• LykkeLee

Min 16-årige kille vill jobba som au pair i USA

Kostar det något att gå via en förmedling? Han har fått kontakt med en familj privat via en annonsmarknad, men jag vet inte om dom är seriösa. Han vill åka efter skolavslutningen och då är han 16 år. Måste man inte vara 18 för att åka?

Ge mig tips och råd.. Jag är nog mer nervös än vad han är..

• Svar på tråden Min 16-årige kille vill jobba som au pair i USA
  • norgesessan

Har för mig EF och STS sysslar med sånt, kolla om dom kan godkänna en privat familj...
    Annars vet jag inte mycket inom det..Har också för mig att man måste vara 18 år.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Petra 1972

Jag personligen tycker att det verkar lite tidigt, eller ungt, att åka som au pair (tror också att åldersgränsen är högre). Men framför allt, kolla upp familjen noga så det inte är något skumt! Lycka till!

• SchumiFerrari

Åka via förmedling!Då har man iaf ett visst skydd. Finns en som heter scandinavinan någonting. Min systerdotter är iväg via dem nu

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • LykkeLee

Men är det åldersgräns på 18 år.. jag tycker också att han känns för ung, men han vill inte gå något gymnasium utan han är fast övertygad om att han ska göra det här..

• norgesessan

Kan han inte vara utbytesstudent? det blir ju skola det med, men endå annorlunda..

• LykkeLee
    norgesessan skrev 2009-12-04 08:04:06 följande:
    Kan han inte vara utbytesstudent? det blir ju skola det med, men endå annorlunda..
    Hur fungerar det då??
  • norgesessan

Jag åkte med STS. Manansöker om att få vara med, det kostar rätt så mycket (35-40000 kostade det på min tid), sen kommer man på intervju, får gå på ett möte, och sen får man en familj om man blir godkänt.

• Laurentia

Man kan inte åka som au pair till USA lagligt utan att gå via en förmedling. Jag tror dessutom, liksom de flesta andra här, att åldersgränsen är 18 år.

EF, STS och liknande organisationer har kataloger där även andra alternativ finns med. Ledare på sommarläger och dylikt. Kanske finns det andra alternativ som är öppna för de som inte fyllt 18 år?

• BabeGrl

Du kan snällt berätta för din son att om han vill åka till Usa och jobba som AuPair/Nanny måste han vara 18 år. Jag har själv varit Nanny 2 ggr(olagligt) men har då varit över 18år. Dels är det för att vissa familjer måste du ha körkort etc.

Att åka genom antingen EF eller STS är det bästa för då åker man lagligt och är mer skyddad som de andra har skrivit, åker du olagligt kan det bli så att du blir bannad och inte får komma tillbaka till Usa på över 10 år. Jag var Nanny innan 11 Sept och nu har dem blivit riktigt grymma och kolla vad det är du ska göra där etc. Om han fastnar i tullen om han åker olagligt kan det bli STORA problem!!

Om han nu vill åka och se detta underbara land och dess kultur så är det bästa att han åker som utbytes student eller väntar 2 år och åker som AuPair/Nanny men åker lagligt.

Det är en otrolig upplevelse att bo o leva i Usa men som 16 åring kan det vara ganksa svårt. Deras kultur är så mycket annorlunda än vår. Min egen bror åkte som utbytes student och han tyckte det var häftigt men hade tyvärr lite otur med sin familj.

Lycka till

• MickeN1973
    BabeGrl skrev 2009-12-04 09:31:36 följande:
    Du kan snällt berätta för din son att om han vill åka till Usa och jobba som AuPair/Nanny måste han vara 18 år. Jag har själv varit Nanny 2 ggr(olagligt) men har då varit över 18år. Dels är det för att vissa familjer måste du ha körkort etc.Att åka genom antingen EF eller STS är det bästa för då åker man lagligt och är mer skyddad som de andra har skrivit, åker du olagligt kan det bli så att du blir bannad och inte får komma tillbaka till Usa på över 10 år. Jag var Nanny innan 11 Sept och nu har dem blivit riktigt grymma och kolla vad det är du ska göra där etc. Om han fastnar i tullen om han åker olagligt kan det bli STORA problem!!Om han nu vill åka och se detta underbara land och dess kultur så är det bästa att han åker som utbytes student eller väntar 2 år och åker som AuPair/Nanny men åker lagligt.Det är en otrolig upplevelse att bo o leva i Usa men som 16 åring kan det vara ganksa svårt. Deras kultur är så mycket annorlunda än vår. Min egen bror åkte som utbytes student och han tyckte det var häftigt men hade tyvärr lite otur med sin familj.Lycka till
    Så stora blir det väl inte,

Han får åka hem med vändande plan och sen blir han portad från landet i ett antal år.
  • LykkeLee
    norgesessan skrev 2009-12-04 09:01:03 följande:
    Jag åkte med STS. Manansöker om att få vara med, det kostar rätt så mycket (35-40000 kostade det på min tid), sen kommer man på intervju, får gå på ett möte, och sen får man en familj om man blir godkänt.
    Utbytesstudent lär ju bli omöjligt då..
  • sasssyy

i 99% av fallen måste han dessutom ha körkort.. så över 18 och med körkort.

• BabeGrl
    MickeN1973 skrev 2009-12-04 12:17:36 följande:
    Så stora blir det väl inte,Han får åka hem med vändande plan och sen blir han portad från landet i ett antal år.
    Han blir portat från att åka in i landet ja, om det ter sig sig väldigt illa och det är antingen 3 år eller 10 år. Lite dumt och förstöra för framtiden..
  • vindil

Förmedling är ju seriösare... ifall han skulle vantrivas och vilja byta familj exempelvis.

Svar på tråden Min 16-årige kille vill jobba som au pair i USA