• BlommyNess12

tips till nyårsmiddag.

Okej nu alla, överös mig med lite "finare" recept på middagar, gärna något man kan äta till nyår. Jag tycker om mat som man kan sitta med länge, brukar t.ex göra grillat på nyårsafton, då har man ett par olika köttsorter, potatissorter och dressingar, sallader etc, det tycker jag är mysigt, men nu vill jag ha lite nya idéer.

Inte fisk, för det äter inte mina gäster.

• Svar på tråden tips till nyårsmiddag.
  • BlommyNess12

Komigen nu, några tips måste ni väl ha

• secca

om jag haft ideér skulle jag delat med mig. sitter i samma sits som du och kan inte komma på nåt. jag älskar att laga mat men det ska vara nåt som passar på nyår samt att det inte får vara för krångligt då vi är 8 vuxna och 7 barn. barnen har jag löst och förrätt till oss vuxna. förrätten är en svampsoppa.

• BlommyNess12
    secca skrev 2009-12-03 14:25:41 följande:
    om jag haft ideér skulle jag delat med mig. sitter i samma sits som du och kan inte komma på nåt. jag älskar att laga mat men det ska vara nåt som passar på nyår samt att det inte får vara för krångligt då vi är 8 vuxna och 7 barn. barnen har jag löst och förrätt till oss vuxna. förrätten är en svampsoppa.
    Hm, du är ute i god tid som mig då. Jag älskar också att laga mat. Jag gillar mat man sitter kring länge som jag skrev, och det är ju där det blir krångligt, kunde gjort en tikka masala med ris och gurkmeja, grönsallad, men hur skoj är det då.. Det slänger man ju bara i sig och sen är man klar, :/ men ungarna älskar det, så det är väl därför jag ens börjar fundera på det.

Vi får väl se om det ramlar in några tips i tråden.
  • gemigsinnesro

Baconvirad kycklingfilé fylld med ädelost eller något annat gott ihop med vitvinssås och potatiskroketter tycker jag är jättegott i alla fall...och alla jag bjudit det på med för den delen :)

• LindaB78

Har just satt ihop en meny till en tjejmiddag, men den skulle lika bra kunna bli nyårsupé:

Förrätt
    Jordärtskockssoppa med rökta räkor

Huvudrätt
    Örtstekt hjortryggbiff med hummer, tryffelsky och mandelpotatispuré

Efterrätt
    Saffranspannacotta med vit chokladmousse och pepparkaka

Sök på recept.nu för att hitta recepten

Efterrätten kanske inte passar till nyår men det går alltid att byta ut saffranen mot tex hallonpannacotta och skippa pepparkakan.

På nyår så tror jag att vi kommer att bjuda på:

Timjangravad anka med sötpotatispaj, madeiraconsommé och fikon

Till förrätt ska jag hitta på något med pilgrimsmusslor, riktigt vad vet jag inte. ett annat spår är en räk eller kräftsoppa med något tillbehör.

Till efterrätt blir det moussebakelser. ekakt vilka samker får vi se.
    mörk chokladmousse är en favorit, en annan mango och lime mousse.

• Gul13

Det finns ju jätte mycket gott kött: Lamm, vilt eller anka lutar det åt hemma hos oss.

• secca

javisst lät det gott! grejen är den att hjortytterfilé är ju inte gratis precis. har kollat lite vad det kostar och man får räkna med 400 kr/kg. frågan är om det är värt det...kanske kan man lika gärna ta fläskfilé istället. nä det är inte alls lika gott

Svar på tråden tips till nyårsmiddag.