• Mamma89

Student och lån?

Hoppas jag lagt denna trådn rätt nu, är det fel så säg till.

undrar bara om någon här vet om man får ta ett billån på ca 160.000kr om man är student? är över 20 och utan betalningsanmärkningar..

tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Student och lån?
  • Susanne905

Nej, finns nog inte en enda bank som beviljar det. Studielån är ingen direkt inkomst att hurra för och att betala av ett lån i den storleken handlar om några tusenlappar minst per månad i kostnad.

• Anova

Jag vet folk som fått villalån då de varit studenter, men då har de ofta haft rätt så välbetalda extrajobb.

• Susanne905

Vi fick beviljat vårt byggkreditiv för att bygga huset när jag fortfarande studerade, dock hade jag arbetat innan och en sambo med vettig lön. Har man medsökande så kan säkert någon bank bevilja, men är man ensamsökande med bara studielånet som inkomst så är det kört.

• Tecken

Du har inte skrivit någonting om inkomst - tjänar du bra? Då är det inga problem. Då jag var student hade jag en årsinkomst på ca 200.000kr (som ett exempel, många bara antar att studenter lever på studiemedel!).

• Janna84
    Anova skrev 2009-12-04 15:25:14 följande:
    Jag vet folk som fått villalån då de varit studenter, men då har de ofta haft rätt så välbetalda extrajobb.
    Ett billån medför en mycket större risk än en fastighet. Dels stiger en villa i regel i pris medan en bil sjunker i värde, dels kan man ta ut pantbrev på en fastighet och därför har banken mycket större chans att få tillbaka pengarna om det går åt pipsvängen.

Tyvärr ts tror jag inte att du får ett så stort billån (om du får ett billån över huvud taget). Det jag inte förstår är varför du ska ha en så dyr bil. Vår bil var inte ens fem år när vi köpte den för 72000 kr och då hade den endast gått 5700 mil och är inte av okänt märke.

Har du förresten räknat på vad en bil kostar med försäkring och skatt? Som student brukar man för det mesta bara ha råd med en gammal bil som man bara har trafikförsäkring på. En helförsäkring på en bil är svindyr, speciellt för personer under 23 år.
  • Mamma89

tack för alla svar..

jag har lite mer än 20.000 i månaden efter skatt..

tog den summan ara för att de e de högsta jag betalar för en bil.. har inte börjat leta efter någon ännu så vet inte vad det blir för bil.. ville bara veta först om det ens är lönt o titta på de "dyrare" bilarna med tanke på lånet..

• Janna84
    Mamma89 skrev 2009-12-04 23:14:29 följande:
    tack för alla svar.. jag har lite mer än 20.000 i månaden efter skatt..tog den summan ara för att de e de högsta jag betalar för en bil.. har inte börjat leta efter någon ännu så vet inte vad det blir för bil.. ville bara veta först om det ens är lönt o titta på de "dyrare" bilarna med tanke på lånet..
    Det kan ju kanske gå. Jag kollade lite snabbt på handelsbankens hemsida och hos dem kan man få låna 80 % av köpeskillingen, du ska alltså betala 20 % kontant. Sedan har du som mest 7 år på dig att betala av lånet men bilen ska vara helt avbetald innan den är 10 år.
Svar på tråden Student och lån?