Föräldra-uppfostran?
Uppgiven sitter jag här efter en dag med bråk, skrik, tjat och allt annat som jag bestämt mig för att undvika. Så lätt det är att falla tillbaks i samma mönster igen. HUR gör man för att bli en bra förälder, var finns läroboken och framförallt var finns läraren?!?!
Min man o jag har två barn, den äldsta är 4 år och den minsta bebis. Det är med den stora det ofta blir bråk och tjat, men om vi inte bryter detta NU så kommer det väl bli likadant igen med no 2.
Jag är fullt medveten om att "problemet" inte ligger hos mitt barn. Det är jag som är vuxen och som måste hantera situationerna som uppstår, men jag gör samma misstag om och om igen. Hot och straff förekommer och jag ångrar mig varje gång men vad hjälper det när jag ändå slänger ur mig samma saker igen!?
I stundens hetta kan jag liksom inte tänka klart och allt blir bara fel. Hur gör ni andra, något stressade flerbarnsföräldrar, för att tillgodose allas behov och hålla ihop? Har någon nåt konkret förslag på hur jag ska göra för att påminna mig själv INNAN det blir gräl och tjat?!