• miss Majs

Elgigant , försäkring och svindyr dator!

Hem kommen efter ett besök på Elgiganten!

Vi håller på att flyttar och igår så tappade jag datorn i stentrappan ner så den gick totalt kaput! den var nog inte hel någonstans!
    Soppade ihop alla delarna och tog med den för inlämning hos elgiganten där den är inköpt.
    Trodde jag skulle få en ny på direkten då vi har vanlig försäkring på den och att vi la till en extra olycksfalls försäkring när vi köpte den.
    Vi köpte datorn för 12000kr Vilket tog mig över 3år att spara ihop, o jag har haft datorn i 1,5 år.
    Dom på elgiganten sa att dom skulle skicka den på repration men att dom inte var säkra på att försäkringen skulle täcka det!?!?
    Varför säljer dom extra försäkringar och vanliga försäkringar om dom nu endå inte ska gälla?!?!
    Att försöka laga den datorn är som att försöka pussla ihop en glasvas som gått i miljoner delar, helt omöjligt!

Kan dom verkligen neka att jag får en ny dator med tanke på att jag har två försäkringar på den och att det var en olycka och att jag har OLYCKSFALLS FÖRSÄKRING!??

• Svar på tråden Elgigant , försäkring och svindyr dator!
  • Miss Lau

Det beror på vad som står i villkoren. Vanligtvis brukar det ju finnas hundra och en situationer som inte omfattas av försäkringen och det är en av anledningarna till att dessa extraförsäkringar är rätt onödiga.

Men kolla med er hemförsäkring, ibland finns en "drulledel" som täcker liknande saker.

• miss Majs

Jag vet inte exakta vilkoren, har bara två brochyrer som det står allmänt om företagen. men antog ju dom var seriösa med tanke på att elgiganten är en stor kedja o många som använder dessa försäkringar.
    Värdeminskning borde det inte vara så mycket då den datorn är min ögonsten och jag har vårdat den jätte väl tills den blev plockepin!
    Försäljare som sålde den extra försäkringen sa att det skulle täcka just olycksfall som om man tappa datorn, spillde dryck över den osv.
    Sen om jag tappa datorn i stentrappa så den gick sönder eller tappa den i golvet så den gick sönder borde ju inte ha så stor skillnad..

Nä usch va ledsen jag är över detta allså :( Jag som sparat så länge och var så nöjd!
    Jag ska ringa till hemförsäkringen också och se om dom kan täcka upp detta! Jag kan inte vänta 3år igen på en dator!

• Hannah76

miss Majs skrev 2009-12-04 13:07:35 följande:

Jag vet inte exakta vilkoren, har bara två brochyrer som det står allmänt om företagen. men antog ju dom var seriösa med tanke på att elgiganten är en stor kedja o många som använder dessa försäkringar. Värdeminskning borde det inte vara så mycket då den datorn är min ögonsten och jag har vårdat den jätte väl tills den blev plockepin!Försäljare som sålde den extra försäkringen sa att det skulle täcka just olycksfall som om man tappa datorn, spillde dryck över den osv.Sen om jag tappa datorn i stentrappa så den gick sönder eller tappa den i golvet så den gick sönder borde ju inte ha så stor skillnad..Nä usch va ledsen jag är över detta allså :( Jag som sparat så länge och var så nöjd!Jag ska ringa till hemförsäkringen också och se om dom kan täcka upp detta! Jag kan inte vänta 3år igen på en dator!
    Fast en dator minskar ju snabbt i värde, pga ålder.

Försäkringen omfattar inte allt som kan hända med datorn, i så fall skulle man ju kunna kasta datorn i backen när den är ett par år, bara för att få en ny. Alla försäkringar har undantag.
  • mullemuppan

Dom där extra försäkringarna som Elgiganten och liknande firmor säljer är typ värda noll och ingenting, utan är ett extra sätt för firman och försäljaren att tjäna extra pengar, försäljaren får tex 50-70% i provision på dom extraförsäkring som han/hon lyckas sälja. "Extraförsäkringarna" täcker vanligtvis det samma som hemförsäkringen, så enklast är nog att kolla vad som ingår i din vanliga hemförsäkring. Tjatar en försäljare på mig att jag ska köpa till extraförsäkringen så brukar jag säga nej tack jag har en hemförsäkring vilket brukar få tyst på tjatet.

Olycksfallsförsäkring brukar innebära att man försäkrar sig själv vid ev olyckor, dvs kostnader för sjukvård etc. Menar du "drulleförsäkring" så brukar dessa ofta bara täcka skador som man orsakar på andra personers egendom.
    Men som kommentarerna du fått sedan innan, du får plocka fram försäkringsvillkoren och läsa vad som står.

• Glenn77

Det brukar gå till så att dom skickar in datorn för att få bekräftat att det inte är värt att laga datorn. Då kommer du att få en ny likvärdig. Men först måste det bekräftas att den är så trasig att det inte går att laga.
    Ska inte vara något problem. Att dom sa så var säkert för att ha ryggen fri ifall dom kommer på att det inte täcks. Då har dom inte lovat dig att du skulle få en ny. Jag tror inte att det blir några problem för dig att få en ny. Har jobbat i liknande bransch.

• SVejsan

Olycksfall är väl en försäkring som täcker kroppsskada...

Enklaste sättet att ta reda på om det gäller är väl att läsa villkoren... Har du gjort det? Något som man borde göra redan när man köper försäkringen, så man vet vad man köper och vad den gäller för? Står det något om normal aktsamhet tex...

Vilka försäkringar har du? Hemförsäkring med "allrisk" och någon produktförsäkring från elgiganten samt någon ytterligare?

De får antagligen enligt försäkringen göra ett antal reparationsförsök och sedan ersätta dig med en likvärdig... Som i dagsläget antagligen inte är en "toppklass"-dator, utan någon som är värd mycket mindre än vad du gav för 1,5 år sedan...

• Birgitta2

Har du en hemförsäkring med tillägg (den s k drulleförsäkringen) så får du pengar ganska omgående till en ny. Men troligen får du en likvärdig som är billigare och du har troligen också 1000 kr i självrisk. Prata med försäkringsbolaget.

• SVejsan

Har du elgigantens trygghetsavtal?

www.happycare.se/files/kkCIrppe.pdf

Då skall du ringa och anmäla skadan först tror jag (innan du lämnar in den). Ring och hör)

"13. Vid skada
    Vid skada kontaktas Happy CARE Skadecenter, anmäl skada
    www.happycare.se alternativt telefon 0770-456 333.
    Skadeanmälan skall göras utan dröjsmål efter det att du fick
    kännedom om skadan. Beträffande preskription, se punkten
    14 nedan"

(Sidan 11 i ovan länkade broschyr)

• miss Majs

ja ursäkta, Det står på framsidan, Är olyckan framme är vi din trygghet.
    Så jag bara antog att det också hette olycksfalls försärking det med!
    Jag har ringt folksam som vi har hemförsäkringen hos och hon skulle återkomma till mig,
    Undra hur mycket dom räknar med att datorn ska ha minskat i värde under denna tiden?!?
    Jag måste ha en bra dator till mina bilder och grejer jag sysslar med..

usch. Jag får hålla tummarna och nu ska jag ringa happy vare nu med o prata med dom

• Glenn77

Varför ska ni utgå från att det inte kommer att täckas av försäkringen?
    Vänta tills dom är färdiga innan du börjar ifrågasätta dom. Det är ju klart att dom inte kan säga i butiken att du kommer att få en ny dator ifall det skulle vara något konstigt. Jag är 100% säker på att det kommer att lösa sig.

• Hannah76

Värdeminskning. Ju dyrare dator du köper desto större blir värdeminskningen. En dator för 20 000 kronor är inte värd mer än en fjärdedel efter ett år, och nästan ingenting efter tre år.

pcforalla.idg.se/2.6298

• miss Majs

Det jag blev orolig över är att killen jag lämnade in datorn till sa att det inte var säkert att försäkringen skulle täcka upp för den typen av skada.
    Men jag har pratat med happy care nu och dom ska kolla in problemet.
    känns som att även om jag får en ny dator nu kommer det bli en skit dator, visst det går ju surfa på den men resten lixom :( åhh skit med allt ihop!

• SVejsan

miss Majs skrev 2009-12-04 14:26:02 följande:

Det jag blev orolig över är att killen jag lämnade in datorn till sa att det inte var säkert att försäkringen skulle täcka upp för den typen av skada.Men jag har pratat med happy care nu och dom ska kolla in problemet.känns som att även om jag får en ny dator nu kommer det bli en skit dator, visst det går ju surfa på den men resten lixom :( åhh skit med allt ihop!
    Nja får du en ny via happycare så få du en med liknande specifikationer som din "gamla hade" , troligen så kan de även om du köpte en "skitsnygg Sony" Vaio ersätta den med en billg plastig Packard Bell...
    Men du får inte en som nu kostar 12 000 kr...
  • Maja 79

Man ska inte räkna med att få en dator för samma pengar som den gamla.
    Utvecklingen går framåt och tekniken blir billigare. Efter 1,5 år får man oftast en bättre dator, för mindre pengar!

Tilläggsförsäkringar hos butikerna är ofta bättre än vanlig hemförsäkring då de har en låg eller ingen självrisk, samt oftast ingen värdeminskning.
    På "vanlig" hemförsäkring ingår oftast inte olycksfall alls och har man tillägg för olycksfall/drulle så har man oftast självrisk samt värdeminskning.

Varför klanka ner på elgiganten INNAN du vet vad du får ?

Det är klart att det måste gå via en verkstad som dömmer ut produkten innan du får en ny. Samma rutin som när du ska få ut något på vanligt försäkringsbolag.

Jag tror att det kommer att sluta med att du får en ny dator med samma prestanda eller bättre som din gamla.

• tamate

miss Majs skrev 2009-12-04 14:26:02 följande:

Det jag blev orolig över är att killen jag lämnade in datorn till sa att det inte var säkert att försäkringen skulle täcka upp för den typen av skada. Men jag har pratat med happy care nu och dom ska kolla in problemet. känns som att även om jag får en ny dator nu kommer det bli en skit dator, visst det går ju surfa på den men resten lixom :( åhh skit med allt ihop!
    får du klartecken att du får en ny dator så koll upp vad du får och om du kan lägga in lite pengar för att få en bättre variant så du kan uppgrader dig. företag brukar ju inte vara omöjliga med sådant.
Svar på tråden Elgigant , försäkring och svindyr dator!