Är det ok att få besked via mail att ens mamma dött?
Häromdagen dog min farmor. Hon låg inlagd på sjukhus men var pigg, så det var lite oväntat att det skulle gå så fort på slutet. Farfar fick veta att "det var på gång" men hann inte till sjukhuset i tid, vilket i sig känns väldigt tråkigt. Ingen annan i släkten bor i närheten av farmor och farfar, så farfar slängde sig in i en taxi och ringde inte till någon i släkten och berättade om läget. (Något jag har helt och fullt förståelse för!)
Min farbror bor utomlands och är gift med en kvinna från landet de bor i. Farbrorn ringde av en slump till sjukhuset strax efter att farmor gått bort, alltså innan farfar hunnit dit, och fick då besked av sjukvårdspersonalen att hon precis dött. Min farbror ringer inte till min pappa och berättar något, utan hans fru sätter sig och skriver ett knackigt mail på engelska och meddelar pappa att hans mamma nu är död.
Jag tycker att det här är väldigt konstigt. Om min farbror inte själv orkat lyfta luren och berätta person till person hade han väl kunnat låta farfar berätta det för min pappa? Eller åtminstone mailat själv? Istället går det ett tag innan min pappa öppnar inboxen och nås av beskedet. Min pappa säger ingenting öppet om det här, men jag tycker det märks att han är sårad av att ha fått veta på det sättet.
Är det normalt att maila ut ett dödsbud på det här sättet? Min farbror och min pappa har kanske inte världens tajtaste kontakt i vanliga fall, men under farmors sjukdomstid har de haft en hel del telefonkontakt och planerat inför julbesök och framtida hemtjänstbehov och sådant.
Är jag konstig eller har fel som reagerar på det här? Jag menar, jag skulle aldrig låta min man maila till min syster att vår mamma är död. Någonstans i normalt folkvett inser man väl hur opersonligt och fel det är/ kan bli?
Det går självklart inte att ändra något i efterhand och det är väl bara att släppa, men tänker jag helt fel? Skulle ni göra så?