• Anonym (ledsen tjej)

gå till kurator efter abort?

Finns det någon där ute som gått till kurator efter en abort? Hur kände ni inför det? Jag gjorde abort för lite mer än 2 månader sedan och ångrar mig något så fruktansvärt! Det har hänt flera gånger att jag ligger och gråter på kvällen när jag ska sova och min pojkvän får trösta mig och jag blir som helt borta, bara gråter och känner mig otröstlig. Det går inte en endaste dag utan att jag tänker på det jag gjort.

Jag vill ha någon att prata med, känner mig så ensam och vilsen! Har jag rätt att få gå till kurator? Kostar det mig någonting och vart hör jag av mig?

Känner att jag beöver hjälp, jag går under snart! :'(

• Svar på tråden gå till kurator efter abort?
  • Birgitta L

Svar till Anonym (ledsen tjej):

Jag tror inte du ska gå till en kurator utan till en psykolog för att få hjälp att bearbeta. Du ska vända dig till öppenvårdspsykiatrin på orten där du bor. Vanlig sjukvårdstaxa gäller där, dvs. 100:-/gång och högkostnadsskyddet gäller också.

• Anonym (ledsen tjej)

Vad ska jag säga när jag ringer dit? Det känns som att ämnet är så tabu och fel att prata om! :(

• Birgitta L

Svar till Anonym (ledsen tjej):

Du behöver inte säga så mycket utan bara att du genomgått en abort och att du mår dåligt av det och att det är akut.

• Anonym (jag med)

Hej!
    Vill bara säga till dig att när jag hade gjort abort (och ångrat mig) så kändes det som att jag var ensam i världen. Jag är en "duktig" tjej i allas ögon och jag skämdes så, men sedan började jag prata om det och då visade sig att jättemånga jag aldrig hade kunnat tro gjort abort också hade gjort det.

Många kvinnor gör abort av många olika skäl. Du ska inte skämmas. Alla gör vi våra misstag!!Kuratorn/psykologen kommer inte att tycka att du är dum på något sätt. Sök hjälp, det har jag inte gjort än men jag önskar att jag hade gjort det på en gång.

kramar

• Anonym (???)

Birgitta L skrev 2009-12-02 22:42:41 följande:

Svar till Anonym (ledsen tjej):Jag tror inte du ska gå till en kurator utan till en psykolog för att få hjälp att bearbeta. Du ska vända dig till öppenvårdspsykiatrin på orten där du bor. Vanlig sjukvårdstaxa gäller där, dvs. 100:-/gång och högkostnadsskyddet gäller också.
    I mina trakter hade de hänvisat till vårdcentralen. Dessutom tror jag visst att en kurator kan vara till hjälp.
  • Anonym (ledsen tjej)

Det här är det värsta jag varit med om. :'( Jag tror jag blivit deprimerad på riktigt. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Jag hatar, jag hatar så jäkla mycket just nu! Jag hatar släktingar som är gravida, jag klarar inte av att umgås med dom.. Det är min släkt men det BRISTER och känns som att hela mitt hjärta går sönder. Det känns som om någon dragit ut mitt hjärta och kastat det rakt i marken... jag vet inte vart jag ska ta vägen :(

• Anonym (ledsen tjej)

Anonym (ledsen tjej) skrev 2009-12-06 23:42:07 följande:

Det här är det värsta jag varit med om. :'( Jag tror jag blivit deprimerad på riktigt. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Jag hatar, jag hatar så jäkla mycket just nu! Jag hatar släktingar som är gravida, jag klarar inte av att umgås med dom.. Det är min släkt men det BRISTER och känns som att hela mitt hjärta går sönder. Det känns som om någon dragit ut mitt hjärta och kastat det rakt i marken... jag vet inte vart jag ska ta vägen :(
    Hatar kanske är dumt att skriva, det är ju mot mig själv men jag hoppas ni förstår hur jag menar. Jag kan inte GLÄDJAS för deras skull, eftersom deras glädje påminner mig så mycket om det jag förlorat...
  • Anonym (jag med)

Jag kände sådär lääänge efter min abort. Säkert ett år efter, tror att det är jättevanligt. Kan vara skönt att prata av sig med en kurator tror jag.

• Anonym (Hur gick det)

Hur gick det sen? Kom ni vidare? Är i samma sits nu..

• Mytilio

Kvinnokliniken brukar ha egna kuratorer som är experter på just detta. Sök dig dit, de gånger jag gått dit har det inte kostat något.
    Gjorde abort för 1,5mån och ska dit på ett "eftersamtal" på måndag.

Mår också väldigt dåligt stundtals, även om jag inte ångrar beslutet eg så kan jag verkligen ifrågasätta det nu. Får ofta ångest på kvällen när jag ska sova, kan sitta uppe halva natten ibland o gråta. Vill du ha någon att prata med som har en liknande upplevelse som du kan du gärna skicka ett PM.

• Anonym (.)

Usch,känner med dig. Vet precis vad du går igenom.

Jag fick höra att det är helt normalt att må dåligt efter en abort och så är det säkert, men det finns en gräns. Sök hjälp hos en psykolog. Jag gjorde det efter nästan ett år, så dumt att jag inte tog tag i det tidigare och mådde skit i ett helt år innan.

Så sök hjälp nu så du kan få hjälp att må bättre. Styrkekram

Svar på tråden gå till kurator efter abort?