• sheeba

Är det bara jag som inte låter mina barn sitta vid dator/tv spel?

Har både sätt och märkt att både tvspel och datorspel mm går längre och längre ner i åldrarna. Mina barn är 3½ och snart 5 år de har aldrig suttit vid datorn eller vid ett tvspel. Iallfall inte själva för att "spela något". Ibland har jag kollat på youtube och tagit fram någon sång eller så och de har fått lyssna.
    Äger inget tvspel heller för den delen.
    Men när jag märker att andra barn i deras ålder sitter vid datorn och "spelar" spel i från deras åldersgrupp så tänker jag bara varför?
    Varför ska man lära barnen att sitta redan vid 3-5 års ålder vid datorn de klarar sig fint utan den. Det finns ändra spel/brädspel man kan göra och hela familjen kan vara med på ett annat vis.

Har fått höra massa om att folk ska köpa tvspel till dem bara för de kan ha lite roligare då, men jag vägrar. Det kommer säkert tids nog att de ska sitta här men inte som 3½-5 åringar.
    Tycker det är vansinne faktiskt.

• Svar på tråden Är det bara jag som inte låter mina barn sitta vid dator/tv spel?
  • ChinChin

Jag håller fullständigt med! Min son är 4,5 år och vet inte vad ett dataspel eller TV-spel är. Aldrig att jag köper något sådant. Nej, social samvaro är bättre.
    Förr trodde jag (som så många andra) att dagens barn måste börja träna i tid, men sen läste jag boken "Cyberungar" och fick lära mig en hel del....
    Små barns hjärnor är inte redo för sådana intryck, och då menar jag inte våld eller sådant, utan helt enkelt grejen med att titta på en skärm som är tvådimensionell och där saker rör sig fort. Det är skadligt för hjärnan. Undersökningar visar också att barn utan datorvana löser problem med större kreativitet än barn som spelat mycket dator. Jag läste att barn inte ska hålla på med dator- eller TV-spel innan tioårsåldern!

• Bonanza

Jag ser ärligt talat inte problemet med att min son som är 4 år kan hantera en dator, kan lära sig om alfabetet, mängdlära och matematik någon timme i veckan. Faktiskt inte. Att sen jämföra med social samvaro, vanliga spel, kreativ lek etc är ju bara larvigt - vem säger att man inte hinner med sånt också?

Men jag förstår heller inte de som låter ungarna spela icke-pedagogiska spel typ massa snabba bilar eller skjutspel. Så där håller jag med er.

Men nyttiga spel som både är kul och lärande ser jag inga problem med.

• Emmli 84

Använder inte barnen dator på dagis? Vi har heller aldrig satt sonen vid dator eller tv-spel, han är 4 år, men vi har sett att han sitter där på dagis ibland när vi hämtar. Jag frågade direkt vad han gjorde och fröken sa att han spelade Mumin och berättade lite vad som gick att köra med det "spelet". När jag var i Ullared för ett par veckor sedan köpte jag Lek & lär i förskolan till datorn men vi har ännu inte bestämt om han ska få det till jul eller inte. Kanske blir till nästa! Han har en barndator som han har lärt sig hela alfabetet på. Den är bra och pedagogisk men vi plockar bort den ibland när vi känner att han har suttit för länge, precis som vi gör med alla andra saker också.

• Tyche82

Mina barn har suttit från före två, ensamma. Sonen är 4,5 år, han kan både läsa och skriva sen ett år tillbaka och jag är helt säker på att hans datorspelande bidragit till det. Han har lärt sig bokstäverna, först genom att memorera hur saker stavas, sen har han lärt sig att skriva själv och läsningen kom där någonstans oxå.
    Det gick otroligt fort.
    Han läser även böcker, på skyltar, mjölkpaket och allt som finns i hans närhet.

Det är inte så att han sitter dygnet runt, utan kanske en timme på vardagar och två på lördagar. Han sitter inte och kollar på tv, utan sitter han still gör han det framför datorn.
    Han är väldigt socialt kompetent, utåtriktad, har många kompisar och en fantastiskt fantasi.

Jag och maken spenderar flera timmar framför datorerna varje dag. Jag för skolarbete och maken för att det är hans jobb. Det känns väldigt konstigt att våra barn inte skulle få spela.

Sen spelar det roll vad man väljer för spel, precis som vad man väljer för tv-program. Det bestämmer vi som föräldrar.
    Jag ser faktiskt inget minus med att ha god dator vana, inte alls. Men precis som med alla saker ska det inte vara för mycket.

• Ogift Fru

Jag tillhör den hemska kategorin som låter mina barn sitta vid datorn.
    De två äldsta brukar få välja om de vill spela eller titta på tv på kvällen.
    Dock har vi inte sjunkit så lågt att vi införskaffat oss ett TV-spel, och det kommer inte hända heller.

• Friterad

Det enda utesluter ju inte det andra. Min 3,5-åring kan själv navigera på ett flertal barnsajter och han får sitta i genomsnitt en halvtimme per dag. Han spelar också gärna brädspel och vi läser mycket för honom, så jag är inte det minsta orolig för att han ska bli asocial datorspelsmissbrukare före skolåldern.

Jag ser välgjorda, åldersanpassade datorspel som någonting positivt, i lagom mängd och under övervakning av vuxna. Självklart klarar sig barn fint utan TV- och datorspel, men jag tror absolut inte att det är skadligt.

Svar på tråden Är det bara jag som inte låter mina barn sitta vid dator/tv spel?