• Anonym (mamman)

Uppfostringsmetoder

Hej Inger,

Jag undrar omd et finns några generella direktiv för det här med uppfostringsmetoder inom förskolevärlden. På våran förskola används "skamvråliknande" för barn från ca 3 år och uppåt vilket jag inte tycker om, dvs barnen får om de busat/jäklats för mycket sitta ensam ett tag. Jag har varit besvärlig förälder och sagt att de inte får sätta mina barn i skamvrå men personalen hävdar att det inte är skamvrå utan "time-out" vilket jag tycker är hårklyveri.

Till saken hör att min 3 åriga dotter har väldigt nära till alla sina känslor och saknar impulskontroll (på 3-åringars vis). När hon inte får sin vilja igenom så skriker hon rakt ut i upp emot 30-40 minuter och det är väldigt påfrestande. Hon blir själv väldigt rädd när hennes känslor övermannar henne och hon hamnar tämligen ofta i affektkramper. Att i detta tillstånd lämna henne ensam känns för mig nästan som barnmisshandel, samtidigt som jag naturligtvis kan förstå att det är jobbigt för personalen också. Jag har kommit med olika förslag för hur de ska kunna lösa situationen på ett för oss, barnet och deras sätt acceptabelt vis men inget faller i god jord. De hävdar att time-out fungerar bäst för vår dotter.

Vad finns det för regler och lagar, finns det några rikstäckande lagar? Jag känner mig så förtvivlad att jag knapt klarar att lämna barnen på förskolan längre.

Vad har du för råd?

• Svar på tråden Uppfostringsmetoder
  • Förskolepedagogen

HEJ!
    Mitt spontana råd är att du är med din dotter på förskolan en dag för att se hur deras sätt fungerar. Huruvida det finns lagar kan jag inte svara på på rak arm men jag blir lite bekymmrad över det du beskriver. När du själv upplevt hur det är på förskolan och de effekter det har på din dotter kan vi höras igen.
    Mvh Inger

Svar på tråden Uppfostringsmetoder