• Amber1975

Risgrynsgröt i England

Jag är så fruktansvärt sugen på risgrynsgröt och undrar ifall någon vet om det finns någon motsvarighet till risgryn/grötris som man kan köpa i England?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-04 19:29
    Frågar om nougat också eftersom jag fått så himla bra svar av er i tråden.

Finns den nougaten vi har i Sverige att få tag på i England? Det som de kallar nougat här är ju inte alls som den jag är van vid. Den är lite som fransk nougat tycker jag.

• Svar på tråden Risgrynsgröt i England
  • bubbelmaja

Rice pudding. Fanns på min tid i alla fall. Brukade köpas i konservburk. Sött som attan dock. Lite tunnare än risgrynsgröt men i brist på äkta vara fick det duga för mig den julen jag bodde i London.

• Gates

Jag bor inte i England, men tankte tipsa att om du ar riktigt desperat sa kan du gora risgrynsgrot fran "scratch". Vilket vitt ris som helst fungerar, men om du kan hitta ett som ser knubbigt ut sa blir det precis som risgrynsgrot. Jag hittade ris som heter "short grain rice" som fungerade utmarkt. Det tar en stund for man kokar upp det och sen ska det sta och svalla i nagra timmar. Googla for recept. Jag hittade mitt i Var Kokbok, sag till sa kan jag skriva ner det....

• PixieHallow

för rice pudding använder du "pudding rice".

påminner om vårt grötris. borde du kunna hitta i närmsta mataffär.

• Amber1975

Tack för era svar Härligt! Ska nog testa till helgen.

Rice pudding har jag inte testat, men sett det i affären. Visste inte att det var liknande. Ska testa det.

Ska testa även testashort grain rice oxå för det pratade min man om att det fanns på Morrisons. Är inte så jätteduktig på att koka själv, men har en svensk kokbok och ska kolla lite bra tips på nätet.

PixieHallow, pudding rice har jag inte sett, men ska kolla.

Får testa lite olika, så det blir den ultimata gröten till julafton

• Gates

Det ar inget svart att laga risgrynsgrot, det tar bara lite tid- det ar nog darfor de saljer fardig i Sverige....

Nu blev jag ocksa jattesugen pa risgrynsgrot, det blir nog grotkok har i helgen med!

• Amber1975
    Gates skrev 2009-12-03 18:58:03 följande:
    Det ar inget svart att laga risgrynsgrot, det tar bara lite tid- det ar nog darfor de saljer fardig i Sverige....Nu blev jag ocksa jattesugen pa risgrynsgrot, det blir nog grotkok har i helgen med!
    Har bara testat en gång, så det kanske går bättre den här gången. Jag hade nog lite bråttom då, för den blev bränd.

Ja här blir absolut gröt i helgen.
  • PixieHallow

Kokar alltid min risgröt själv.
    Skulle inte falla mig in att köpa.
    Både billigare och godare när man gör själ.
    Tar dock som sagt lite tid.

• Gates
    Amber1975 skrev 2009-12-03 19:28:27 följande:
    Har bara testat en gång, så det kanske går bättre den här gången. Jag hade nog lite bråttom då, för den blev bränd. Ja här blir absolut gröt i helgen.
    Stall groten i ugnen i stallet for pa spisen nar den ska eftersvalla!
  • Amber1975
    Gates skrev 2009-12-03 20:44:42 följande:
    Stall groten i ugnen i stallet for pa spisen nar den ska eftersvalla!
    Aha det hade jag ingen aning om. Tack för tipset.
Svar på tråden Risgrynsgröt i England