• Namanis

Skicka paket utanför EU...

Jag ska skicka paket till Norge och Kanada.

Men jag förstår inte vad det är för papper som måste finnas med, jag har förstått att jag måste ha tullhandlingar till båda paketen. Men på postens hemsida står det även att jag måste ha frakthandlingar för paket som ska utanför EU. Vad är det för något?

Kan någon hjälpa mig?

Kan jag bara gå till ett paketutlämningsställe och säga att jag vill skicka dessa paket till Norge och Kanada och så har de blanketter eller??

This is my truth, tell me yours...
  • Svar på tråden Skicka paket utanför EU...
  • jassikan

Postens företagscenter har i varjefall blanketter som ska sitta utanpå paketet. Vet ej hur det är med Postens partner, men de borde också ha.
    Men är det ett postpaket eller skrymmande brev?
    Det är bara Postpaket som har information på utsidan (alltså om vad paketet innehåller, värde etc.)

• Namanis

Jaha, hur får jag tag på ett postpaket då? Är de stora.? Jag tänkte bara skicka ett vadderat kuvert med en liten present i.

This is my truth, tell me yours...
  • la dolce vita

Jag har precis varit och skickat ett paket med Stig Lindberg-keramik till Japan (de är tokiga i det däröver!) och jag hämtade en fraktsedel hos mitt vanliga ombud. Inga svårigheter alls att fylla i. Lycka till!

• jassikan

Du behöver inte skicka det som postpaket om du inte vill. Postpaket är ingen speciell kartong utan bara en kartong över en viss vikt eller över ett visst mått.
    Ex.vis över 2 kg och med en omkrets större än 90 cm (finns lite olika mått beroende på typ av paket).

Är det en liten present i ett kuvert behöver du bara fixa frimärken och skicka det. Det som kan vara bra är att skriva "gift" på brevet så tullen i mottagarlandet vet vad det är. Och glöm inte avsändarinformation på kuvertet. En del länder levererar inte brev som inte har avsändare.

• karmasus

Det finns en grön tullapp som du ska klistra på utanpå kuvertet ( alla postombud har dem). Där skriver du om det är en gåva eller annat, värdet på innehållet och så skriver du på.

Det är det enda jag gjort när jag skickat utanför EU.

OM mottagaren behöver betala tull så är det på beloppet du anger på den här lappen. (de slipper tull om värdet är under 250 kr).

Svar på tråden Skicka paket utanför EU...