• Anonym (Knölis)

Nån med kroniskt svullna lymfkörtlar på halsen?

Hej.
    Jag har 3 svullna lymfkörtlar på halsen som jag haft en vääääldigt lång tid. Jag upplever en som stor, den är ungefär som en sötmandel fast smalare. Detta oroar mig även fast en läkare kännt på dem och bedömt dem som helt normala. Just för att när man läser om det står det att det är normalt för barn att ha svullna lymfkörtlar jämt men ingenting för vuxna.
    Behöver jag nämna att jag är grymt orolig av mig och hypokondrisk? Skulle uppskatta om någon med liknande problem kunde dela med sig.

OBS! Alla inlägg som tex. "En vän till en vän, gick till läkaren å de sa att det var ofarligt sedan dog hon i cancer" Undanbeds...tack.

• Svar på tråden Nån med kroniskt svullna lymfkörtlar på halsen?
  • Anonym

Jag gick med 2 stora knölar i halsen, i över 1-år.. När jag sedan undersöktes...

Ja, jag har cancer Leukemi..

• Anonym (emma)

Hej!
    Har samma som dig. En "stor" och en lite mindre. Det gjordes en biopsi på den ena för 6-7år sedan, var inget farligt. Jag blir ändå lite nojjig ibland över knölarna men tror inte det e nån fara egentligen. De svullnar upp extra mycket när jag e förskyld.
    Det är säkert ingen fara med din knöl! Be en läkare titta på den igen nästa gång du är hos doktorn.

• Anonym (Knölis)
    Anonym skrev 2009-12-03 06:19:34 följande:
    Jag gick med 2 stora knölar i halsen, i över 1-år.. När jag sedan undersöktes...Ja, jag har cancer Leukemi..
    Beklagar verkligen. Hur mår du idag? Hur stora var dina knölar? Växte dem? Var det på vc du undersökte dig? F´låt många frågor men jag är orolig att jag också har cancer. Fast jag har haft mina betydligt längre än 1 år....

Anonym (emma) skrev 2009-12-03 06:59:24 följande:
    Hej! Har samma som dig. En "stor" och en lite mindre. Det gjordes en biopsi på den ena för 6-7år sedan, var inget farligt. Jag blir ändå lite nojjig ibland över knölarna men tror inte det e nån fara egentligen. De svullnar upp extra mycket när jag e förskyld. Det är säkert ingen fara med din knöl! Be en läkare titta på den igen nästa gång du är hos doktorn.
    Tack för ditt svar. Jag har haft mina i några år, jag förstår inte varför de inte går tillbaka. Varför gjordes det en biopsi på dig men de läkare jag besökt har bedömt mina som helt normala lymfkörtlar? Ska jag inte lita på läkaren som jag var till sist?
  • Anonym (första anonym)

Anonym (Knölis) skrev 2009-12-03 11:13:56 följande:

Beklagar verkligen. Hur mår du idag? Hur stora var dina knölar? Växte dem? Var det på vc du undersökte dig? F´låt många frågor men jag är orolig att jag också har cancer. Fast jag har haft mina betydligt längre än 1 år....Anonym (emma) skrev 2009-12-03 06:59:24 följande:
    Tack för ditt svar. Jag har haft mina i några år, jag förstår inte varför de inte går tillbaka. Varför gjordes det en biopsi på dig men de läkare jag besökt har bedömt mina som helt normala lymfkörtlar? Ska jag inte lita på läkaren som jag var till sist?
    Hej! Mina knölar var/ är som tummen ungefär.De växer inte, och jag har dem kvar.
    Jag gick bara på en vanlig hälso kontroll till vc, där kände läkaren ( efter jag talat m, att jag hade knölarna), ialla fall så kände läkaren på dom, och sen blev det en jädrans fart på honom..
    Han skrev remisser till allt möjligt på lasarettet..Jag blev sövd och op på långfredan-08, de tog en knöl jag hade i nacken, och en vid käkbenet. ( som jag inte visste fanns)

Ja, sen fick jag ju veta, att jag har KLL, kronisk lymfatisk leukemi..-Idag äter jag en gång i månaden tuffa cellgifter, kommer aldrig att bli frisk, men kommer att kunna leva med sjukdomen..
    Vännen, jag vill absolut inte skrämma upp dig, men som jag säger till alla. Har ni en /flera knölar, gå för guds skull och kolla upp dem. Jag gick ju som sagt m mina i över ett år.
  • Anonym (Knölis)

Anonym (första anonym) skrev 2009-12-03 16:18:20 följande:

Anonym (Knölis) skrev 2009-12-03 11:13:56 följande:
    Hej! Mina knölar var/ är som tummen ungefär.De växer inte, och jag har dem kvar.Jag gick bara på en vanlig hälso kontroll till vc, där kände läkaren ( efter jag talat m, att jag hade knölarna), ialla fall så kände läkaren på dom, och sen blev det en jädrans fart på honom..Han skrev remisser till allt möjligt på lasarettet..Jag blev sövd och op på långfredan-08, de tog en knöl jag hade i nacken, och en vid käkbenet. ( som jag inte visste fanns)Ja, sen fick jag ju veta, att jag har KLL, kronisk lymfatisk leukemi..-Idag äter jag en gång i månaden tuffa cellgifter, kommer aldrig att bli frisk, men kommer att kunna leva med sjukdomen..Vännen, jag vill absolut inte skrämma upp dig, men som jag säger till alla. Har ni en /flera knölar, gå för guds skull och kolla upp dem. Jag gick ju som sagt m mina i över ett år.
    Jag förstår att du inte vill skrämma upp mig men man blir ju rädd ändå. Jag gick ju som sagt till läkaren för en vecka sedan och han kände igenom alla min körtlar och bedömde alla som normala. Jag menar att jag har ju haft dessa i typ minst 5 år borde jag inte haft mer symtom om det vore något allvarligt? Jag ska alltså inte lita på läkaren jag besökt?
  • Eisa

Det är vanligt att lymfkörtlar på halsen svullnar vid infektion och sedan blir kvar. Även på vuxna människor.

• Anonym (Knölis)
    Eisa skrev 2009-12-03 21:59:06 följande:
    Det är vanligt att lymfkörtlar på halsen svullnar vid infektion och sedan blir kvar. Även på vuxna människor.
    Tack snälla du. Du räddade min kväll
  • Eisa
    Anonym (Knölis) skrev 2009-12-03 22:02:37 följande:
    Tack snälla du. Du räddade min kväll
    Varsego! Det är jättevanligt med svullna lymfkörtlar. Många som har det vet inte ens om det.
  • Anonym (Knölis)
    Eisa skrev 2009-12-03 22:09:42 följande:
    Varsego! Det är jättevanligt med svullna lymfkörtlar. Många som har det vet inte ens om det.
    Det var vad min läkare på vc sa också, att om man skulle börja känna igenom lymkörtlarna på de flesta människor så hittar man liknande fynd. Så jag hoppas att han har rätt och att de jag har är rester efter infektioner och inte cancer. Tack igen för att du tog dig tid å svara!
  • Anonym (första anonym)

Ja, det är vanligt m svullna lymfkörtlar. Jag var även ovanligt blek, och jätte trött under en längre tid. -Förmodar att det var därför, som jag undersöktes mer grundligt.

• Nattsmurf

Jag tänker såhär: Som ovan sagt är det vanligt med körtlar som svullnat i samband med en tidigare infektion blir kvar. Om du känner dig lugnad av detta faktum och mår bra i kroppen för övrigt (känn inte efter och analysera för mycket om du är hypokondrisk utan bara lite översiktligt...) och känner att du kan släppa detta så är det bra!

Är du inte helt lugnad utan går och fortsätter nojja över detta så tycker jag du ska söka en annan läkare bara för att känna att två läkare tycker likadant. Sen får du lova dig själv att släppa det.

Det är osunt att gå och älta saker i onödan.

• Anonym (Också knölig)

Jag har också ett antal (typ 5) lymfkörtlar som jag kan känna på halsen, och även i ljumskarna. De på halsen har jag haft länge tror jag. Vissa så länge som 10-15 år, och de verkar inte gå tillbaka. I ljumskarna har jag som några små ärtor, ca 5 mm stora, de på halsen är ungefär i den storleken också. Detta är enligt de läkare jag frågat fullständigt normalt. Alla människor har körtlar som är rester efter genomgångna infektioner och som inte helt går tillbaka.

• Anonym (Knölis)

Anonym (Också knölig) skrev 2009-12-06 23:17:12 följande:

Jag har också ett antal (typ 5) lymfkörtlar som jag kan känna på halsen, och även i ljumskarna. De på halsen har jag haft länge tror jag. Vissa så länge som 10-15 år, och de verkar inte gå tillbaka. I ljumskarna har jag som några små ärtor, ca 5 mm stora, de på halsen är ungefär i den storleken också. Detta är enligt de läkare jag frågat fullständigt normalt. Alla människor har körtlar som är rester efter genomgångna infektioner och som inte helt går tillbaka.
    5 mm är ju väldigt litet så som jag förstått det saå räknas inte det som svullna lymfkörtlar, mina är ju upp mot 1-2 cm! Dina är ju mer som små riskorn än en ärta?
    Ja ljumsken å armhålorna har jag inte gett mig in på och undersöka grundligt, är så rädd för att hitta något :(
  • Anonym (Också knölig)

Anonym (Knölis) skrev 2009-12-07 14:39:34 följande:

Anonym (Också knölig) skrev 2009-12-06 23:17:12 följande:
    5 mm är ju väldigt litet så som jag förstått det saå räknas inte det som svullna lymfkörtlar, mina är ju upp mot 1-2 cm! Dina är ju mer som små riskorn än en ärta?Ja ljumsken å armhålorna har jag inte gett mig in på och undersöka grundligt, är så rädd för att hitta något :(
    De kanske är något större än 5 mm då, för större än riskorn är de absolut (mindre än 1 cm skulle jag tro iaf, svårt att uppskatta) . Lyd ett gott råd, ge dig inte in och leta lymfkörtlar i ljumskarna och armhålorna. Man blir galen av oro om man är lagd lite åt det hyopkondriska hållet som jag är!
  • Tilt

Jag har ett par st.
    har varit och kollat hos läkaren och han i råd med en annan läkare sa att det var normala förstoringar. Fast bara för det var så för mig så behöver det ju inte vara samma för dig. Fast om man inte kan lita på läkaren vem ska man då lita på?
    Däremot kan mina bli större när jag mår dåligt eller är väldigt stressad, fast sen går dom ner till sin normala "ändå stora storlek"

• Anonym (Också knölig)
    Tilt skrev 2009-12-07 18:56:06 följande:
    Jag har ett par st.har varit och kollat hos läkaren och han i råd med en annan läkare sa att det var normala förstoringar. Fast bara för det var så för mig så behöver det ju inte vara samma för dig. Fast om man inte kan lita på läkaren vem ska man då lita på?Däremot kan mina bli större när jag mår dåligt eller är väldigt stressad, fast sen går dom ner till sin normala "ändå stora storlek"
    Hur stora ungefär är dina?
  • Tilt

den ena något större än en mandel
    den andra, halva den storleken

• Anonym (A)

Tänkte puffa upp den här tråden, för att se hur ni mår idag eller om det finns andra med erfarenheter kring detta.

• Severus

Har flera stora lymfkörtlar. Haft i många år
    Mandelstora är de lätt
    Ibland får jag ärtstora "knölar" under hakan

• emelie97b

Jag har haft svullna lymfkörtlar på halsen(4 st, två ½ "stora") i ett halvår nu. De var väldigt stora först men gick ner i storlek efter ca 2 mån. Gjordes finnålsbiopsi på en av dem men visade inget. Har haft skitdåligt immunförsvar och är jättetrött sedan jag fick dem och hade några andra lymfom-symptom men som sagt var det inte det. Har troligtvis någon annan skit i kroppen som orsakar lymfkörtlarnas svullnad och inte tvärt om. Så folk ska nog inte oroa sig. Men klart det ska göras biopsi ändå, bara som en pytteliten spruta och går jättesnabbt, så ingen stor anstränging för någon. Det enda jobbiga var väntandet på svar. Men hellre göra det än att inte, för (förhoppningsvis) blir man jättelycklig när man väl får svar.

Svar på tråden Nån med kroniskt svullna lymfkörtlar på halsen?