• Gottekorven

När kommer min lille bebis att kunna sova själv på dagen?

Vår lille kille på snart 3 månader kan inte sova själv. Lägger jag ifrån mig honom eller om jag går upp ur sängen vaknar han efter max 5 minuter. På natten är det inget större problem, för då ska jag ju också ligga i sängen och sova, men på dagarna... Han sover bara i famnen... Så det är synd om storasyster.
    Antar att det inte finns några mirakelmedel som löser detta, men när går det över?
    Hur har det varit för er?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-03 14:48
    Problemet är inte själva insomnandet, utan att sova själv. Fast det hör kanske ihop?

• Svar på tråden När kommer min lille bebis att kunna sova själv på dagen?
  • luckyme83

har du provat att lägga honom i vagnen..vagnen är oftast lite mysigare att sova i =)

min son har svårt att somna själv i sängen på dagarna..men lägger jag honom i vagnen utomhus så somnar han direkt...
    han är 7 månader nu

• Mrs Winter

Det var aldrig några problem.Lade ner hnne i korgen el vagnen,hon somnade inom kort.Dag som natt.

• Gottekorven

luckyme83: Vagnen funkar så länge den rullar

• luckyme83
    Gottekorven skrev 2009-12-03 14:48:37 följande:
    luckyme83: Vagnen funkar så länge den rullar
    brukar vara så =)
  • lins

Min lilla tjej var precis likadan. Hon vägrade sova själv och vägrade ligga i vagnen de 3 första månaderna. Det som underlättade för mig var att ha henne i bärsjal. Då sov hon som en stock och jag kunde ta mig ut och promenera eller fixa här hemma. Det gick även alldeles utmärkt att ha med henne ut på stan och träffa vänner också. Hon bara sov och sov. Vid 3 månader så vände det, och nu sover hon jättebra i både vagnen och sin egen säng, både dag som natt. Så det kommer nog att ändras ska du se.

• Gummis

Du har ju vant killen att när han ska sova så ska du ligga bredvid. Våran tjej har sovit ensam i egen säng sedan 3mån och alltid ensamen dagtid och då utomhus i stillastående vagn. hon kunde lätt sova 5-6h utomhus när hon var i den åldern. Prova med vagnen, men det är nog bara att vänja han av att sova i eran säng dag som natt.

• peka

Så var min son också. Han sov enbart i famnen eller i vagnen (om den rullade). Han vaknade så fort vagnen stannade. Detta var under de tre första månaderna. Nu sover han själv.
    Det som fungerade för oss var att gå tills han somnade och direkt när han somnat ställa vagnen. Dvs inte gå för länge. Blev små korta promenader istället. Gick vi en längre promenad så vaknade han som tidigare.

• Melly

Har du ingen bärsjal? Det räddade mig för att då så kunde min lilla sova i sjalen och få närhet till mig samtidigt som att jag kunde fixa hemmavid och ha tid för min stora tjej oxå

Är helt normalt att dom inte vill ligga ensamna när dom bara är 3 mån.

• Ariella

Svårt att säga när/om det kommer ändras. Vår kille är 7 månader nu och sover fortfarande nästan all sin dagsvila i bärsele. Lägger jag honom i sängen så sover han max 30 minuter och det räcker inte för att han ska vara nöjd sen resten av dagen. Vagn är och har alltid varit bara att glömma när han ska sova...

Du får väl fortsätta testa, hux flux så kanske hon sover vidare utan dig bredvid.

• Anna Sui

Jag tror inte att man LÄR barnet när de är så små utan att alla barn har olika behov. Min son hade också svårt att sova själv när han var liten. Kunde knappt ens sova i min fam och somnade sällan under amningen. Jag skaffade en sjal och då sov han väldigt bra. Jag kunde inte vara för stilla bara. Fick gunga lite med kroppen om jag satt ner. Testade lite då och då att läma honom i sängen efter att jag ammat och en dag sov han helt plötsligt en ganska lång stund och sen blev det bättre och bättre. Tror det var när han var ca 3 månader. Nu störs han mest om man ligger bredvid och sover bäst i sin egen säng.

• Gottekorven

Tack för era svar!
    Jag tror inte heller att man vänjer dom vid något utan att det handlar om behov.
    Det där med att ställa vagnen direkt när han har somnat måste jag prova!
    Har provat bärsele och bärsjal, men jag tycker att det blir tungt, han är ganska stor och väger 7 kg...
    Men det verkar ju vända vid 3 mån för många... Och jag kommer sakna den underbara närheten sen, men just nu är det frustrerande.

• emindy
    Gottekorven skrev 2009-12-04 09:24:17 följande:
    Tack för era svar! Jag tror inte heller att man vänjer dom vid något utan att det handlar om behov. Det där med att ställa vagnen direkt när han har somnat måste jag prova! Har provat bärsele och bärsjal, men jag tycker att det blir tungt, han är ganska stor och väger 7 kg... Men det verkar ju vända vid 3 mån för många... Och jag kommer sakna den underbara närheten sen, men just nu är det frustrerande.
    Vävd bärsjal eller mei-tai avlastar bättre när de blir tyngre.

De sover bättre om de får fortsätta sova som de somnat in, så söver du i famnen vaknar de lätt när du lägger ned men om du exempelvis låter bebis behålla något med din lukt blir inte övergången lika drastisk.
Svar på tråden När kommer min lille bebis att kunna sova själv på dagen?