• Xeroina

Kan du boken om Nils Karlsson pyssling

Hej, vi var och besökte Junibacken och åkte såklart sagotåget. Där fanns Nisse med och mina killar tyckte att råttan var rätt läskig. Det var första gången som dom hörde talas om honom och när vi kom hem hittade jag boken från när jag var barn och vi började läsa den men efter vad vi trodde var första kapitlet så visade det sig att boken innehöll flera olika korta sagor. Jag beställde då en bok på nätet och när den kom hem så visade sig att det var samma längd på den sagan. Är inte råttan med i boken eller finns det en längre variant?

• Svar på tråden Kan du boken om Nils Karlsson pyssling
  • Pemberly

Jag kollade just i min gamla bok och kom fram till att Bertil aldrig träffar råttan så råttan är ju inte central i berättelsen. Men Nisse berättar att han hyr av en råtta som flyttat till sin syster och det finns bilder på råttan på sidan 4 (liten bild nere i vänstra hörnet) 0ch 5 (Nisse flyttar in och råttan står med väska och ska väl flytta ut).

• mamlan

Tjåffsan heter hon väl? Hon är hans elaka hyresvärdinna..tror inte hon är med så mycket i boken men jag minns att jag tyckte hon var jätte läskig. Tror hon är med lite i filmen.

• parvati
    Xeroina skrev 2009-12-03 20:45:29 följande:
    Hej, vi var och besökte Junibacken och åkte såklart sagotåget. Där fanns Nisse med och mina killar tyckte att råttan var rätt läskig. Det var första gången som dom hörde talas om honom och när vi kom hem hittade jag boken från när jag var barn och vi började läsa den men efter vad vi trodde var första kapitlet så visade det sig att boken innehöll flera olika korta sagor. Jag beställde då en bok på nätet och när den kom hem så visade sig att det var samma längd på den sagan. Är inte råttan med i boken eller finns det en längre variant?
    Nej det är kort berättelse finns som filmatisering också.
  • LillaZ

I boken är hon inte med (närvarande) men i filmen. Hua. Tycker fortfrande hon är skitläskig!

• Xeroina

Tack för alla svar. Nu kan jag sluta leta efter en längre version där Tjoffsan är med. Jag får väl skaffa filmen istället

Svar på tråden Kan du boken om Nils Karlsson pyssling