• zizzie87

Ska andra få ha åsikter om min rädsla?

Jag blir såå less! Varför ska människor ständigt kritisera och lägga sig i andras beslut.
    Jag är fruktansvärt förlossningsrädd och min mormor kläckte ur sig när hon fick höra att jag vill ha KS "Man ska känna hur de känns" min bror sa nyss "jag tänker inte diskutera med dig men jag tycker att du är urlöjlig, alla andra klarar det!"

Vad i helvete är det folk inte förstår? Ska man behöva försvara sitt beslut, att man är förlossningsrädd är inget fjantigt.

Jag själv är livrädd för skador på barnet, på mig själv och att tappa kontrollen.. Men omgivningen tycks inte förstå och jag förstår inte varför de ska behöva hacka? Karlar tycker jag har ännu mindre att säga till om eftersom att dom aldrig kommer att behöva gå igenom det själva..

Blir ni andra "hackade på" pga. er rädsla?

• Svar på tråden Ska andra få ha åsikter om min rädsla?
  • Selfish Geene

Jag tycker inte att det är okej att diskutera någons medicinska ingrepp mot dennes vilja.
    Om någon skulle vara så oförskämd att h*n tvingar sin tvingar sin åsikt på mig utan att jag bett om den, skulle jag be den personen köra upp den där solen inte skiner!

Men om det är DU som tagit upp saken så får du räkna med att vissa inte håller med dig.

• Skogsflickan

Jag är FÖR ks och tycker att folk ska skita i vad och hur man vill föda och sköta sitt istället. Jag ser inte ner på dom som vill föda vaginalt och tycker inte de ska lägga sig i att jag ska ha ks..Alla är vi olika och har olika åsikter. Sen att vissa kvinnor säger att man inte fött på riktigt ja såna kan för min del fara ngn stans...

Jag önskar dig lycka till TS och stå på dig, vill du ha ks så ska du kräva det...För egentligen kan INGEN tvinga dig att föda på det sätt du inte vill sen skit i vad folk tycker...Gillar dom att skita ut meloner så låt dom göra det.

Sen så finns ingen statistik på att ngt barn fått syrebrist av ett ks men däremot många under vaginalt..

Grattis till bebben!

• zizzie87

Selfish Geene skrev 2009-12-03 20:43:56 följande:

Jag tycker inte att det är okej att diskutera någons medicinska ingrepp mot dennes vilja. Om någon skulle vara så oförskämd att h*n tvingar sin tvingar sin åsikt på mig utan att jag bett om den, skulle jag be den personen köra upp den där solen inte skiner!Men om det är DU som tagit upp saken så får du räkna med att vissa inte håller med dig.
    När någon annan frågar hur det går (om man fått snitt beviljat) och man säger att det inte är klart ännu, och nästa person hör samtalet och ger en vass kommentar.. Jag tycker verkligen att det är helt onödigt att slämga ur sig en massa elaka saker. Det gör mig verkligen inte mindre rädd..

Många frågar ju hur man känner inför förlossningen, ska man ljuga då?
  • Acelise

Folk är otroligt egoistiska och verkar ha svårt att sätta sig in i andras situation.

Jag har valt att föda vaginalt (är inte rädd, men jag är orolig av naturen och har ångest m.m., så tanken kring KS har slagit mig). Det jag får höra heeeela tiden är andras åsikter kring smärtlindring...

"VA?! Ska du ha epidural? Men då känner du ju inte krystvärkarna?"
    "Går inte lustgas ut till bebisen?" o.s.v.

Andra människor har ingenting med mig och min kropp och mitt barn att göra. Man är inte en bättre människa för att man föder med KS eller vaginalt. Man är inte en bättre människa för att man föder med eller utan smärtlindring. Alla är vi ju olika och gör det som funkar bäst för oss!

Stå på dig! NJUT av din graviditet och DIN lycka, den är ingen annans!
    Kram!

• zizzie87
    Skogsflickan skrev 2009-12-03 20:50:19 följande:
    Jag är FÖR ks och tycker att folk ska skita i vad och hur man vill föda och sköta sitt istället. Jag ser inte ner på dom som vill föda vaginalt och tycker inte de ska lägga sig i att jag ska ha ks..Alla är vi olika och har olika åsikter. Sen att vissa kvinnor säger att man inte fött på riktigt ja såna kan för min del fara ngn stans...Jag önskar dig lycka till TS och stå på dig, vill du ha ks så ska du kräva det...För egentligen kan INGEN tvinga dig att föda på det sätt du inte vill sen skit i vad folk tycker...Gillar dom att skita ut meloner så låt dom göra det. Sen så finns ingen statistik på att ngt barn fått syrebrist av ett ks men däremot många under vaginalt..Grattis till bebben!
    Jag håller med, bara för att andra varit duktiga och fött vaginalt behöver itne alla andra göra samma sak och dom behöver inte heller hacka på mig som inte vill.
    fattar verkligen inte vad människorna har för problem.
  • Selfish Geene
    zizzie87 skrev 2009-12-03 20:53:18 följande:
    Selfish Geene skrev 2009-12-03 20:43:56 följande:
    När någon annan frågar hur det går (om man fått snitt beviljat) och man säger att det inte är klart ännu, och nästa person hör samtalet och ger en vass kommentar.. Jag tycker verkligen att det är helt onödigt att slämga ur sig en massa elaka saker. Det gör mig verkligen inte mindre rädd.. Många frågar ju hur man känner inför förlossningen, ska man ljuga då?
    Man ska inte beh ljuga.
    Man kan säga att man inte vill diskutera saken, eller säga att man är rädd.
    Om personen fortsätter diskutera eller om en tredje person lägger sig i samtalet, får man helt enkelt säga ifrån.

Det är var och ens eget ansvar att se till att man får den behandling man vill ha, om någon är oförsämd måste man säga ifrån..... Eller acceptera att bli trampad på..
  • Lurvenpajsaren

Nej. Absolut inte.
    Jag har inte hört något negativt, men jag är också känd för att ha ett jäkla humör så jag tror inte att någon vågar argumentera mot mig kring detta ämne, tack och lov.
    Du ska göra som du själv vill. Däremot hoppas jag att du utnyttjar möjligheten till Aurorasamtal oavsett ditt val för att få veta mer, även om kejsarsnitt.

Lycka till!

• Danitra

Det är tyvärr bara början..

När man blir gravid och får barn så börjar folk helt plötsligt ha åsikter om saker som i vanliga fall är privat. Förlossningsskräck bortförklaras med att "alla är lite rädda för att föda, men det är bara att bita ihop!".
    Sen kommer amningen, sovvanor, klädsel osv. Främmande kvinnor kan komma att ställa frågor om dina tuttar och ditt underliv.
    Vanligt förnuft och respekt från omgivningen försvinner tydligen när man blir förälder.
  • zizzie87

Ja jag är inte den som går att trampa på. Min bror röt jag av rejält och mormor ignorerade jag och har sedan dess ljugit om vad jag gjort hos BM. Känns jobbigt att itne kunna säga sanningen men jag vill slippa försvara mig, argumentera och disskutera mina privat känslor och upplevelser med folk hur som helst!

Men som ni säger, man märker verkligen att folk börjar att ha mycket åsikter. Både om det ena och det andra bara för att dom "vet" och har gjort det själva förr..

Jo aurora samtal har jag gått på och ska till läkaren på måndag då jag förhoppningsvis får mitt snitt!

• Lurvenpajsaren

Folk är allt bra märkliga. Idioter till och med.

Svar på tråden Ska andra få ha åsikter om min rädsla?