• mammas små

Hur mcyket får jag tjäna på min hobby innan skatt

Jag är mammaledig och tänkte utöka min inkomst med att ta nå extra säljjobb, som tex barnkläder kryddor. Nått liknande homeparty.
    Hur mycket får jag tjäna innna jag måste betala skatt eller registrera en egen firma på nått.
    Hört nå om att det finns en gräns som man får tjäna innnan man bethöver betala skatt, stämmer det?
    Hur räknas det med inkommande fp som jag får varje månad??

Hoppas det är nån som förstår min fråga

• Svar på tråden Hur mcyket får jag tjäna på min hobby innan skatt
  • Bolaget

Du ska betala skatt från 1:a kronan du tjänar, däremot slipper du registrera dig för moms om du omsätter mindre än 30.000 på ett år. Notera då omsätter, inte tjänar.
    Nu verkar du ju vilja göra detta för att tjäna pengar och då kan det inte bli tal om att det är en hobby, utan då är det ett företag. Den enda skillnaden där är egentligen momsen som då då måste börja hantera direkt även om du bara säljer för 20.000. Annars är skatterna detsamma oavsett om det är hobby eller näringsverksamhet.

• kattengustav

Det du pratar om är ungefär som Tupperware om man säger så. Då betalar företaget du jobbar för in momsen, du är anställd av dom så du behöver inte starta någon eget företag för att sälja via homepartyn.

• grabbarnabus

Alltså du får ju tjäna upp upp 50 000 per år utan att behöva betala skatt, fast den dras som vanligt på lönen och sen får du tillbaka pengarna på deklaration.

• jassikan

Säger som "Bolaget" skatt betalar du från första kronan.

www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

"Inkomster
    I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten
    skattepliktiga.

Undantag
    Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar
    och kottar som du själv plockat under ett
    inkomstår är skattefri till den del den inte överstiger
    12 500 kr. Detta gäller bara om inkomsten
    inte på annan grund kan hänföras till näringsverksamhet
    eller till lön eller liknande. Skattefriheten
    gäller t.ex. inte för den som har anlitats
    av någon annan för att plocka bär."

• chrissepisse
    grabbarnabus skrev 2009-12-04 11:04:12 följande:
    Alltså du får ju tjäna upp upp 50 000 per år utan att behöva betala skatt, fast den dras som vanligt på lönen och sen får du tillbaka pengarna på deklaration.
    Nej, det finns inget fribelopp, det är skattepliktigt från första kronan precis som Bolaget och jassikan säger.
  • CoolJen
    chrissepisse skrev 2009-12-04 23:09:27 följande:
    Nej, det finns inget fribelopp, det är skattepliktigt från första kronan precis som Bolaget och jassikan säger.
    Är det ändrat kanske?

Kommer ihåg när jag var ungdom (längesen nu men ) då kunde jag arbeta lite men ändå inte betala skatt om jag inte tjänade mer än en viss summa.

TS: får du ut föräldrapenning så är ju det en inkomst som säkerligen skulle överstiga vilken summa det än skulle kunna vart om det nu var så
  • jassikan

För de som ex.vis går i skolan eller studerar och jobbar extra på lov etc. kan ansöka om en speciell jämkning.
    Man skickar då in en ansökan till Skatteverket och lämnar även ett intyg till arbetsgivaren. Då slipper personen betala skatt om han/hon inte tjänar med än 18200:- (inkl. semesterersättning, kostförmån och likn.). Beloppet gäller för 2009.

www.skatteverket.se/download/18.69ef368911e1304a62580002587/43007.pdf

"För skolungdom och studerande med tillfällig anställning under skollov och annan ledighet behöver arbets givare i vissa fall inte göra skatteavdrag.

Detta gäller om arbetstagaren är bosatt i Sverige hela året och man på goda grunder kan anta att den samman lagda inkomsten under 2009 kommer att bli mindre än 18 200 kr."

• mammas små

Ska jag kontakta skatetverket, måste jag ha nå papper. Har ännu varit lugnt att med att sälja nå. mammaledig och snart kommer jag att bli arbetslös när mammaledigheten tar slut om en månad.
    Vad behöver jag göra för att göra allt rätt när jag säljer

• Skattmasen

Det är svårt att ge ett kort enkelt svar, enklast är att du läser här om vad som gäller för hobbyverksamhet och när det blir näringsverksamhet eller inkomst av tjänst och sånt:
    www.momsens.se/hur-mycket-far-man-tjana-pa-sin-hobbyverksamhet-innan-man-maste-registrera-f
    Du kanske rent av behöver starta upp en enskild firma och då kan du läsa på lite här:
    www.momsens.se/enskild-firma
    Det där med att allt under 50000 Kr är skattefritt gäller bara om det är privata ägodelar som säljs vid ett enstaka tillfälle. T.ex. du säljer ditt barns cykel för 3000 Kr då blir det ingen skatt på den försäljningen som du behöver deklarera.

Svar på tråden Hur mcyket får jag tjäna på min hobby innan skatt