• mamlan

Ert bästa julgodis tack!

Har köpt lite fina glasburkar och tänkte fylla dem med hemgjort julgodis och ge bort sokm julklappar. Så nu önskar jag era bästa julgodis recept, främst på godisar man kan fylla i en burk utan att de kletar ihop. Men har ni andra favvisar ni gärna vill dela med er av så tar jag gärna emot dem med. God jul.

• Svar på tråden Ert bästa julgodis tack!
  • mamlan

Ingen Såg att det fanns en annan julgodistråd..men jag var mest ute efter godisar som inte klibbar ihop om man lägger dem i en burk för att ge bort, så vanlig knäck och tryfflar går ju bort..Har inga andra recept på lager själv så jag tar tacksamt emot råd och tips...

• mamlan

Ingen Såg att det fanns en annan julgodistråd..men jag var mest ute efter godisar som inte klibbar ihop om man lägger dem i en burk för att ge bort, så vanlig knäck och tryfflar går ju bort..Har inga andra recept på lager själv så jag tar tacksamt emot råd och tips...

• mamlan

Tack för tipset Vill gärna ha fler, finns det inget annat julgodis är tryfflar, knäck och kolor?

• mamlan

Hittade ett recept på något dajm aktigt godis jag kanske testar..men även de var choklad..finns det verkligen INGA andra julgodisar??? Utom marsipan då..

• Googels

Jag brukar göra mintchoklad som blir attans god!

Mintchoklad

1 äggvita
    4 droppar pepparmyntsolja (jag brukar ta dubbelt eller tredubbelt)
    225 g florsocker
    100 g hackad mörk choklad
    extra florsocker till utbak
    ev dekorering som silverkulor, blommor, kanderat apelsinskal eller violer etc

Vispa äggvitan skummig, tillsätt pepparmyntsoljan. Blanda ner florsockret lite i taget. När massan är fast och smidig är degen klar.
    Knåda den på florsockerpudrat bakbord. Kavla ut lite av massan i taget, eventuellt mellan två uppklippta plastpåsar för att undvika att det fastnar på bakbord eller kavel, tills den är ca 5 mm thock. Ta ut rundlar med ett kakmått eller ett matskedsmått. Fortsätt tills all deg är slut.
    Smält chokladen över ett vattenbad.
    Doppa mintkakorna i chokladen och lägg på en skärbräda eller plåt för att torka. Garnera eventuellt medan chokladen ännu inte stelnat.
    Förvara svalt.

• masu

Det finns ju hur mycket godis som helst!! Dock känns det som att de flesta har tendens att klibba ihop. Men det löser man ju lätt med lite papper eller cellofan?

Lakritskola, marshmallows, olika sorters fudge (de är väl lite mindre klibbiga), polkagrisar, mozartkulor, weinernougat och massa mer!

Svar på tråden Ert bästa julgodis tack!