• lieva

Hjälm eller inte på 6 1/2 månaders?

Hej

Min dotter fyller 7 månader om två veckor. Hon har nyss lärt sig krypa och börjar nu även ställa sig upp mot saker. Hon står upp i barnsängen,mot soffan från golvet och på alla möjliga spännande platser.
    Nu till min fråga. Hon ramlar hela tiden och slår sig. Tycker ni då att hon borde ha hjälm? Tyghjälm alltså för att skydda huvudet?
    Frågade min bm om det och hon sa nej,barnen härdas tillslut.
    Min mamma som har fött sex barn blev dock väldigt arg och säger att det är klart hon ska ha hjälm när hon är sådär tidig. En smäll kan ju skada henne kanske längre fram.
    Vad tycker ni? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Hjälm eller inte på 6 1/2 månaders?
  • Vickan I

Vi har inte haft ngn hjälm på sonen och inte någon av mina vänner på sina barn heller. Självklart blir det ett himla passande på dem i början, men de lär sig ganska snart att sätta sig från stående. Visst har det blivit ngn vurpa då och då, men det hör till .

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Armino

Jag håller med bvc och tycker inte att hon ska ha hjälm. Då kan det ju bli så att hon tar den för givet och inte lär sig att det gör ont när man ramlar vilket kan leda till att hon blir mer oförsiktig än vad hon skulle vara i vanliga fall. Så tycker jag.

Med våren kommer nya färger! camabo.blogspot.com/
  • Trollet Ludenben

har inte haft hjälm till någon av dom... känns lite överbeskyddande för min del.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • lieva

Men var era barn så tidiga då?

• jenny b

har inte haft hjälm till nån av mina 3.....den äldsta ställde sig upp vid 6 månader & gick vid 10,5 månad, så ja, han var ganska tidig....

• lieva

jenny b skrev 2009-12-03 15:31:27 följande:

har inte haft hjälm till nån av mina 3.....den äldsta ställde sig upp vid 6 månader & gick vid 10,5 månad, så ja, han var ganska tidig....
    Ok,men ramlade hon/han då hela tiden? Eller passade du upp?
  • Trollet Ludenben
    lieva skrev 2009-12-03 15:30:11 följande:
    Men var era barn så tidiga då?
    min är född i v 31, är nu korr 7 mån och har just börjat krypa.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Bellaru

Jag funderade med på att köpa en hjälm till min dotter hon började ställa sig upp mot saker när hon va 7 månader , men hon lärde sig sen ganska snabbt att ramla ner på sin rumpa och hur hon skulle undvika att slå sig. Så jag köpte aldrig en hjälm tycker inte du ska köpa nån hjälm för dem lär sig ganska snabbt hur dem ska ramla för att inte slå sig tror det är onödigt att köpa en hjälm. Jag la massa kuddar och täcken istället där jag visste att hon brukade ställa sig upp och det funkade bra:)!!

• jenny b
    lieva skrev 2009-12-03 15:33:23 följande:
    jenny b skrev 2009-12-03 15:31:27 följande:
    Ok,men ramlade hon/han då hela tiden? Eller passade du upp?
    han ramlade en hel del, och det fick han göra såg bara till att han trillade "säkert" så att säga.... hellre än att sitta & passa & fånga upp var gång han föll så plockade jag upp runt honom så där inte var en massa leksaket tex som han kunde trilla på...
    . ville han gärna klättra & gå runt en kökstol tex, så istället för att stå ända inne vid bordet med hörnor & fler stolar så flyttade jag ut en stol en bit så kunda han gå runt & på den bäst han ville....trilla måste alla barn göra, det är så de lär sig...
  • lieva

Ok,tack för bra svar.Det blir till att lägga ut lite kuddar då:)

• Vickan I

Alla små barn trillar ju och är ostadiga i början. Spelar nog inte så stor roll om de börjar stå vid 6 mån eller 8 mån.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • AnniPanni

Nope, inte ens tänkt tanken att sätta hjälm på någon av mina tre kids. Barn ramlar, barn slår i huvudet men det finuriga är att de oftast inte gör sig illa

Hjälm ser jag bara som nödvändigt på sjuka barn som är stötkänslig typ blödarsjukan o liknande.

Min äldsta gick vid 10,5 månader, mellantjejen vid 14 månader och lillskiten vid 15 månader. Den som ramlade mest var lillskiten.

• Miniigirl

Här kör vi inte med hjälm!
    Äldsta killen började ställa sig upp vid 7 månaders ålder
    lillkillen som idag är 6 måander, började stälal sig upp vid 5½ månad!
    Man får helt enkelt hålla lite koll:D...om är sig fort hur dom ska bete sig närom faller!

• Hannnas

Nej jag tror inte på hjälm... min son kröp oxå vid 6 1/2 och reste sig mot ALLT.... gick utmed möbler i väggar mm vid 7, första egna stegen vid dryga 8 mån, o gick helt 100% vid 9 mån... så tidig JA... men ingen hjälm

Anledningen att jag inte ville ha hjälm på honom var att jag anser att det är viktigt att lära sig oxå, inte ta skyddet förgivet... för någondag tar man bort det o tar man det då förgivet så kanske det kan hända nåt riktigt allvarligt...

• forever love

vi hade en hjälm på vår son innan han lärde sig att sätta sig ned istället för att bara slänga sig bakåt..då han stod upp och ville ta sig någon annanstans.hjälmen använde vi i ca 1 månad och för oss var det självklart att skydda hans huvud för de smällar man kan undvika,kommer bli tillräckligt många änså framöver resonerade vi....
    Vår som började också röra sig väldigt tidigt och då hinner inte intellektet med..

Men alla gör vad som känns rätt för dem.

• vattenlilja

om hon får hjälm lär hon sig aldrig att vara försiktig.
    barn brukar lära sig fort att ramla "rätt" så de ska inte slå i huvud.

• Två paddlar och en svans

Med nya attiraljer uppstår ju nya problem... jag skulle personligen vara mer rädd för att hon fastnade i hjälmen.

Svar på tråden Hjälm eller inte på 6 1/2 månaders?