skriver att man bör få snabbhjälp OM det skulle vara en tumör, så kanske man ska boka tid imorgon ändå... Är inte värt att sitta och vänta och se

Svar på tråden Knöl i munnen!?