• VitaRosen

När började era barn sluta sova middag?

Hej!

Har tvillingar som är 2 år och 2 månader.

Den ena vägrar somna på dagen och verkar inte speciellt trött heller när vi lägger dem kl 19.30.
    Den andra sover gärna en liten stund på dagen och har inga problem med att somna vid läggdags heller, om hon inte får sova (om syster lyckas störa henne) så somnar hon vid middagen. De vaknar kl 07.30.

Frågan är alltså: när slutade era barn att sluta sova middag?
    Och tror ni det är skadligt för min ena att övergå till att ha en lugn stund istället?

Som det är nu så busar hon runt i sin säng som en studsboll och stör syrran.

Tack på förhand!

• Svar på tråden När började era barn sluta sova middag?
  • Cia o krabaten

Dottern var nästan 3, men hade 7mån tidigare inte sovit på dagen då det var sommarlov, men på dagis behövdes det.

Min kollegas dotter slutade när hon började dagis vid 1,5år

Testa vet ja!
    Det blir ju inte mer än fel på kvällen om det inte funkar
    Sitt och läs för båda och ta med den pigga ut ur sovrummet efter tex.

• krio

Mina var båda 2½ år. Var inget vi valde åt dem men blev så.

• Sofia8504

Min 16-månaders sover inget på dagen på helgerna, men sover fortfarande en timme på dagis. Hon sover tyvärr inte mer än max 10 timmar på natten om hon har sovit på dagis, så det blir lite en ond cirkel också. Om hon har somnat 22-23 på kvällen så är det ju inte konstigt om hon är trött på dagen och då måste hon såklart få sova. Men då är hon också pigg som en lärka fram till 22-23 igen. Sover hon 12 timmar på natten så klarar hon sig utan några som helst problem utan nån vila på dagen.

Prova att hoppa över dagvilan för den ena och se hur det går. Jag tror absolut inte att det är skadligt på något sätt. Blir hon jättetrött så kanske det inte är dags än, men det märker du ju.

• VitaRosen

Tack sötisar nu känns det bättre. Insåg dock att jag borde formulerat frågan "När slutade era barn sova middag" :-P

• ump

Vår son slutade helt vid 1,5 år! Tog då 1 timme att somna honom och han sov bara 15 minuter. Han var alltid pigg på dagarna och sov bra på nätterna, så det kändes meningslöst att fortsätta...

Svar på tråden När började era barn sluta sova middag?