• Svar på tråden Apotekets start-kit för nyfödd och nybliven mamma, bra?
  • BlommyNess12

Jag tycker det är onödigt. Det blir bättre om du köper delar själv. Nagelsax använder man ju inte ens de första tre månaderna, utan man får fila naglarna på barnet. Schampoo använder man inte heller och inte duschkräm för barnet, de ska bada bara i olja.

Jag har aldrig använt bröstvårtskräm eller borago, vet inte ens vad borago är.

Jag t ycker du ska köpa separat:
    *Bindor
    *Amningsinlägg
    *Babyolja
    *Tvättlapp

• Juppepuppe

Det står ju produktinformation, kolla där om det är naturliga produkter.

I övrigt tycker jag att det verkar dumt att köpa ett kit. Köp det du behöver i stället. Står att man tjänar 25:- på att köpa hela paketet. Behöver du deras tygkasse? Behöver du schampo till bebisen? (Oftast brukar man inte behöva tvätta håret på många månader) Behöver du bindorna? Är de sånna som du gillar?

• M  och  M

Sant Är så svårt att veta vad man behöver, och vad man ska ha... Vars får man info om att de bara ska bada i olja till exempel, ska man bara veta det?

• BlommyNess12

M och M skrev 2009-12-04 13:13:36 följande:

Sant Är så svårt att veta vad man behöver, och vad man ska ha... Vars får man info om att de bara ska bada i olja till exempel, ska man bara veta det?
    Man får veta det på BVC och på BB, och i broschyrer man får med sig hem från förlossningen..
  • M  och  M

Kan man inte få dom innan förlossningen? Jag vill vara förberedd så allt finns hemma som behövs...

• BlommyNess12

M och M skrev 2009-12-04 13:18:27 följande:

Kan man inte få dom innan förlossningen? Jag vill vara förberedd så allt finns hemma som behövs...
    Njaa, jag vet inte hur du skulle få tag på dem? Man får ju en BB-väska när barnet är fött fullproppat med bindor, tvättservetter, blöjor, idominsalva, amningsinlägg, babyolja, t.o.m babyshampoo, så jag tror du klarar dig de första dagarna efter att du kommit hem
  • BlommyNess12

Vi fick t.o.m en body och en babyfilt + en snuttefilt i BB-väskan

• vargaa

Dom grejer (från apoteket) som jag tänkt ha hemma är:

Rumptermometer
    Flytande alvedon
    Medicinspruta
    Tvättlappar
    Rumpsalva (tex Helosan eller Idomin)
    Amningsinlägg/kupor

Bindor köper jag på ICA. Kändes inte som att det där startpaketet innehåller det som jag hade önskat.

• BlommyNess12

Nämen nu kommer jag ihåg fler saker vi fick, spjälskydd i prasseltyg med glada färger och djur på, tvålprover lactacyd, kupong för gratis babyfotografering, jag fick ett par trosor, och massa massa kuponger för blöjor, typ köp två betala för en.

• BlommyNess12

Och så nappar från MAM fick vi.

• EJai

natusans amnings inlägg kan ag rekommendera dem använda jag och va väldigt nöjd med. Dem går åt så du kan inte köpa för många paket typ. Skall du ner till ullared innan du skall ha så har dem bra pris på dessa där. Jag skall nog fylla mig en halv kund korg iallafall då jag va mjölk kossa med barn nr 1 och kommer amma barn nr 2 med par månader

• M  och  M
    Njaa, jag vet inte hur du skulle få tag på dem? Man får ju en BB-väska när barnet är fött fullproppat med bindor, tvättservetter, blöjor, idominsalva, amningsinlägg, babyolja, t.o.m babyshampoo, så jag tror du klarar dig de första dagarna efter att du kommit hem
    Ja får man så mkt så kanske man klarar sig. Visste inte att väskorna innehöll allt det där.
  • Dr Mupp
    BlommyNess12 skrev 2009-12-04 13:20:21 följande:
    M och M skrev 2009-12-04 13:18:27 följande: Njaa, jag vet inte hur du skulle få tag på dem? Man får ju en BB-väska när barnet är fött fullproppat med bindor, tvättservetter, blöjor, idominsalva, amningsinlägg, babyolja, t.o.m babyshampoo, så jag tror du klarar dig de första dagarna efter att du kommit hem
    BB-väskan delas inte ut på alla BB. Vi får inget sånt.

Från apoteket behöver man...

Rumptermometer
    koksaltslösning
    amningsinlägg
    mjölkuppsalmare
    BH-top

Köp bindorna i affären, de är bättre.
  • ballerina78

har man användning för en nässug tror ni?

• Dr Mupp
    ballerina78 skrev 2009-12-07 15:02:45 följande:
    har man användning för en nässug tror ni?
    Vi har en, den är använd en handfull gånger på 3 barn.
  • ballerina78
    Dr Mupp skrev 2009-12-07 15:45:42 följande:
    Vi har en, den är använd en handfull gånger på 3 barn.
    Inte så ofta alltså. Är det onödigt kanske?
Svar på tråden Apotekets start-kit för nyfödd och nybliven mamma, bra?